PDA

Vis full versjon : Fra LH2.4 til ms2 v3 - hjelp meg å få det opp og gå!



eab
10/09/13, 15:14
Håper det blir litt blest rundt tråden her, da jeg trenger litt motivasjon til å begynne :)

Motoren går nå med lh2.4/ez116k, i skuffa her hjemme har jeg et helt standard ms2 v3. I tillegg har jeg en 4bars mapsensor, bosch tps med sluttnr. -001 og gm iat sensor. Den orginale fordeleren vil fortsatt bli brukt, med 60-2 trigger (svinghjul). Det hadde også vært greit å bruke den orginale tomgangsregulatoren.

Første spørsmål:
Hva må/bør jeg forandre på ms-kortet for å kunne bruke det på min motor? For å bruke tomgangsregulatoren som lh2.4 bruker så må det vel loddes litt?

Videre blir det klipp og lim i det orginale ledningsnettet, så egentlig trenger jeg vel bare å legge opp ledning til iat-sensoren og slange til mapsensoren? Noen triks jeg bør vite om når det gjelder å bruke det orginale ledningsnettet?

Selve mappingen blir etterhvert, første steg er å få bilen til å starte med megasquirt. Og det kunne jo vært greit å lage en slags miniguide, med oppdateringer underveis, for andre som skal gjøre akkurat det samme :)

kimove
10/09/13, 15:30
Håper det blir litt blest rundt tråden her, da jeg trenger litt motivasjon til å begynne :)

Motoren går nå med lh2.4/ez116k, i skuffa her hjemme har jeg et helt standard ms2 v3. I tillegg har jeg en 4bars mapsensor, bosch tps med sluttnr. -001 og gm iat sensor. Den orginale fordeleren vil fortsatt bli brukt, med 60-2 trigger (svinghjul). Det hadde også vært greit å bruke den orginale tomgangsregulatoren.

Første spørsmål:
Hva må/bør jeg forandre på ms-kortet for å kunne bruke det på min motor? For å bruke tomgangsregulatoren som lh2.4 bruker så må det vel loddes litt?

Videre blir det klipp og lim i det orginale ledningsnettet, så egentlig trenger jeg vel bare å legge opp ledning til iat-sensoren og slange til mapsensoren? Noen triks jeg bør vite om når det gjelder å bruke det orginale ledningsnettet?

Selve mappingen blir etterhvert, første steg er å få bilen til å starte med megasquirt. Og det kunne jo vært greit å lage en slags miniguide, med oppdateringer underveis, for andre som skal gjøre akkurat det samme :)

Her har du :) (nederst på siden) fast idle valve. http://www.megamanual.com/index.html
Mitt kort er moddet slik men jeg valgte å bruke tomgangsventilen fra en b230e istede (den som står fastskrudd i toppdekslet) da det var en enklere løsning.

Jeg brukte det relekortet man får kjøpt på diy og ledningsnettet til ms2 v3

Angående slange til map er det bare å trekke den opp, samme med kabler til iat hvis det ikke da finnes ekstra ledninger på ledningsnettet.

Angående mapping er det ganske bra med den nye oppdateringen til tunerstudio (jeg har betalt lisensen da)

eab
10/09/13, 15:40
Er det egentlig nødvendig med det relekortet? Såvidt jeg vet er det jo allerede nok releer i en lh2.4 bil til at man kan bruke disse? Såklart blir det litt mer å holde styr på kanskje, når det er spredd utover sikringsboks og motorrom, men er det andre grunner til å kjøpe et slikt relekort?

Edit: Ja, for å få tomgangsregulatoren til å virke på et v3 kort må man altså lodde på plass en sånn TIP 120 (evt. 121 eller 122) sak. Det tror jeg at jeg kan ta fra et annet v3 kort jeg har liggende.

Hva med turtelleren i en 940? Er det bare å bruke signal fra coilen, i og med at jeg kommer til å beholde coil og fordeler?

kimove
10/09/13, 16:28
Relekortet tåler jo litt mer "juling" enn ms boksen

Btw den tomgangsmotoren fra lh2.4 har den 3 pinner i stikket?

