PDA

Vis full versjon : V70 2.0T Renske Katalysator?!Bedre effekt?



Berdahl93
31/08/13, 15:55
Har en v70 2.0t 97.mod på 180hk org. Montert 16t turbo etter turbohavari, og senere byttet ut den orginale luftfilterboksen til Simota cci boks og montert BSR Sportsflow 2.5" halvsats.
Nå som bilen får bedre luft inn og har potensialet til bedre utslipp av eksos, vil jeg da tjene på å fjerne innmaten i den orginale katalysatoren?
Regner med at katalysatoren gjør igjennomstrømmingen tregere, som igjen gjør mine oppgraderinger meningsløse? Eller vil en rensking av innmat føre til dårligere effekt? En sånn original katalysator er jo sikkert aldri renset heller, og mest sannsynligvis fullstappet av sot etter 270.000km
Sportskatalysator ønsker jeg helst å unngå da jeg vil ha det til å se orginalt ut ifra motor og ned til halvsatsen, så kan ev halvsatsen byttes til org om jeg må inn til biltilsynet.

Berdahl93
31/08/13, 20:19
OOOOG!: Bilen rykker noe voldsomt når den triller på tomgang når den er kald. Ved gasspådrag med medfølgende giring så rykker det til idet jeg girer om. Veldig ekkelt da det kjøres i nedoverbakke ifra gårdsplass til hovedvei, føler jeg må smekke bilen i nøytral og trille ned for å ikke "ødelegge noe" Det er snakk om kraftig lugging!
Noen som vet hvorfor? eller har vært borti noe lignende?

skurk
31/08/13, 21:35
Lugginga kan kanskje tyde på motorfester eller noe lignende?
Tror bare jeg har sett gamle opler med tett kat.
Turbomata bensinturbo med tett kat.høres lite sansynlig ut,men jeg har tatt feil mange ganger jeg :-)

Jimmen
31/08/13, 21:53
Om kat er tett, vil jo turbo bli sliten.. kanskje derfor du fikk turbo havari?

Nokså sjeldent, men man vet jo aldri.
Jeg ville hatt på sportskatalysator, får jo kjøpt de lovlige :)

Hvilken røyk er det da?
Blå røyk? isåfall kan jo det være turbo, eventuelt ventiltetninger..

Berdahl93
31/08/13, 22:37
Da jeg skiftet turbo var det på grunn av kraftig blårøyk. Hørte med bekjente som sa at det var turbohavari hvis det kom olje opp i "returluftrøret" som gikk til radiator. Skiftet turbo, men blårøyken kom like etter igjen. Viste seg at veivhusvent. var tett, og fikk bytta den.

Spørsmålet var jo egentlig om det var noe å hente i effekt om innmat i kat. ble røsket ut, for det er jo mye motstand i en slik org kat spesielt når jeg har byttet til større turbo som "puster mer" :)
Det kan jo ha kommet oljesøl/tykk sot o.l. inn i kat. når blårøyken sto på som verst, og derfor kan den jo gi enda mere motstand for eksosflow'en. Eller?


Den lugginga er bare der når motor er kald. Forsvinner med en gang motoren når normal arbeidstemp. Virker liksom som at turtallet detter kraftig idet clutchen trykkes inn, og at clutchen "tar mere" idet den kobles inn igjen...