PDA

Vis full versjon : B230FK "spiser" tenningsmoduler



Håkon.o
29/08/13, 19:27
Har en volvo 740 som er bygd om fra k motor, til LH 2.4 ledningsnett, og en nybygd B230Fk motor med "300 oppsett".
Dette fungerte veldig bra di første dagene, men etterhvert begynte den å kutte og smelle (pottesmell) på 4000 rpm. Dette skjedde uansett om jeg hadde ladetrykk eller ikke. Endte med at bilen stoppa under kjøring.
alt av tenningsdeler ble testa på en annen bil, og alt fungerte bortsett fra tenningsmodul.
Bytta tenningsmodul, og fikk kjørt et lite stykke før den begynte å tulle i gjen, og tilslutt stoppa.
Ohma alt av ledninger til coilen, og fant ut at org ledning til 15 (+) har kontakt med stikk 1,2, og 4 på tenningsmodulen med tenninga av. med tenning på har den kontakt i alle stikkene på tenningsmodulen bortsett fra stikk nummer 3(hvis jeg husker riktig skal sjekke en gang til for å være sikker). Var hvertfall ikke kontakt på samme stikk i 940'n til en kompis, så vi dro av ledningen og kjørte 15 på coil rett til batteriet, og prøvde med en ny tenningsmodul. Dette fungerte i ca 10 min, uten at bilen fuska og kutta, før tenningsmodulen plutselig tok kvelden i gjen. Turteller levde sitt eget lit under prøveturen. denne gangen var tenningsmodulen varm etter den gikk i stykker.

Noen som vet hva dette kan være? Begynner å bli lei av å bytte tenningsmoduler :)

- Håkon

skurk
30/08/13, 12:31
Dette er et skudd i blinde fra min side,bare så det er sagt!
Du tenker på den dingsen som står lengre frem i motorrommet, på venstre side?(?)
Ble det lagt opp nytt ledningsnett ved ombygging, eller ble det litt sånn klipp og lim i det originale for å bruke lh2.4?
Jeg er sansynligvis helt på villspor nå...men K er en forgasser og FK er en insprøytningsmotor.
På andre gassermotorer(har null kjennskap til K),så må det brukes coil med lavere ohm.eller så må det brukes en formotstand for å begrense strømstyrken på coilen.
Så hvis du kanskje bruker coil fra K og sluttsteg fra FK eller omvendt så kan det jo hende at det blir litt krøll?
Brukes hvertfall "motstand" når coil fra insprøytningsmotor brukes på forgassermotor har jeg sett.

Jeg er på fryktelig tynn is her,men det er i det minste en teori :-)

Håkon.o
30/08/13, 15:22
Sitter på venstre innerskjerm, omtrent helt forran i motorrommet ja :)
det var en boks som var kobla på - på coilen min, men den har jeg bare nappa av.. merker igrunn ingen forskjell om den er av eller på.
Ble lagt opp et LH2,4 nett fra en 240, så det er kun motornett. noen ledninger som måtte sammen med ledningene fra orginal nettet, men det var ikke mange..
Men har sett at det er en slags styreenhet over pedal settet.. prøvde å koble av stikket på den, men da starta den ikke, sjøl med 15 til coil rett fra batteri. Noen som veit ossen jeg kan koble utenom denne?
skal forøvrig prøve å bytte den etterpå, å måle litt for å se om det kan være der problemet ligger.

Delenr på tenningsmodul er likt på k, f, fk, ft hvertfall

skurk
30/08/13, 15:41
Som sagt bare en teori:-)
FK på lh2.4 fra 240 skal jo være relativt "bolt on"
Eneste jeg kommer på i farta er dysemotstander.
Opfører seg relativt stupid med lavohmsdyser på et motornett uten dysemotstander.
Men det er vel ikke tilfellet her:-)

Håkon.o
31/08/13, 01:56
968 dyser, så slipper dysemotstander :)
Starta forøvrig bilen i gjen i dag, med ny tenningsmodul, og hjerne fra en annen 740 med k motor. la opp ny ledning til til coil fra 15 kretsen, og bilen starta. gikk på tomgang en stund, men etterhvert når jeg skulle prøve å ruse den daua den ut med en gang, før jeg i det heletatt fikk turtall.. gåen tenningsmodul i gjen -_-

s4nd3r
31/08/13, 08:25
hva coil bruker du? den fra K motoren eller F-k,t motoren? tror eg ville prøvd med ny/anna coil før eg prøvde med enda en mondul..

Håkon.o
31/08/13, 13:14
Bruker coil fra k motor. Prøver å sette inn en annen jeg veit fungerer før jeg prøver på nytt. Noe mer jeg kan gå over? Begyner å bli tom for råd, og lei av å kjøpe tenningsmoduler