PDA

Vis full versjon : Temperatursensorer på 2.5tdi



smrendal70
03/09/13, 17:33
Hei. Min V70 2.5TDI er veldig tungstartet når den har stått en stund. Har forhørt meg litt omkring og det sies at det er to temperatursensorer som styrer om glødingen skal forekomme eller ikke. Spm mitt blir da, er det noen som vet hva disse sensorene heter og hvor di er under huven? Vet det er en giver/sensor i forbindelse med termostat.

Det andre jeg lurer på er om det kan være lageret i spennrullen til multireima som kan være gåen når det er en "tikkelyd" hver gang den ligger å strammer? Slik at det kanskje hjelper å bytte hjulet slik at lyden blir borte?

smrendal70
03/09/13, 20:33
Ingen som har peil?

Sagen
04/09/13, 05:50
Om den er tungstartet i disse dager, ville jeg tro det ikke har med temperatur å gjøre. Ville heller sjekket returslanger fra dyser og eventuelt pumpeinnstillinger. Ellers er det vel temperatur sensoren på toppen som er avgjørende. Mulig det er fjæra i strammeren som lager den lyden. Om lageret begynner å bli slitent, vil det vel heller komme en konstant ulyd fra lageret, siden det ligger i spenn hele tiden. Om du løfter av spennet, så vil du kjenne om lageret begynner å bli slitt.

smrendal70
04/09/13, 09:36
OK, med tanke på strammer. Er det noe som kan overhales eller må jeg bytte hele strammeren.

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2

Espen Hveding Nordgård
04/09/13, 10:28
Strammeren må byttes og koster vel 14-1500kr pr Volvo om jeg ikke husker heeelt feil...

850GLTsilver
09/09/13, 18:18
OK, med tanke på strammer. Er det noe som kan overhales eller må jeg bytte hele strammeren.

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2

Er vel to utgaver av de strammerne på multireima.
Den ene kan overhales, den andre ikke.
Skal være et skikkelig seigt smøremiddel inne i disse, som selvfølgelig forsvinner med tiden.
Og tikke/klakkelyder som følge.
Spesielt hjulet rett under generatoren bør kontrolleres, også ved tikkelyder.
Disse hjulene har det med å sette seg skikkelig med tiden. Høyt forbruk på multiremmer?

smrendal70
19/11/13, 17:37
Har ikke byttet reim nei. Men fant ut at hvis jeg slo av AC ble tikkelyden borte. Så det er vel kanskje ac-kompressoren som har tatt kvelden?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Sagen
19/11/13, 19:47
Den tikkelyden er når AC kompressoren kobler inn/ut. Trenger ikke være noen feil av den grunn. Men, slår den ut og inn ofte, særlig i varmere vær, kan det tyde på lite gass i anlegget ditt.

smrendal70
19/11/13, 19:49
Aha.. kanskje jeg skulle prøve å få etterfyl.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

jerognal
20/11/13, 11:56
Kan også være cluthen på kompressoren som har tatt kvelden. Den slites. Du kan skifte clutchen men det var så lite prisforskjell på ny clutch og byttekompressor hos Volvo at eg byttet hele skiten. (Og kompressor var billigere hos Volvo enn uorginal den gangen eg skiftet). Og skal du skifte kompressor så skift tørkefilteret samtidig før du fyller ny gass.

brynna
20/11/13, 16:20
Er flere tempsensorer på VAG motoren hvis det er den du har.
Radiatorens venstre side, toppblokka, hovedblokka, utetempføler bak støtfanger/spoiler.

Er vel ikke alle som gir signal til glødinga. Det må andre svare på eller noen med el-skjema.

smrendal70
22/11/13, 21:48
Er det slik at disse sensorene er identiske? Slik at jeg kan bestille en til av den jeg allerede har byttet på termostathuset?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

brynna
22/11/13, 21:58
Har ikke oversikt over hvilke sensortyper Volvo har satt inn i VAG motoren, men i en VW er det forskjellige sensorer.(Utseende er ulik) Tror du må ta kontakt med Volvoverkstedet for å oppklare dette

850GLTsilver
22/11/13, 22:21
Har ikke oversikt over hvilke sensortyper Volvo har satt inn i VAG motoren, men i en VW er det forskjellige sensorer.(Utseende er ulik) Tror du må ta kontakt med Volvoverkstedet for å oppklare dette

Kjølevannstempføler: 1275494 nede på blokka og 9186486 oppe ved termostathuset.