Angående turtelleren så skal det funke sånn som det er ja

Da en kompis prøvde med en fra en ET (den har 3pins tomgangsmotor) så ble vi plaget da vi ikke visste hvilken frekvens vi skulle stille den inn på

eMTea
10/09/13, 16:44
Sålenge du allerede har relé som styrer bensinpumpe og 12v til dyser, så ville jeg ikke brukt penger på et relékort..

Alltid spennende å følge MS prosjekter :) Kjører selv MS3X i Audi A4 1.8tq.

eab
10/09/13, 18:19
ms v3
http://i49.photobucket.com/albums/f291/bens_cab/v3ext_wiring.gif

lh2.4
http://autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93-1.gif

ez116k
http://autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93-7.gif


Det er kanskje ikke så lett å følge med på tankegangen min her nå, men der er iallefall koblingsskjemaer for ms v3, lh2.4 og ez116k.

Når det gjelder releer (og strøm til MS) så tenker jeg at det enkleste er jo å bruke det hvite "bensinpumpereleet" (2/13 på lh skjemaet) som hører til lh2.4 både for å starte bensinpumpa og for å gi strøm til MS boksen (main relay og fp relay). Dette releet er jo to vanlige bosch-releer i ett, sett bort ifra at de to releene har felles strøm fra batteriet.

Lh2.4 har jo allerede et dyserele framme i motorrommet, slik at strømmen til dysene kuttes når strømmen til ms boksen forsvinner. I bunn og grunn trenger jeg vel bare å finne ut hvilken utgang/inngang på lh/ezk boksene som styrer hovedreleet som står i bilen, og alt burde funke mer eller mindre som orginalt på relefronten.

Det vil også bli endel ledninger til overs i kabelmatta som jeg kan bruke til f.eks lufttempsensor.


Jeg har ikke sett så mye på tenningssiden enda, men ut ifra skjemaet over her så er pin 36 (merket rosa på ms-skjemaet) til tenningsmodulen. Og den skal vel kobles slik:
http://img15.imageshack.us/img15/3613/bosch124ew.gif


Hvis jeg er helt på bærtur så håper jeg noen sier ifra :)

kimove
10/09/13, 20:03
Må du ikke likevel legge opp en masse ledninger fra kontakten til ezk og gjennom dashbordet til bensinboksen ?

Da ville jeg heller brukt den tiden på å legge opp ms2 v3 ledningsmatta.

Relekortet er genialt, der er hovedstrømsrele, dyserele og bensinpumperele, sikringer, fire strømutganger til dysene osv.

Angående tenningsforsterkeren ser det ganske rett ut det :)

Men tror ikke det skal være behov for den da det er en coildriver i boksen som kan drive coilen direkte (rett meg gjerne om jeg tar feil)

eab
10/09/13, 20:28
Det går (minst) fire ledninger mellom lh og ezk boksene allerede, som brukes til blant annet lastsignal mellom hjernene osv. Ledningene fra VR sensoren er det kanskje like greit å legge opp separat rett til MS boksen. Foruten den så er det vel bare evt. ledningen(e) som kommer fra tenningsmodulen jeg trenger å forlenge fra førersida til passasjersida.

Du har vel rett ang. ms og direkte styring av coilen. Mener å ha skumlest noe slikt i megamanualen.

Jeg har bare kontakten inn i MS boksen og litt over en halvmeter med ledning fra denne, så jeg må enten lage et helt eget ledningsnett eller bruke det som allerede er i bilen :)

kimove
10/09/13, 20:40
Jeg ville ha laget meg et eget eller kjøpt et fra diy hvis det var meg.

