PDA

Vis full versjon : Bilstein Heavy duty fra ipd



slevjus
28/12/09, 15:49
Noen som har prøvd disse?? Er det de samme som bilstein club sport eller racing? Var iallefall veldig billig med tanke på hva di koster her i norge..

TeamBørnOut
28/12/09, 16:06
Er bare sport eller en type sports greie. Ikke like bra

gaupe
28/12/09, 16:22
Desse er nok produsert i USA for amerikanske forhold, Bilstein her heime er tyske produkt.

slevjus
28/12/09, 17:37
hmmh.. er di kortere enn orginal? eller er det kun CS og racing som er det?

volvoRsport
28/12/09, 17:41
hmmh.. er di kortere enn orginal? eller er det kun CS og racing som er det?


Kun Sprint, CS og Racing.

microplex
29/12/09, 12:45
Noen som har prøvd disse?? Er det de samme som bilstein club sport eller racing? Var iallefall veldig billig med tanke på hva di koster her i norge..

De skal tilsvare Racing her i norge. har sånne selv men har ikke fått motert de enda...
men klarer ikke og klemme den ned noe som helst.
Har testet med CS og de og CS'n klarer du og klemme ned litt, det gjør du ikke med disse.


Men husk, de jeg har er ikke montert enda så kan hende de blir litt slappere etterhvert

TeamBørnOut
29/12/09, 13:12
da har du fått noen det er noe galt med :P
De er mye mykere en hva disse her hjemme er

volvoRsport
29/12/09, 13:13
De skal tilsvare Racing her i norge. har sånne selv men har ikke fått motert de enda...
men klarer ikke og klemme den ned noe som helst.
Har testet med CS og de og CS'n klarer du og klemme ned litt, det gjør du ikke med disse.

Heavy Duty tilsvarer så absolutt ikke Racing. Heavy Duty ligger vel mellom Comfort og Sport og er bare litt stivere enn standard dempere.

Per Turbo
29/12/09, 21:22
Om man skal tolke tilbakemeldingene som kunder av disse har skrevet på ipd sine hjemmesider så er disse veldig harde og ikke de mest komfortable.

The Sven
29/12/09, 21:25
mener jeg har lest de er i original lengde iallfall, kanskje du som hadde kjøpt et sett sånne kan bekrefte/avkrefte?

microplex
29/12/09, 22:55
Heavy Duty tilsvarer så absolutt ikke Racing. Heavy Duty ligger vel mellom Comfort og Sport og er bare litt stivere enn standard dempere.
det er veldig rart da disse er hardere enn CS, men dere har vel rett.

Skal være standar lengde på de ja.

TeamBørnOut
30/12/09, 15:24
Om man skal tolke tilbakemeldingene som kunder av disse har skrevet på ipd sine hjemmesider så er disse veldig harde og ikke de mest komfortable.
Det kommer ann på føreren. er man vandt til orginale så er jo en kald vinterdag ubehagelig fordi demperne er så stive.

Joakim-G_R
08/01/10, 12:34
det er veldig rart da disse er hardere enn CS, men dere har vel rett.

Skal være standar lengde på de ja.

Du kan ikke sammenligne dempere med håndkraft. Du klarer kanskje å legge på 80 kg (om du veier det) en bil har vel 3-400 kg per hjørne. Blir overrasket om de er som CS, selvom CS ikke er de stiveste spagettirøra fra Bilstein.

Joakim-G_R
08/01/10, 12:36
Det kommer ann på føreren. er man vandt til orginale så er jo en kald vinterdag ubehagelig fordi demperne er så stive.

Og de har heller ikke sammenlignet med f.eks Rally, Racing, Clubsport. De har vel bare Bilstein HD, og gule koni å sammenligne med. Og Koni er jo dritgromt, da man strammer opp rebound.. :D

ArneR
09/01/10, 21:37
Om man ser på delenumrene på demperene er det ikke rart man begynner å spekulere:

Fra sellholm pdf-fila fra en annen tråd her:
240
Fram ClubSport patron P36-0081CS
Bak ClubSport stötdämpare B46-0296CS

IPDs delenumre:
240
Fram F4-P36-0081-H0
Bak F4-B46-0296-H1

Det eneste som skiller i delenumrene er de to siste tegnene, CS for Club Sport og H0/H1 for "heavy duty" fra IPD.

