PDA

Vis full versjon : Skifte Xenon Pære i 06-07 V70N



E.Winjum
31/08/13, 12:23
Hei,

Venster xenon pæra mi røyk her for en god stund siden, jeg har vært litt lat, og dro på mekonomen for å kjøpe pære. Jeg hadde ingen anelse om hvem pære som skal sitte der siden jeg aldri har drivi med xenon før. Jeg fikk da ett sett med D1S pærer, men så leste jeg i boka at det skulle være D2R pærer så bytta på mekonomen. Det var for noen dager siden at jeg tenkte å bytte dem da jeg så at det var D1S pærer som satt der -.-' Det jeg lurer på er hvordan bytter man dem? Må jeg plukke av fronten og ta ut lykta? Sitter forresten ikke noen bøyle over pæra som jeg har lest om at man må ta vekk :s

Mvh,
E.Winjum

khovde
04/09/13, 14:49
På min xc70 06 modell sitter det d2r pærer. Noen påstår at de klarer å bytte dem uten å ta ned fangeren og ut med lykten. Jeg prøvde det, og endte opp med å knekke den gamle pæra uten å få den ut. Tok etterpå av fanger og lykt og byttet pæra.

Hadde brukt mindre tid på å ta av fangeren og lykten med en gang....

Krisitan

TommyG
04/09/13, 17:19
Noen påstår at de klarer å bytte dem uten å ta ned fangeren og ut med lykten.

Det der er jeg overbevist om ar en myte. Jeg har ikke slangefingre i hvertfall

Jakke
10/09/13, 00:09
Trådstarter har de noget sjeldne projektorlyktene, som har D1S. Så du må starte der. S er for projektor, R er for reflektor. De aller aller fleste har D2R og reflektor, men ifølge bildene i prosjekttråden din så er du en av di få heldige som har projektor og aktive hovedlys.

Jakke
10/09/13, 04:46
Ah, angående det med å bytte pærer uten å ta av fangeren, så gjorde jeg det fint her om dagen på min S60. Og jeg har KORTE, tjukke fingre. Men det går greit. Det største problemet er å få pæra inn mens høyspentsledninga står i tennern, og den kan du ikke sette i i etterkant heller -_- Men som sagt, det går.

Morgis
10/09/13, 14:38
aktive linselykter bruker D1S pærer ja. Pærene i seg selv er enkle å skifte, men å komme til pæren er noe søppel på V70N.
I verste fall må du demontere støtfangerkåpen, for å skru ut skruene luktene er feste med i underkant.

E.Winjum
10/09/13, 17:46
Skal pæra vris ut? Jeg kommer til med fingra, men aner ikke hvordan man løsner dem fra lykta :s

Jakke
10/09/13, 19:46
På D2R, som skal være lik D2S, som jeg ikke vet hvor forskjellig er fra D1S, så er det en låseklipe ala slike som er på halogen. Etter det dras de rett ut.

Men så er det hva, 1% av de som har V70N/S60 som har projektorlyktene, alle andre har reflektor.

Alltid syns det har vært rart, lys er en viktig sikkerhetsegenskap, iallefall i det hvite nord. Likevel er det mange V70N/S60 som kjører med halogen når xenon var en option, eller reflektor når projektor var en option. Verdt pengene vil jeg påstå.

Morgis
10/09/13, 22:32
som regel er det en arm som spennes fast over pæren. først drar du av kontakten på undersiden av pæren.
3565

E.Winjum
10/09/13, 23:01
Det sitter ingen arm over og nytter ikke å prøve å bare dra i den :s Ser/ kjenner ingen arm ihvertfall....

Jakke
11/09/13, 20:42
http://i1.ytimg.com/vi/9pm5cA2NmoA/maxresdefault.jpg

Ser ut som låsearma/klipsene er på sida på D1S.

E.Winjum
11/09/13, 22:00
Aha! Takk for meget nyttig bilde! ;)