PDA

Vis full versjon : V70en fusker, hopper, lager rare lyder og har lite trøkk



Smellyglove
29/08/13, 14:58
Hei. Jeg er veldig bilukynding, og nå har bilen begynt å oppføre seg rart, så jeg tenkte å søke råd hos ekspertene.

Vi har en V70 97-modell som har begynt å bli helt forferdelig å kjøre.

Den har oppført seg litt sånn før, men ikke på langt nær like ille som de siste to dagene. Det begynte etter at bilen var inne på service for å skifte registerreim. Jeg klarte å søle en del motorolje over og rundt ojlehullet så det ble også tatt en motorvask.

Det som skjer er at den fusker som bare pokker, nesten uansett turtall. Det virker som om det er en "sweet-spot" på gasspedalen hvor den ikke fusker, men da får man heller ikke akselerert. Den rister som et uvær, mest ved lavere turtall og fart, da er det ganske kraftig, men også i 80 kmt i femte gir. På tomgang rister den og, men plutselig spretter turtallet opp til 1100 fra normale 800 og det virker som om den "slapper av" i fire fem sekunder uten risting, men så er det ned til 800 igjen og tilbake til ristingen. En slak oppoverbakke i tredjegir ved 3000 rpm gir ikke noe trøkk i det hele tatt, vanligvis hadde den skutt fart uten problemer. Den holder samme hastighet men ikke noe mer. Må bruke ett gir lavere enn det som er normalt skal man komme seg fremover. Den sier også frtfrtfrtfrtfrtfrtfrtfrt og høres generelt ut som en amerikaner. Når den holder på slik så sier også kjørecomputeren at den brenner masse bensin, over dobbelt så mye som normalt, noe som ser ut til å stemme for bensinen minker ganske fort.

Skal man starte bilen, eller kjøre inn i kryss i lav hastighet så må man opp på 2k omdreininger for at den skal klare å dra noe særlig.

Det virker nesten som om annenhver syklus i sylinderne ikke fyrer, eller hva jeg skal si.

Hjelp?
Det er en 2.4L DOHC.

Robert H.
29/08/13, 21:02
Lenge siden det ble byttet plugger, pluggkabler, fordelerlokk og rotor?
Dersom det er det, så ville jeg begynt der.
Høres ut på beskrivelsen som det er en eller flere sylindre som ikke tenner.

Smellyglove
29/08/13, 21:15
Lenge siden det ble byttet plugger, pluggkabler, fordelerlokk og rotor?
Dersom det er det, så ville jeg begynt der.
Høres ut på beskrivelsen som det er en eller flere sylindre som ikke tenner.

Akkurat det aner jeg ikke. Vi har hatt bilen i ett år. Men synes det er merkelig at den ble så ille etter å ha vært inne og byttet reim. Kan det være at noen av pluggene ble våte etter vasken? Som sagt, jeg har null peiling, men ja virker som om det er noe tull med sylinderne.

Og hva er rotor? Jeg trodde det var noe som var forbeholdt helikoptre.

C.Erstad
29/08/13, 21:41
Demonter fordeler og dra opp tennpluggkabler og reingjør for vann...

Smellyglove
30/08/13, 15:45
Demonter fordeler og dra opp tennpluggkabler og reingjør for vann...

Jeg har ikke klart å finne bilde av hvordan en fordeler ser ut.. Men er det den lille klossen som sitter på siden av blokka, med fem ledninger som går inn i blokka, og en ledning fra det jeg antar er coilen?

Hvis det stemmer så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal løsne den fra blokka. Sliter med en skrue på toppen, og så føltes det ut som om det var en skrue på undersiden og. Jeg kommer ikke til under der.

Robert H.
01/09/13, 12:03
Her er en video som viser hvordan man skifter fordelerlokk og rotor.
http://www.youtube.com/watch?v=4XaoZMqE1Y0

Og denne viser hvordan pluggene skiftes.
http://www.youtube.com/watch?v=QdyyDTzFP3k

Lundstrøm
04/09/13, 11:58
Få en diagnose på det ;P Sparer deg mye penger

Smellyglove
09/09/13, 16:13
Tror vi bare leverer den. Orker ikke bytte biter og lete etter forskjellige feil. Kan vel være hva som helst. Bilen bruker jo over tre ganger så mye bensin som hva den burde gjøre, så det bør fikses fort.

Agrostar
09/09/13, 16:49
Garantert at olje og vatn er komme ned på pluggane! Har vore utfor akkuratt det samme sjøl.