Noen formeninger?

volvoRsport
09/01/10, 21:57
Noen formeninger?

Både Sport, HD og CS har samme nummer, så det beviser ingenting.

ArneR
09/01/10, 22:00
Ok, det er mulig..

Minge
30/09/10, 21:12
Har en kammerat som kjører med havy duty. Og dem kan ikke sammenslignes med noen av bilstein demperne vi har her i norge. At du ikke kan klemme dem ned er ikke så veldig rart, fr det klarer ikke bilen heller.. Bilen hans demper nesten bare i dekkene, ergo dem er helt sykt stive. Dem er beregna til store biler å suv lissom..

Joakim-G_R
30/09/10, 21:26
Høres jo "bra" ut..

Refinement!
01/10/10, 18:59
Hmm, har IPDs nivåreg ombyggingsett til 760 mk1 med Bilstein Heavy Duty og disse er myke som originaldempere.

At dempere som selges til Volvo er laget til dobbelt så tunge SUVer er uansett bare BS

rogern
01/10/10, 19:27
send mail til ipd og spørr om specs da? bound og rebound. finner fort ut hvor i "rekka" de står da.

GeTReibeAktienGesellschaf
02/10/10, 00:31
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1285975681

Det er de harde fakta, og null synsing. (Som jeg så du hadde vært utsatt for tidligere.)

GeTReibeAktienGesellschaf
02/10/10, 01:00
Utenom standard sortimentet så har enkelte importører og forhandlere muligheten til stille inn demperne selv.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1285977487

Joakim-G_R
02/10/10, 11:39
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1285975681

Tja.Nå er jo disse Bilstein'ene i US produsert i US. Så at det ersamme som B6 HD ifra Tyskland til en ellerannen bil med "komplett" fjærbein er jo ikke helt spikret.

Er forskjellig spec på samme demper til 200 og 700 f.eks.

rogern
02/10/10, 11:55
240

Sport Standard lengde Fram 1495,- pr stk
Bak 995,- pr stk

Clubsport 250/125. 35 mm kortere Fram 1995,- pr stk
270/125. Bak 1495,- pr stk

Racing 350/150. 35 mm kortere Fram 2195,- pr stk
270/125. Bak 1495,- pr stk

Rally 300/200. Standard lengde Fram 1995,- pr stk
275/200. Bak 1395,- pr stk

GeTReibeAktienGesellschaf
02/10/10, 12:02
Tja.Nå er jo disse Bilstein'ene i US produsert i US. Så at det ersamme som B6 HD ifra Tyskland til en ellerannen bil med "komplett" fjærbein er jo ikke helt spikret.

Er forskjellig spec på samme demper til 200 og 700 f.eks.

Nå er det dette som kommer opp når jeg slår opp på dempere for 240.
Det at det er bilde av komplett fjærbein er bare standard bildet og stemmer ikke alltid overens med det egentlige produktet.

Om mobeck som bilstein henviser til når det gjelder bilstein i norge evt forza AB i sverige om de får demperne sine fra US eller tyskland eller kina eller annet sted det veit jeg ikke.

Men når jeg ser SAM steffanson tilbyr opptil flere oppsett av rally demperne så synser jeg at det er importør og forhandlere kan sette opp demperne og evt lage etter kundens ønske.
Dvs at det finnes 4 forskjellige standard B6 sport demper oppsett, en forhandler kan ha 4 forskjellige opsett av rally dempern som vist over.

Joakim-G_R
02/10/10, 12:29
Det jeg reagerer mest på, er at noen mener HD er som orginalt omtrent, mens andre mener at HD er som å sveise fast dempern.. Hvem skal man tro?

GeTReibeAktienGesellschaf
02/10/10, 14:48
Det jeg reagerer mest på, er at noen mener HD er som orginalt omtrent, mens andre mener at HD er som å sveise fast dempern.. Hvem skal man tro?

