Vis full versjon : Spørsmål om 740
Hei er helt ny her på forumet. Jeg har noen spørsmål om min 740 som er en 1990 mod registrert i juni med 230f motoren.
Hvilken av de 2 utgavene av denne motoren er det jeg har?
Og hvordan leser en feilkoder på disse? Og er det noen gjenganger feil på disse?
Har nå sett litt nærmere på bilen og jeg har svinghjuls sensor(har fått vite at den ikke er på den andre utgaven?). Og jeg har fundet ut hvordan jeg leser feilkoder.
Men ser eks i biltema katalogen at det er k-jetronic og l-h jetronic på disse bilene hvordan kan jeg se va jeg har?
Du har L-H Jetronic hvis du har en feilkodeleser (blinkeboks) på høyre dempertårn:)
ellingsøyern
09/09/13, 15:47
han har lh jetronic uansett, forskjellen er 2.2 å 2.4
LH2.2-ingen feilkodeleser eller svinghjulssensor
LH2.4-feilkodeleser og svinghjulssensor
gjenganger feil, hmm, f motorer er jo temmelig skuddsikre motorer bortsett fra på lh2.4 så er det jo litt mer som kan gå galt, men der er det jo samtidig feilsøkingsboks ved dempertårn... er som regel lamdasonden som trøbler om det skulle være noe
f motoren har jo så lav kompresjon at om reg.reima di skulle ryke er det bare å smelle på ny reim å kjøre igjen, ikke ta utgangspungt i dette, hehe, kan jo aldri vite om noen har planet toppen osv:)
LMM er vel også en gjenganger..
Takker for svar. Ja jeg har feilsøkings boks. så da er det nok LH 2,4 jeg har. Lamdasonden ser ut til og har vert byttet en gang med en uorginal en.
Har akkurat byttet katlysator burde jeg bytte lamdasonden også da?
Kansje et idiotsk spørsmål men va er LMM? Har eid volvo tidligre men kun forgasser så har ikke så god kunskap på f motorer enda.
Registerreima har jeg akkurat byttet så det er ikke noe problem.
LMM finner du rett etter luftfilterboksen. Er en "rørbit" med en sensor i seg. Kan prøve å dra ut ledningen til denne og se om du merker noe forskjell i gange:)
Er det luftmengdemåleren du mener? for det vet jeg va er.
Er nok det ja. For øvrig også kanskje det mest gjenstridige problemet jeg hadde på min 93-modell 245 for noen år siden.
Flott da kommer jeg til og bytte luftmengdemåleren med ny når jeg får råd. Så burde jeg vel vere kvitt det fremtidige problemet.
Jan-Einar Jenssen
17/09/13, 23:10
Låne deg en brukt lmm som du vet fungerer å teste med. Så slipper du å bruke penger unødvendig på noe som kanskje fungerer allikevel :)
Hei lmm en min fungerer men jeg er litt vel gal når det kommer til slike ting som har hvert gjenganger feil jeg liker og bare bytte de
så jeg er sikker på at jeg ikke får problemer:rolleyes: må skjerpe meg litt på dette.
Fik volvo en på veien i går. Var herlig og kunne kjøre skikkelig bil ien. Var virkelig forskjell på denne og den gamle japsen jeg har kjørt en stund nå.
Får håpe at den ikke lager for mye problemer frem over. 740 en likte vist ikke og ha 2 reimer på dynamoen så den ene var helt vrengt og nesten helt ødelagt
når jeg sjekket i stad så får bare kjøre med en reim da.
90 modell 740 er BARE levert med lh 2,4.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.