PDA

Vis full versjon : Oljelekasje fra plastlokk bak på kammen, tips?



christoffera
10/09/13, 10:31
Jeg byttet just motor i bilen min fordi den gammle var slitt og lakk vann fra frostplugg og olje fra plastlokket bak på toppen/kammen.
Ny motor er i bilen. Blokka er nylakkert og alt er shiny! Men den lekker også olje fra dette plastlokket, og små oljeflekker ligger igjen der jeg parkerer.

Jeg prøvde å bytte til et annet lokk, men det lekker enda! Litt kjip da alt av pakninger i motoren er byttet, og den fortsatt ikke klarer å holde på olja.

Noen tips til hvordan jeg kan få det tett?

Marius Skau
10/09/13, 11:08
Lag til et metallock og lim den på :)

Øyvind G
10/09/13, 11:15
Prøv å sett inn lokket med et tettningsmiddel. Kan anbefale Volvo sin (som er lik Permatex). Delenr. er 1161099.

christoffera
10/09/13, 12:48
Noe sier meg at det muligens er et "vanlig" problem?

Har tenkt på å smøre pakningscement på utsiden, altså rundt lokket, men er litt skeptisk til om det holder.
Eller kanskje ta av toppdekselet og av med kambukk nr 5, så smøre pakningscement rundt lokket, sette det ned i toppen og på med kambukken igjen... vil det holde?

Putter jeg inn lokket med tettning på, uten å ta av kambukken, da blir vel all pakninga skrapt av!? er jo ganske trang.

Øyvind G
11/09/13, 00:17
Har stor tro på løsning nr. 2. Mulig nr. 1 også fungerer, men siden det ikke er store jobben å ta av toppdekselet så ville jeg gjort det. Har ikke toppdekselet hvert av på en stund så bør du ha ny pakkning tilgjengelig.

Ta av toppdeksel og bakre bukk, smør på tettningsmiddelet på bukken og toppen (for å grise minst mulig) og monter det sammen igjen.

Vil tro det er et ganske vanlig problem da mon motor også lekker litt her (har hvert slik etter overhaling). Må få gjort det samme selv også. :)

Pakkningstoffet som jeg snakker om får du som sagt også på steder som bla. Mekonomen under navnet Permatex (den heter også noe mer), men siden jeg hadde delenr. hos Volvo tigjengelig så tenkte jeg kanskje at dette var lettere. Begge deler ser, kjennes og lukter helt likt, så vil tro at det er samme produkt. Dette er meget klissete saker, så du bør ha gummihansker og du bør prøve å grise så lite som mulig med det.


Martin hadde problemer med vannlekkasje etter han skiftet et par frostplugger på sin motor. Etter vi brukte Permatex (Volvo sin) var problemet løst. Dette middelet er laget for tettsittende deler og kan brukes på deler som er i kontakt med både olje og vann. Har du en boks av denne stående så har du et godt fungerende pakkningsmiddel som varer lenge og kan brukes til det meste.

http://i122.photobucket.com/albums/o273/volvo_raggare/Volvo%20945%2096mod/IMG_6557_1024x683_zps42d09a0d.jpg