PDA

Vis full versjon : 850 2,5 10v fjuskar etter tomgang



Agrostar
08/09/13, 17:42
Har lagt merke til at når motoren har stått litt på tomgang, alt ifra 15sek til 5min og eg da gjer på igjen, so fjuskar det veldig i eit sekund eller nokon få. Virkar nesten som heile motoren kutter/mistenner. Bytta for 10-15 000km sidan/1år sidan tennkablar, rotor, fordelarlok, tennpluggar.

850GLTsilver
08/09/13, 18:47
Rens IAC.

Kan være såpass enkelt.
Rens samtidig gasspjeldet og innsugskanalen ved gasspjeldet.
Ikke sjelden det legger seg litt oljekoks der som hindrer fullgod lukking av gasspjeldet.

Agrostar
08/09/13, 20:20
Tomgangsmotoren? Rensa den og spjeldet i fjor meina eg, da kom tomgangen seg. Reknar ikkje med det skal vere gale allereie no?

850GLTsilver
09/09/13, 18:12
Tenningsdeler kan ofte være greit å skifte årlig sånn generelt da.
Lite å gå på.
Lest ut feilkoder?

Agrostar
09/09/13, 18:51
Er ikkje nokon feilkoder av betydning. Har lurt litt på om det kan vere coilen som er på veg til å gje seg?

850GLTsilver
09/09/13, 19:23
Er ikkje nokon feilkoder av betydning. Har lurt litt på om det kan vere coilen som er på veg til å gje seg?

Coilene på disse gir seg som regel brått. Men man skal aldri si aldri.
Hva slags plugger kjører du på? B5252 motorene er relativt kjælne på å ha riktige plugger.
Kan nevne at de er såpass kilne at pluggene til B5254-motorene ikke fungerer bra på disse.

Erlend
09/09/13, 20:12
hvilke plugger er det du anbefaler da? har prøvd beru, bosch og ngk og ikke merka noe forskjell i grunn.

850GLTsilver
09/09/13, 23:30
hvilke plugger er det du anbefaler da? har prøvd beru, bosch og ngk og ikke merka noe forskjell i grunn.

Lite med sorten å gjøre.
Derimot så har de forskjellige temperaturreferanser.

BOSCH Tennplugg, Super Plus (FGR 7 DQE) Plugg med fire sideelektroder og kjørelengde lett opp over 60000Km.
På 20-ventilerne så anbefales den litt varmere tennplugg FGR7DQP. Denne også fireelektroders.
Og jeg opplever altså klare forskjeller på disse to pluggene på 10V'n, men langt banskeligere å merke forskjeller på 20V.
Kan være verdt å prøve.
Selv opplevde jeg for begge bilene her i gården STOR forbedring over hele turtallsregisteret etter at jeg gikk vekk fra de originale singelelektrodepluggene.

Passende NGK: BCPR6ES

Erlend
10/09/13, 19:43
ngkene som du skriver over her har jeg prøvd( har også prøvd V-line utgave også, vl5 tror jeg den heter) og jeg synes bilen fikk en penere gange og mere lyd fra motor med bosch pluggene fgr7dqe(disse anbefaler jeg alltid på jobb til 10v motorene) :)