Er forskjellige så det holder de to.
Den siste er den som mest ligner vanlig kjølevannstemperaturmåler som vi med ekte drivstoff i tanken har :D

smrendal70
22/11/13, 22:51
Jeg har ganske nylig byttet den som står på termo.huset og den var helt lik 1275494 så vet ikke om du veksler på disse.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

smrendal70
22/11/13, 22:54
Dere fikk med dere at det 2.5tdi jeg hadde?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
22/11/13, 23:06
Dere fikk med dere at det 2.5tdi jeg hadde?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

2,5 TDI = VAG Ja.

VAG har en tempsensor nede på blokka, i fremkant ved girkassa, og en tempsensor oppe ved toppen ved sylinder 1.

850GLTsilver
22/11/13, 23:08
Jeg har ganske nylig byttet den som står på termo.huset og den var helt lik 1275494 så vet ikke om du veksler på disse.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Da står det feil tempføler der oppe.
Der oppe skal det være 9186486 (Sier VADIS)

smrendal70
22/11/13, 23:11
Det vet ikke jeg. Kjøpte bare etter delenr som stod på den gamle stod der. Og kantakten passet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
22/11/13, 23:34
Jajøss. Kontakten er lik, men den som hører til der har en ledningsende mellom kontakten og sensoren.
Det har ikke den nede på blokka.
De har nok forskjellige egenskaper disse to. Skal se om jeg finner ut av hva.

smrendal70
22/11/13, 23:35
Ok

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

smrendal70
22/11/13, 23:49
Mener også at det var flate kontakter i den oppe og ikke runde slik som den andre.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
23/11/13, 12:10
Flate kontakter i begge vel.
Bildene i VADIS tyder på at de er det i alle fall.

smrendal70
23/11/13, 13:04
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1152.jpg

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Haakonw
23/11/13, 16:20
Du skriver at den er tungstartet når den har stått en stund, og jeg tror vi har det samme problemet. Jeg også har en 2.5 tdi fra 2004. Min starter fint når den er helt kald, den gløder også. Men hvis jeg har flyttet bilen, eller kjørt en kort strekke, så vanntemperatur ikke har rukket å flytte på seg, er den vanskelig å starte. Om jeg pumper på gasspedalen, kommer den lettere, men med en massiv røyksky.

Jeg har også merket meg at 1-2 sekunder etter srs lyset slukker, klikker det i et rele under dashbordet, og da starter den som regel normalt. Jeg har ingen problemer når temperaturen har steget litt på skalaen. Den kan også en sjelden gang, når jeg slipper gassen, jukse litt akkurat som om jeg har luft i diesel (jeg vet ikke om jeg har det)

Er det sånn du har det også?

smrendal70
23/11/13, 17:01
Min ble mye bedre med justering av dieselpumpa :) det sies at det er det som utgjør den store forskjellen. Og det stemmer, det kan jeg bekrefte. Det med temp.sensorene er at det er dem som føler på hvor lenge den skal gløde etter hvor kaldt/varmt kjølevannet er. Og visst nok er det to sensorer på kjølevannet og disse må være synkronisert ellers vil den vise feil temp på minussiden slik som min gjør ergo gløder den helt ut.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
23/11/13, 21:57
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1152.jpg

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Der er den øverste ja.
Så ikke helt om kontaktene i den var runde eller flate. Men der er tydeligvis runde ja. (Skiller seg fra Bensinbilene der også)

MEN, godt alt er avklart i alle fall.

smrendal70
24/11/13, 10:26
Den je byttet på toppen så slik ut.http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1181.jpg

smrendal70
24/11/13, 10:29
Meeen, i følge tegningene så skal den stå nede og den med ledningstumpen være oppe. Men mener jeg har hørt at disse motorene er bakvendt montert i volvo kontra audi.

850GLTsilver
27/11/13, 11:22
Meeen, i følge tegningene så skal den stå nede og den med ledningstumpen være oppe. Men mener jeg har hørt at disse motorene er bakvendt montert i volvo kontra audi.

Den med ledningen oppe, har vært sagt hele tiden ja.

Slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/5.gif (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/InstrumentsensorerTDI_zps197ad141.gif.html)

smrendal70
28/11/13, 00:28
Ser du på bildet at motoren står andre vei her på bildet? Grenrøret mitt er bakover mot torpedoveggen. Skulle gjerne ha visstom det er flere som har samme bil med samme motor som kunne tatt bilde av begge sensorene slik at jeg får vite hvor den andre står... vi lette etter den da jeg var på verksted å byttet dieselpumpereima, men kunne ikke finne den noen plass. Lurer på om den er veldig viktig mtp motorstyring og innsprøytningstidspunkt. Nå kan jeg trå pedalen i bånn, da er det såvidt at den drar opp på turtallet og plutselig kommer det som f...

smrendal70
28/11/13, 00:29
Ser du på bildet at motoren står andre vei her på bildet? Grenrøret mitt er bakover mot torpedoveggen. Skulle gjerne ha visstom det er flere som har samme bil med samme motor som kunne tatt bilde av begge sensorene slik at jeg får vite hvor den andre står... vi lette etter den da jeg var på verksted å byttet dieselpumpereima, men kunne ikke finne den noen plass. Lurer på om den er veldig viktig mtp motorstyring og innsprøytningstidspunkt. Nå kan jeg trå pedalen i bånn, da er det såvidt at den drar opp på turtallet og plutselig kommer det som f...

I tillegg er motorelektronikklyset på konstant.

850GLTsilver
28/11/13, 11:47
Ser du på bildet at motoren står andre vei her på bildet? Grenrøret mitt er bakover mot torpedoveggen. Skulle gjerne ha visstom det er flere som har samme bil med samme motor som kunne tatt bilde av begge sensorene slik at jeg får vite hvor den andre står... vi lette etter den da jeg var på verksted å byttet dieselpumpereima, men kunne ikke finne den noen plass. Lurer på om den er veldig viktig mtp motorstyring og innsprøytningstidspunkt. Nå kan jeg trå pedalen i bånn, da er det såvidt at den drar opp på turtallet og plutselig kommer det som f...


Det er innsuget du ser der.
Fronten på motoren er det du ser.
Godt fungerende motorstyring og ikke minst innsprøytingstidspunkt er SVÆRT viktig.

MTP motorelektronikklyset, så vil det være en god start å lese ut feilkoder.
Vil kunne fortelle deg mangt om hva som er galt.

smrendal70
28/11/13, 14:00
Innsuget er på andre siden på min også. Kan ta bilde så får du se.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Haakonw
28/11/13, 18:15
Kan jeg spørre hvor mye fattigere du ble når de justerte pumpa di? Byttet de reim samtidig? Volvo verksted?

Jeg er også interessert i hvor disse temp sensorene er. Vet noen ohm verdiene på disse på kald motor?

Jeg har byttet dn ved termostathuset, for jeg trodde det var den som ga temp signal til ecu.

smrendal70
28/11/13, 22:44
Jeg betalte 1570,- kr for første justering som ble feil pga av justeringshjulet var gåent og reima var ganske slitt, noe som han første som justerte skulle sett ifølge verkstedet. Dermed betalte jeg for reim og nye hjul og det ble 1900,- så det er jeg fornøyd med. Men den er enda rar ved pådrag. Snakket med dem på verkstedet idag og han hadde sjekket med volvo og det var visst bare en sensor.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

smrendal70
28/11/13, 22:46
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1443.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1444.jpg

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

smrendal70
28/11/13, 22:47
Første bilde er av den sensoren som jeg har byttet. Andre bilde er av stillingen på motoren.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
28/11/13, 23:44
Får skylde på begrenset korrekthet i grafikken i VADIS.

Ser de har samme grafikk på alle dieseler.

smrendal70
28/11/13, 23:50
Mener på det er bensinbil grafikken er av. Men jeg er svar spart på mitt problem enda :/

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

850GLTsilver
28/11/13, 23:52
Mener på det er bensinbil grafikken er av. Men jeg er svar spart på mitt problem enda :/

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Om du ser på bildet jeg la inn, så tok jeg utgangspunkt i 1999 D5252 med MSA15.7 motorstyring.
Har ikke slik motor selv, og kan i grunnen ikke gi deg bedre svar basert på de opplysninger som jeg har.
Kanskje noen med tilsvarende motor kan hjelpe?

Ewout
04/12/13, 13:13
Jeg har også byttet den sensor på toppen ved kjølevæskehuset. Har noen litt mer detaljert bilde hvor den andere er basert?

på forhånd takk,

Ewout