Det vil gjøre installasjon og eventuell feilsøking mye lettere

Truckdriver
10/09/13, 21:02
Jeg er desverre ikke så veldig inne på Bosch motorstyringene. Bruker LH2.4 motorstyringen 124 sluttrinnet? Isåfall ville jeg brukt det istedenfor den internmonterte Bip373 transistoren. Det er greit å få høyspenning ut av MS boksen når man har mulighet for det.
Releboks har jeg aldri brukt, og har ikke tenkt å prøve slik i fremtiden heller.
De gangene jeg har lagt opp datasprut med det orginale motorstyringsnettet til bilen så har jeg brukt kontakten til LMM for å koble IAT til. Om du ikke vil klippe i ledningsnettet kan du lage ett adapter med en kontakt som passer i LMM kontakten.

eab
11/09/13, 17:16
Lh2.4 bruker 124 modulen ja, og planen var å bruke mest mulig av det elnettet som ligger i bilen (mtp. blant annet releer til dyser/sprut/bensinpumpe osv). Litt klipping her og der er ikke verdens undergang, bilen skal neppe tilbake til org. motorstyring igjen.

Så det jeg i hovedsak må gjøre før jeg begynner å montere i bilen er altså å lodde inn ny mapsensor i ms boksen og lodde på plass en TIP120/121/122 til styring av tomgangsregulatoren (2 pins boschnr: 0 280 140 516). Må jeg gjøre noe med programvare/firmware før jeg kobler opp alt og (ikke) får start?

Jeg spør her samtidig som jeg leser manualen, bare så det er sagt :)

olstad87
11/09/13, 21:24
ingen som kan lage komplett kabelmate og sprut, plug and play and pay :P til rødblokk da? :)

Truckdriver
12/09/13, 09:02
Ja. Oppgrader til nyeste firmware. Det har nylig kommet noen forandringer på extra firmwaren. Den som ligger innpå nå er nok bare lastet inn for testing sin del.

Ekren
14/09/13, 18:23
Må vell være lettere og lage et eget ledningsnett? :)

eab
15/09/13, 17:52
Det er mulig, men da må jeg skaffe meg kontaktstykkene som trengs, og da må jeg jo uansett bruke et gammelt ledningsnett å plukke ifra. Og når det finnes så god dokumentasjon på lh2.4 som det gjør, så ser jeg ingen problemer med å bruke ledningene som allerede ligger klart i bilen :)

Blir vel å svinge en tur med loddebolten i løpet av morgendagen og klippe i spaghettien så fort som mulig!

Riff
17/09/13, 16:39
Kontaktstykkene kan du kjøpe fra f.eks. www.vems.hu (https://shop.vems.hu/catalog/connectors-c-1_25.html?osCsid=21c80a1c95c93452f174fbedd4d6f7e8)

eab
23/09/13, 22:28
Nå føler jeg meg litt dum...

I tråden her har jeg postet bilde av denne pinouten:
klikk her (http://i49.photobucket.com/albums/f291/bens_cab/v3ext_wiring.gif)

Men i megamanual så finner jeg denne pinouten:
klikk her (https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/msv3.jpg)

Og nå oppdaget jeg at de to pinoutene ikke er like... Hvorfor er det forskjell, og hvilken skal jeg følge? Og hvorfor?

I tillegg fant jeg ut at db37 kontakten jeg har ikke er lik noen av de der. For eksempel så er de fire jordledningene på pin 8-9-10-11 på bildene lodda på pin 7-8 og 12-13 på kontakten jeg har... Så jeg må nok flytte om litt på ledningene i db37 kontakten jeg har, og da er det greit å vite hvilket bilde jeg skal ta utgangspunkt i.

MS v3 kortet mitt har en ledning mellom tachselect og xg1, samt en ledning (med en 330ohms motstand) mellom igbtin og denne plassen (https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2023.09.13%2020%2027%2029.jpg).

Den siste er grei, det er en slik bip373-mod (http://www.diyautotune.com/tech_articles/using_bosch_bip373s_with_megasquirt.htm). Og det der gjør at jeg kan bruke pin36 som utgang til å drive coilen direkte?

Hva med tachselect-xg1, det er for å bruke hallsensor som trigger? Er det bare å ta bort den ledningen siden jeg skal bruke VR?