PDA

Vis full versjon : Rar gange og ryker svart! HJELP?!



Mrmordi
10/09/13, 17:34
Heisann!
Eg har problem med min 850 T5-R.
Eg hadde ein dårleg turbo som gjorde at bilen rauk litt svart/blått.
Bytta denne og bilen lada omtrent 0,8 Bar.
Bytta til ein 18T berre for å ha nevnt det. Etter dette har ikkje bilen vert heilt seg sjølv, den ryker svart og fjuskar/hostar litt på tomgang.
Bilen er chippa med BSR steg 3 og har ein progressiv BTR, orginale dyser og orginal LMM. Ingen feilkodar.

Eg har sportluftsfilter som nylig er olja inn og vaska.
Noken som har vert borti dette før? Kan det vere LMM som kødder?

Håpar på raskt svar!
Mvh Mathias

Mrmordi
15/09/13, 21:41
Ingen????

AleksanderK
16/09/13, 00:03
Svart røyk tyder jo på for mye bensin. Sjekke BTR'en din?

Mrmordi
16/09/13, 17:10
BTR'en er ny, men takk for svar :)

AleksanderK
17/09/13, 10:22
Må den ikke justeres selv om den er ny?

Daruu
17/09/13, 10:54
Bytta du BTR også nå? Isåfall vil jeg tro at det er grunnen.

Du har "restarta" hjernene etter at du bytta alt? (Tatt av batteriet)

Mrmordi
25/09/13, 15:30
Beklager seint svar, Men nei det har eg ikkje gjort :)
BTR vart bytta i henhold til BSR chip, dei sa at eg måtte ha en progressiv, veit ikkje noko om noke justering?
Bilen gjekk fint før turbobytte, einaste at den rauk blått. Kan det hjelpe å skru opp turbotrykket no som den ikje lada meir en 0.7?

850SlEEPER
26/09/13, 09:37
Begynte bilen å ryke svart etter at du olja inn luftfilteret? har hørt at man ikke skal olje inn luftfilteret, luftmengdemåleren tåler ikke olja, så kan være den som har tatt kvelden. Når du skal gjøre rent filteret, så bruk kun trykkluft.

850GLTsilver
27/09/13, 16:11
Ville droppa det "sportsluftfilteret" og heller remontert originalfilteret. Da får maskina mer luft og vil nok fungere bedre.

Morgis
27/09/13, 16:25
kan være lmm som gir feil verdier.
sjekk BTR vakuum slanger og slikt. Rens LMM med riktig rensespray.

ECU må tilbakestilles ved bytte av BTR og turbo.. disse gir andre verdier på luftmengde og bensin..

ta ut ECU og la den ligge uten strøm et par timer.
ellers skal det være mulig å kortslutte to kontakter på undersiden, men husker ikke hvilke dette er.

etter dette, kjør bilen rolig, men på variert turtall.. Jeg brukte en hel gøteborg-> kristiansand før min maskin fungerte greit. luktet egg og røyk godt de første 2-3timene.

Mrmordi
28/09/13, 00:31
Takker for godt svar, skal prøve dette og gi tilbakemelding! :) Ikkje noken som har orginalfilterboks tilfeldigvis da? Har ikkje den, eventuelt kor får eg tak i den for en rimelig penge?

Mrmordi
28/09/13, 00:40
Bilen begynte å ryke svart etter turbobytte...kan d ha noke med ladetrykk å gjere? :)

850GLTsilver
29/09/13, 12:29
Takker for godt svar, skal prøve dette og gi tilbakemelding! :) Ikkje noken som har orginalfilterboks tilfeldigvis da? Har ikkje den, eventuelt kor får eg tak i den for en rimelig penge?

Har, og Ja. Er samme boks for sugiser og turbo? Må sjekke.

Hmm. Er ikke samme luftfilterboks nei.
Ser ikke av tegningene i VADIS hva forskjellene egentlig er.

Morgis
29/09/13, 12:40
ikke samme boks. utløpet er vinklet forskjellig

Mrmordi
29/09/13, 18:59
Takker for svar :)

850SlEEPER
29/09/13, 23:20
Har luftfilterboks liggende til 2.0 t5, trur den er lik som på t5-r. Men hadde heller kjøpt et nytt sportsfilter, og renset det kun med lufttrykk når det er nødvendig. Sportsfiltere gir mer luft enn originalfiltere.

850SlEEPER
29/09/13, 23:34
Og hvis bilen er chippa så er det viktig med et sportsfilter, chippen gjør jo så motoren får mer drivstoff, så da trenger den mer luft.

Mrmordi
30/09/13, 15:57
Hehe, har hørt masse forskjellig om desse filtera, men noken meina at sportsluftfilteret gir meir luft mens andre meina motsatt...ka e egentlig greia? :)

850GLTsilver
30/09/13, 16:27
Hehe, har hørt masse forskjellig om desse filtera, men noken meina at sportsluftfilteret gir meir luft mens andre meina motsatt...ka e egentlig greia? :)

Ligger en link her et eller annet sted der sportsluftfilterne fikk det glatte lag.
Er utrolig mye synsing, men den undersøkelsen innebar testing i dyno, der originalfilterne endte opp med mer krefter enn sportsluftfiltrene, omtrent uten unntak.
Men det er mer låt i sportsluftfiltrene, så da spiller det vel mindre rolle hva som er realitetene kanskje?

Mrmordi
30/09/13, 21:20
Hehe, takker for godt svar! :)

Mrmordi
01/10/13, 21:16
Et lite domt spørsmål, er det domt av meg å prøve å berre koble vekk den progressive BTR'en?
For å sjå om det kan vere den som kødder?
Bilen vil vel ikkje få for masse luft av den grunn, i forhold til chippen og nye turbo?
For masse luft/for mager blanding eter vel stempel?
Håper på raskt svar :)

850GLTsilver
02/10/13, 17:41
BTR er neppe problemet, da elektronikken vil forsøke å få på plass blandingsforholdet reguleres i henhold til oksygennivået i eksosen.
Mager blanding eter først og fremst ventiler forøvrig.