PDA

Vis full versjon : mye jobb og bytte vannpumpe på fk?



ole1
04/09/13, 21:35
Skal bytte vannpumpe på 940'n min. Sitter en fk i den, hva må gjøres for å bytte vannpumpe? Hva må jeg skru ut/demontere osv?:)

Takker for alle svar!:)

n0gga
04/09/13, 21:45
Vekk med viskosevifta (hvis du har det), av med multireim, tappe ut vann fra tappepluggen, ta av slanger for så å skru ut pumpa :)

Husk ny pakning, og å få vekk gammel pakning.

Edit: ser haynes anbefaler å fjerne radiator (antagelig for å få bedre plass til skrujobben).

ole1
04/09/13, 21:52
Vekk med viskosevifta (hvis du har det), av med multireim, tappe ut vann fra tappepluggen, ta av slanger for så å skru ut pumpa :)

Husk ny pakning, og å få vekk gammel pakning.

Edit: ser haynes anbefaler å fjerne radiator (antagelig for å få bedre plass til skrujobben).

Okei, takk for kjapt svar!:)
Da får jeg prøve meg på å bytte:)

Volvo144
15/09/13, 09:31
Har hatt problemer med at pumpa er en anelse for stor slik at man ikke får entra skruene øverst. Noen dom har vært borti dette?

Agrostar
15/09/13, 10:26
Lurer på om du ikkje nett må av med reigreimdekslet og?

samaron
15/09/13, 11:44
Har hatt problemer med at pumpa er en anelse for stor slik at man ikke får entra skruene øverst. Noen dom har vært borti dette?

Når pumpa ble byttet på min B230ET så passet ikke alle, men var utrolig lite som skulle til. Borret opp hullene i pumpa med 0,3mm eller noe og det ga nok klaring til å tre den på. Brukte bare originaldeler, likevel passet det ikke 100%.

Veldig enkel prosedyre å bytte vannpumpe, det "vanskelige" er jo å demontere det rundt den. Vær obs på gummipakningen til det røret som går langs motorblokken, fort gjort å vrenge den slik det blir lekkasje.