PDA

Vis full versjon : beste mulige turtallsvillighet



depress
30/05/10, 11:23
etter å ha hjulpet en kamerat av meg med å sette sammen en 200sx ser jeg fort at delene som sitter på volvoen min er i det tyngste laget med tanke på turtallsvillighet:p så lurer på hva folk tror om å bytte ut enkelte ting og om folk har noe erfaring med dette osv? snakker om letta svinghjul, aluminiums reimhjul. og hel aluminiums mellomaksel. dette vil øke turtalsvilligheten. men vil volvoen like det? eller blir den bare helt møkk. volvo er gammelt å sært så derfor man skal trå varsomt når man starter med detta. blir fort mange kilo mindre får veiva å dra rundt. og det kan jo til og med hende den ikke en gang vil gå jevnt. så håper på noe gode tips:cool:

TeamBørnOut
31/05/10, 21:54
Hvordan motor har du fra før?

på volvos turbomotorer så er det noen store syndebukker som ødelegger for en hissig motor :)

slure vifta. Tunge reimhjul. tungt svinghjul. og trang eksos!
Grenrøret er en katastrofe. eksosen kommer ikke ut skikkelig. å det blir ikke bedte at den må igjennom en bitteliten turbin etterpå.
Bytter man ut dette så får man en minst like hissig motor som andre lekne biler :)
Men det er ikke laget slik fra fabrikk fordi volvo ligger noen klasser over nissan :)
Selv om volvo er gammelt er det ikke sært. tvertimot :)

depress
31/05/10, 22:50
b230fk med 300hk oppsett. folk sier man skal være forsiktig med detta da man mister mye moment. men jeg er mere der at vi snakker om en 2.3Liters motor. nok av moment å hente ut fra orginalt. pluss at turboen vil jo trekke opp momente det også. så vil bare ha noe som er litt mer hissig. har 3 toms eksos heleveien allt med race kat. så den får god pustemulighet. å grenrøret jeg kjører er et pulssplit grenrør fra ajden. toppmontert turbo. turboen er en garrett gt28.76r. doble ventilfjærer og kg2t cam. men allt er så tungt. da jeg ikke er ute etter toppfart føler jeg det er på tide å lette hele systemet litt.:D så om jeg får bra nok svar her skal det prøves. har fjernet vifta da jeg kjører elvifter. men kunne fortsatt tenkt meg å byttet reimhjulet der pluss nede på veiva til alu. samme med mellomakselen. og eventuelt lette svinghjulet nok til at det ikke blir ubrukelig. eneste jeg syns er rart er at alle jeg kjenner som kjører volvo tenker ikke over dette en gang? why is that-.- dette vil jo gi en merkbar forskjell på bilens reaksjonstid og akselerasjon. og vil bli enda mer gøy å leke med. pluss at det ikke koster store pengene med tanke på effekten man får utfra det

jonass
31/05/10, 23:38
Du er absolutt inne på noe, kjøp så mye lette speed parts du har råd til så er du på god vei til og ha en fin og rapp motor. Alu mellom aksel er kanskje dyrere enn det smaker i første omgang, da hadde jeg heller kjørt lettere felger.

TeamBørnOut
01/06/10, 07:16
svinghjulene på gammle b19 og b20 er helt flate ( volvos letteste). folk klarte å kjøre i gang med de så da gjør nok du det også :) Samme gjelder mopeder, nissan micra og vw polo :P
skjelett svinghjul eller et helt flatt et hjelper mye. drit i alu mellomakselen og kjøp noen lette felger isteden ja. roterende massen vil man ha ned.
3.10 utveksling hjelper også mye.

Så må du også huske at turbon du har er den samme som japse gutta kjører med på 1.8 literne sine. gammle rødblokka trenger litt mer suppe å derfor er turbinen litt liten for den.

depress
01/06/10, 15:50
bør jeg bytte turboen da eller? eventuelt til hvem? tenkte jeg skulle bytte til alu aksel da jeg først skal anskaffe meg HEL aksel. og slippe den dustete lagerhoder driten. som ikke tåler noe. svakeste leddet i drivverket mitt nå. kjører med poly motor fester og girkassefester og dreid alu (hardykobling). så eneste som gir etter er jo der den mjuke gummien sitter. hva vil lette felger tilsi? alu felger eller er det noen bestemte felger til volvo som er lettere enn andre. har et sett med eiker E1 men syns de er så oppbrukt på volvo. så kjører heller orginale turbofelger.

asdf
01/06/10, 20:49
v-performance har alusvinghjul til rødblokk.

http://www.v-performance.com/products/driveline.html#aluminum_flywheels

jonass
01/06/10, 21:54
Se hvilke felger som blir brukt i motorsport, de bruker ikke de felgene de bruker fordi di er tøffe. Lette og solide derimot er det som gjelder.

depress
01/06/10, 23:22
compmotive?

GMV
06/06/10, 18:56
compmotive?

De er ikke akkurat lette vil jeg si, men derimot solide. BBS LM eller annet dyrt i Magnesium er lette.

jonass
06/06/10, 19:11
Volvos galaxy var svinlette på pekte bruttern når han la de på til meg.

depress
06/06/10, 22:40
vanskelig å oppdrive bbs felgene:( men OZ har en del lette felger de å.
OZ Botticelli HLT 8,5x19 et 27. lurer på om de går på volvon?

jonass
07/06/10, 05:23
Et 27 er jo nok innpress hvertfall, regner med du har rwd volvo så du kan trygt space de ut en del, men da er vi inne på dette med roterende vekt igjen. Kjedelig og kjøpe dyre felger også er de midt under bilen når de er montert:D