PDA

Vis full versjon : pære ryker ofte på xc90



samuel
01/09/13, 13:46
skifter pære på høgre grøftelys kvar 3 dag. tips? kjent feil?

HansM
01/09/13, 15:14
skifter pære på høgre grøftelys kvar 3 dag. tips? kjent feil?

Fukt/vann som kommer inn?

samuel
01/09/13, 17:35
nei, er heilt tett og tørt. lure på om den for overspenning på et vis..

Håkon77
01/09/13, 20:07
Kan lykta være litt løs? Vibirasjoner tar knekken på halogenpærer.
Hvis ikke, har du målt strømstyrke? Prøv å sett i led pærer om du ikke finner noe feil.

Stig-Arne
01/09/13, 20:55
Tegn på dårlig jording kan det også være.
Prøv å jorde pæra litt ekstra.

FolloAuto
01/09/13, 21:41
Hadde samme prob med mine grøftelys på S60. Byttet til led og xenon, ingen problem etter dette.

Jimmen
01/09/13, 23:59
Halogen liker ikke overdrevent mye vibrasjon nei.. Kjører mye på grusvei?
Men uansett, skal kjøres ganske hardt for å ta en pære hver 3 dag.. Såfremt selve tåkelyse sitter fast.

Har jeg vært deg, så ville jeg sjekket spenningen.. Finn fram multimeter, fort gjort :)
Er vell heller for lite strøm om det er det som er problemet, batteriet ditt leverer neppe over 15v, og en vanlig halogen pære tåler vell ikke mere en 16 - 18 volt?

Morgis
02/09/13, 00:04
bytt ut biltemapæren med Osram, alternativt xenon slimkit.
sjekk innfestningen til lykta.

spenningsproblemer på moderne biler fører som regel til laaaangt større bivirkninger enn pæreproblemer. neppe det som er problemet.

FroBe
02/09/13, 07:07
Som andre sier så er neppe overspenning eller høy temperatur noe problem på tåkelysene, dermed er det kun vibrasjon og dårlig kontakt (vakkel) igjen som feilkilder.
H1 pærer har normalt +12V inn på senterpinnen, sjekk at denne kabelskoen sitter godt. Minus leveres vanligvis til metallkroppen i pæren via pæreholderen, sjekk at denne er ren og at den har god jordforbindelse.

LED-pærer tåler vanligvis mye mer vibrasjoner og vakkelkontakt, men kan få problemer hvis de ikke får god kjøling. Xenon-pærer tåler vibrasjoner, men Xenon-ballaster kan ryke etter mye vakkelkontakt. En annen ulempe med Xenon er at de vil blende andre trafikanter på grunn av for sterkt strølys.

samuel
02/09/13, 11:33
takk for mange gode råd! :) har brukt osram pærer og har pusset på flatene så den har god jord og kontakt. kjører litt på grusvei, men de burde de no tåle.. ledpærer gir elendig lys. prøver med xenon. skal og få målt spenningen :)

FroBe
02/09/13, 12:51
LED fungerer fint med lav effekt som kjørelys, men skal man ha 1500 lumen som en halogenpære gir så trenger man minst 20W LED påmontert en kjøleribbe på størrelse med tåkelyset.

Normalt burde et sett halogen tåkelyspærer vare hele bilens levetid, men mindre man bor en plass hvor det er tåke hele tiden...

samuel
02/09/13, 15:30
jepp, bra me tåke der eg kjører :P