PDA

Vis full versjon : hosting/fjusking mellom 1000-1500 rpm ved hard belastning.



Erlend
10/09/13, 19:36
Hei, som tittel sier så har bilen begynt å hoste/fjuske hvis jeg f.eks har den 3-4 eller 5. gir og ligger under 1500 rpm og gir gass, det skjer bare innimellom og aldri over 1500rpm. kun som nevnt over mellom 1000 og 1500 rpm. har ingen feilkoder, motoren det gjelder er b5252s(2,5 10v 144hk) bilen er en 855 1996.

kan nevne at jeg har bytta plugger, rotor, fordelerlokk, ikke tennplugg kabler, da disse var nye i fjor. har ny bensinpumpe og bensinfilter(måtte bytte pumpa forrige uke da pumpa stoppa :(

har hørt at lite gass på AC anlegg kan gi sånn fjusking, men har kjørt uten gass på anlegget i snart 3 år og den begynte først å hoste slikt i våres. den har a fjuska en gang innimellom(snakk om en gang hver 2-3 mnd) i ett halvt sekund tidligere. kompressoren min har lekk i pakkboxen, så alt har lekt ut, bruker aldri acen, så den står alltid "off".

Lundstrøm
11/09/13, 03:14
Ta en titt på LMM'n ( fysisk sjekk ) rust å rask i lmm'en gir ikke alltid feilkoder på en OBD diagnose eller att du får opp varselampe i dashen. Så ville sjekka den, evt tatt en "bremse rens" på den :)

Erlend
11/09/13, 07:09
Ta en titt på LMM'n ( fysisk sjekk ) rust å rask i lmm'en gir ikke alltid feilkoder på en OBD diagnose eller att du får opp varselampe i dashen. Så ville sjekka den, evt tatt en "bremse rens" på den :)

skal jeg ta en fysisk sjekk etter lmm så må jeg lete meg over på en 20v motor :P 10v har kun innsugstempføler, den har jeg bytta for 3 år siden. tviler på at den kan ha noe med det å gjøre.

glemte å nevne i går at det er kun når motor er varm jeg opplever dette. ikke på kald motor ...

hgnubel
11/09/13, 08:39
Ville tatt av dekselet over tennpluggene og tatt av og sjekket en og en kabel for slitasje der de går inn under dekselet selv om de er ganske nye.

Tar du de av i begge ender får du i tillegg "satt" dem på nytt.

Ikke veldig sannsynlig at det er der feilen er, men ting utvider seg når de blir varme og symptomene minner veldig om tenningsdeler så det KAN være noe så dumt. Kombinert med vibrasjonen du får på disse girene på akkurat det turtallsområdet, så kan gnisten på en delvis skadet kabel slå over til blokken og gi feiltenning.

Erlend
11/09/13, 13:10
Okey, men skulle ikke det vært merkbart oppover i turtallsområdet da?

hgnubel
11/09/13, 13:12
Ikke nødvendigvis, det kan avhenge av vibrasjonene i motoren og de varierer jo..

Erlend
11/09/13, 14:43
Okey:) da skal jeg sjekke gjennomføringa og alle kablene i dag:) så ser jeg om det hjelper:)

Bjarte.osberg
06/11/13, 19:00
Ser det er en stund siden det ble skrevet noe her, og vet ikke om du har fått ordnet dette..? Men vet at jeg hadde samme problemet med min 2000 modell v70 2,5 10V, og det ga seg etter en lett service med olje og filtre.. regner med det var luftfilteret som gjorde dette :-) var iallefall dette jeg konkluderte med :-)

850GLTsilver
06/11/13, 19:08
Kanskje det var den klassiske "termokroppen" i bunn av luftfilterboksen?