Jeg bare ser hva bilstein informerer om selv og hva importør og forhandler sier.
I standard demper utgave så er HD veldig hard i dempinga spesielt bak i følge specen.

Forza AB er vel importør og er/har godkjent for å ta en B6 demper og sette den opp selv kan det virke som. Har du penger nok eller er en forhandler som selger mye kan du sikkert bestille en etter egne innstillninger.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.png?t=1286026911

Minge
03/10/10, 07:44
Joakim-G_R, jeg mener ikke noe. Sier bare ut i fra hva jeg erfarte på bilen til nabon. Å den var mye stivere enn min. Han har HD, jeg har CS.

Joakim-G_R
03/10/10, 09:23
Joakim-G_R, jeg mener ikke noe. Sier bare ut i fra hva jeg erfarte på bilen til nabon. Å den var mye stivere enn min. Han har HD, jeg har CS.

Ja, og det er jo en mening du har. :p Stivere under kjøring eller "håndtrykk" ?

Minge
03/10/10, 09:37
Begge. Men han har jo en del andre tings som tilsier at bilen er stiv under kjøring da, ikke bare demperne, men dem har jo selvfølgelig en stor innvirkning. Å håndtrykk kan du bytte ut med stå å hoppe på sjermen:P da snakker vi 110 kg i bevegelse;) hehe

Joakim-G_R
03/10/10, 09:46
Hehe, ja. Smiler litt inni meg når jeg ser folk sammenligner biler på stripa, ved å trykke på skjermene.. "'ær'n no stiv a?!?!" hehe..

Men om HD-demperne er så stive at bilen omtrent ikke fjører, så er det jo ikke akkurat noe særlig gode dempere, for hvilket som helst bruk i mine øyne. :)

Morgis
03/10/10, 10:55
jeg har montert Bilsten HD på ambulansen til hu mor..
Stive dempere, men neppe noe racing..
Vil tippe Clubsport om de er original-lengde?

Minge
03/10/10, 11:47
Joakim-G_R, hehe. Er litt morsomt ja. Var ren tilfeldighet at jeg gjorde det. For jeg skulle sitte på sjermen når vi preka, også synes jeg den var så hard å sitte på, og er vant til at bilen "gir" etter litt. Men var ikke kjangs i havet. Nei det kommer helt ann på øyet som ser:) Han synes den er for myk han da. Hehe. Han har den som bruksbil/lekebil på bane.

Morgis: Ligner veldig på dem jeg har, å det er clubsport. Men dem er 35mm kortere bak enn orginal.

Ekren
03/10/10, 13:52
Har hørt snakk om at HD er samme som CS før flere ganger, men hadde vært kjekt og få bekrefta dette nå.

Bilstein kan man få satt opp på egene spec ifra sellholm som er godkjent bilstein verksted.

Joakim-G_R
03/10/10, 21:17
jeg har montert Bilsten HD på ambulansen til hu mor..
Stive dempere, men neppe noe racing..
Vil tippe Clubsport om de er original-lengde?

Clubsport er 35 mm kortere enn orginal rundbaut.

rogern
04/10/10, 17:10
Bilstein
Vi är förutom generalagent också officiellt servicecenter vilket innebär att vi har fyllningsmaskin så att vi kan öppna och fylla dämparen utan yttre åverkan. Bilstein finns i 2 olika versioner 36 eller 46 mm schims/arbetskolv i dagligt tal kallat 40/41 eller 50 mm dämpare efter kroppens ytter mått. För rally/rallycrossbruk när man vill ha en progresiv dämpkaraktär bygger vi i stort sett endast på 50 mm dämparen .Anledningen är att det går att kontollera karaktären bättre när arbetskolven blir större. För racing/clubracing/gatbilar andvänder vi främst 40 mm dämparen där karaktären är mer linjär och i vissa fall degresiv . Det går naturligvis att använda 40 mm dämparen till rally främst på lätta bilar ,den blir även något billigare. Vi för även fullt sortiment av Bilstein Sport/Sprint i vissa fall går det att få dem uppgraderde till en annan karaktär. Vi gör det mycket till bla GrE i rally och till clubracing/gatbilar.