PDA

Vis full versjon : Spørsmål rundt 360GL, vanlige feil og annet å passe på ved kjøp?



hgnubel
12/09/13, 12:46
Fant ingen kjøpsguide til disse bilene som uten tvil må være det vakreste Volvo noen gang har produsert :p

Har alle 360GL volvomotor, slik noen av googlesøkene mine antyder?

Vet om en en-eiers pensjonistkjørt lågmilare i nabolaget her som så shabby ut for tre år siden og såvidt jeg vet har stått siden... så minimum alt av bremser må vel byttes, men det kan vel hende den er veteran snart, og dermed veldig billig å eie?

Christian
12/09/13, 18:48
Alle 360 skal ha volvomotor såvidt jeg vet ja.
Generelt sett så er det greie biler, vanvittig morsomme å kjøre og har god nok kvalitet til å kunne kalles volvo.

hgnubel
12/09/13, 19:00
Har absolutt 0 forventninger, så om det blir noe av regner jeg med å bli positivt overrasket uansett.

Største utfordringen blir vel egentlig å overbevise fruen om at det er en god idé.. ikke at jeg trenger lov, men jeg trenger å slippe å få masse pes om gamle biler hver gang hun er irritert for noe annet :p

Christian
12/09/13, 19:02
Hvor stort er behovet for to biler? Ville kjøpt en som er veteran, da er du garantert fri for klager. :D

Har hatt flere 360'er og det er knallgode biler.

hgnubel
12/09/13, 19:30
Hva er dette "behovet" du snakker om? :)

Blir vel egentlig bare tull for meg å ha to, men av og til ønsker jeg meg å ha en gammel sliter som det ikke var så nøye med.

Backupbil ved uhell, verkstedsopphold, eller annet som gjør hovedbilen mindre kjørbar. Fruen har jo ikke lappen heller, men med en 360 hadde jeg hatt lavere puls om hun ville øvelseskjøre også.

Christian
12/09/13, 19:33
Behov å behov, jeg skal ikke belære noen om bilhold, jeg har jo biler stabla i høyden (bokstavelig talt også faktisk. :D ), men etter hva jeg syns å ha lest så har du gateparkering? Er vel kanskje greit med en bil det ikke er så viktig med.

hgnubel
12/09/13, 20:40
Burde bare ha to 360er kanskje.. :p

Er ikke den verste gateparkeringen jeg har, med gatelys, eneboliger og blindvei, men det er ikke så kult heller nei.

Espen Hveding Nordgård
13/09/13, 10:27
Kan anbefale 360 på det varmeste, jeg har den gamle Christian sin (som han savner som en gal og jeg stadig plager han med) og er knallfornøyd med den.

I tillegg har jeg hatt to delebiler og "Motstand" har hatt to som jeg har skrudd mye på.

De er som Christian sier, morsomme å kjøre, lettskrudde og grei kvalitet. Jeg er faktisk på utikk etter er en 3dørs veteran nå, ettersom den andre er mer banebil enn butikkracer. De tåler sjokkerende mye før de gir helt opp. Drepte en B19 i sommer etter 5-6 hopp i omtrent 70km/t :p

hgnubel
13/09/13, 11:43
Mulig jeg spør om hvit duk på McDonalds nå, men er det noen form for sperre originalt på disse? Eventuelt hvordan man kan se det på akslingen hvis det var tilleggsutstyr?

Ser jo at girkassen ligger bak, men ser ikke helt på tegninger om det er en "vanlig" bakaksel tilsvarende 240 fra samme periode..

Espen Hveding Nordgård
13/09/13, 12:15
Noen kom med sperre, men veit ikke hvordan sperre eller hvordan det eventuellt synes.
Hvis du skal sladde trenger du ikke sperre, men er det for fremkommeligheten sin del kan det nok hjelpe på.

Girkassa sitter som du sier bak, det er minimalt ombygde versoner av standardkassene, M45 og M47 som du kanskje kjenner til?

Diffen sitter bolta rett på kassa som også er bolta i karosseriet. Ut fra diffhuset går det løse stikkakslinger med drivknuter. Disse ryker ved litt herjing! De går ned til hjullagera som kan minne litt om fwd forstilling. Ellers er det bladfjærer og stiv aksel mellom hjula. Kan legga ut noen bilder når jeg kommer hjem.

hgnubel
13/09/13, 14:08
Er fremkommelighet jeg tenker på, blir ikke noe sladdebil annet enn eventuelt på bane eller ved et uhell :)

Espen Hveding Nordgård
13/09/13, 16:17
Jeg hadde ingen problemer med åpen diff i hele fjor, gode piggdekk hjalp sikkert mye men de er generelt gode å til å komme fram pga vektfordelinga.

850GLTsilver
13/09/13, 18:13
Jeg hadde ingen problemer med åpen diff i hele fjor, gode piggdekk hjalp sikkert mye men de er generelt gode å til å komme fram pga vektfordelinga.

Det er en ting jeg angrer på når det gjelder Volvo.

Og det er at jeg kvittet meg med min første 360.

Vannvitttig artig bil å kjøre, eneste Volvoen jeg har kjørt full firehjuls powersladd med på tørr asfalt.
Fremkommelighet som ei boble på vinterføre.
Passe kjapp, passe liten, ja rett og slett moro.

Gjengangerfeil er den svinghjulsføleren som disse Bendik-Renix-tenningssystemene har.
Noen 240er (Jepp en av de jeg hadde også) var også utstyrt med det tenningssystemet.
Stikkaksler som ikke tåler herjing er nevnt, men det finnes erstatninger som holder. (Mye brukt i rally tidligere disse bilene)
Per Engseth mente 2-literen ødela bilen, noe jeg i grunnen kan være enig med ham i.
TENK å hatt en moderne alumotor istedet for den B19-motoren som sitter i disse (Senere kalt B200)
340GL fikk en 1,7-liter som egentlig passa bilen bedre, og med en liten turbo på den så hadde man en superduper bil.

Åpen diff anbefales. Null problemer med en slik. Glemmer man sperra aktivert på disse, så ryker stikkakslene.

DeDion transaksel er drivverket/bakaksel der bak kalt.
Av andre biler med samme opplegg finner vi blant annet Alfa Romeo.

Kos deg.

hgnubel
13/09/13, 19:32
Nå har jeg kjørt med awd en stund nå da, så jeg har nok mistet alle evner til å komme meg frem på vinteren med to-hjulsdrift :p

Espen Hveding Nordgård
13/09/13, 20:34
Høy fart og mye satsing, så går alt ;)

larsverm
15/09/13, 02:55
Å ja, så firehjultrekk går ut over kompetansen som bilfører? :p

hgnubel
15/09/13, 07:09
Å ja, så firehjultrekk går ut over kompetansen som bilfører? :p

Ser det tydeligst på store SUVer fra audi, bmw og porsche rundt de store byene... ;)