PDA

Vis full versjon : m90 kasse i 240 hva må til



vazborris
30/05/10, 20:33
hva må gjøres for og få m90 kasse i en 240? er det mye som trengs?

ShortX
01/06/10, 05:59
hva må gjøres for og få m90 kasse i en 240? er det mye som trengs?

m47 mellomakslingen til volvo 240 er 5 cm for kort
bygge om til hydralisk clutsh
bygge nytt girkasse feste
husker ikke men mulig du må korte spakstell og
masere tunnelen for og få plass til kassa(noen gjør det andre ikke)

er omtrent like mye jobb som og sette i zf kasse fra bakaxel

Vetle
01/06/10, 15:33
Må korte inn spakstellet som han over her sier, og som han sier noen maserer tunellen andre ikke har også sett noen som har slipet av alle "rillene" i kassa for å få bedre plass! ;)

sekse
01/06/10, 15:45
Må korte inn spakstellet som han over her sier, og som han sier noen maserer tunellen andre ikke har også sett noen som har slipet av alle "rillene" i kassa for å få bedre plass! ;)

Gjorde dette sjøl for noen uker siden. Slipte av de tre øverste "rillene" på girkassa. resten kan bare være. Også lurt å kappe av to-tre av de største "støpe-tappene" også.

Ellers er det som nevnt:
- Forlenge mellomaksel
- Bygge om girkassetravers
- bygge om pedalstell (tilhydraulisk) jeg tilpassa pumpe fra 940
- massere tunnelen litt
- korte inn og tilpsse spakstell

ellers passer det bra, kontakt til ryggelys passer.

ChrML
01/06/10, 17:19
Må korte inn spakstellet som han over her sier, og som han sier noen maserer tunellen andre ikke har også sett noen som har slipet av alle "rillene" i kassa for å få bedre plass! ;)
Det er ikke så lurt å slipe av alle rillene. De er der for en grunn. Altså forsterke huset så det ikke vrir seg så lett. Hvis huset får lov til å vri seg litt så havarerer innmaten raskt.

vazborris
01/06/10, 21:54
hmm det var litt arbe ja::) men neste spørsmål er da hvor mye tåler en m90? vist man er litt fornuftig med bruken?

Laugis
02/06/10, 12:43
M90 holder lenge bare du girer fint, få kassa helt i gir før du slepper clutchen. :) Så du trenger ikke å være redd for at kassa ryker vis man kjører med hue ;)

Det sies at m90 tåler 300hk, men kjenner til en som har rasa m90 kasser på 300hk også. Kan nok være lønnsomt i lengden å bygge om til ZF kasse med en gang hvis du har planer om opp mot 300hk.
For det er ikke mye mere jobb å bygge om til zf, da slapper du blant annet og forlenge mellomaksel. Mener tynne typen m47 aksel fra 740 passer.

Når m47 kassa mi raser blir det ZF på meg! :)

Ekren
02/06/10, 19:48
isteden for og slå ijæl girkasse tunnel og drive på og tulle, hvorfor ikke kjøpe noen lavere motorfester?

ChrML
02/06/10, 19:54
isteden for og slå ijæl girkasse tunnel og drive på og tulle, hvorfor ikke kjøpe noen lavere motorfester?
Ja, der sier du noe lurt. Hvorfor er det ikke flere som gjør det? Er jo en fordel med lavere tyngdepunkt foran og :D. Ikke mange cm som skal til tenker jeg.

Vetle
02/06/10, 20:00
dropp motor feste eller gummin der... skru stål mot stål :D :p

ChrML
02/06/10, 20:08
dropp motor feste eller gummin der... skru stål mot stål :D :p
Ålreit det på banebil :D. Ikke fullt så ålreit på en bruksbil :p.

Usikker på hvor mye man kan senke motoren før bånnpanna hviler på noe tannstag greier da... Kanskje noen cm?

Vetle
02/06/10, 20:20
skal ikke snakke høyt for er ikke 110% sikker men etter det jeg husker fra jeg løfta i motoren min forrige uke kunne man nesten tatt bort gummien så er god plass der mener jeg å sanse ;)

Ekren
03/06/10, 21:48
SAM selger motorfester som er litt lavere.

for oss som kjører skikkelig volvo, altså 2førr :P

vazborris
03/06/10, 22:15
da blir det noe ZF eller lignende regner jeg med ettervært:) 300hk skal vi klare med litt tid,
planen er 230fk blokk med h profil råder, smidde stempler, 531 topp orginal med kg2t kam, en passe snurre, balansert bundel, autronic og data tenning:) foreløbig orginalt grenrør men mulig det blir sveiset nytt:) lite dillema om det blir 98\99 eller E85 fludium

Glien
04/06/10, 19:06
går det ikke ann å dreie ned hockypukker litt slika at de blir litt kortere?

å bruke til motorfeste da selfølgelig^^

TvilsomRacing
04/06/10, 20:18
Pedersen har også en forsterket type som er ganske kort..
Brukte disse på en kompis sin 242, og der var det ikke plass problem med M90!

ArneR
05/06/10, 00:25
Blir det plass mellom bunnpanna og traversen med slike småfester da?

Dan Bay-Johansen
05/06/10, 02:47
skal ikke snakke høyt for er ikke 110% sikker men etter det jeg husker fra jeg løfta i motoren min forrige uke kunne man nesten tatt bort gummien så er god plass der mener jeg å sanse ;)

Hvis dette stemmer så burde det jo gå fint :D

TvilsomRacing
05/06/10, 12:07
Jada det er ikke problem, men det kan reguleres ved å legge på en eller to skiver.