PDA

Vis full versjon : Ny på forum og ny V70-eier :-)



smrendal70
28/08/13, 17:37
Hei alle!
Har anskaffet meg en 98 V70 2.5TDi og er veldig fornøyd sålangt. Er en del smårusk.
Den er veldig tungstartet når den har stått en stund..
(Skal få kjørt en diagnose)
Elektriske bakruter virker ikke..
Noen somvet hva det kan være?
Hadde Tracs og ABS lamper i dashen konstant,men fant en fin tråd her inne og fikset dette på en kveld. Hadde Ute ABS-modulen. Loddet pluss og minus på nytt. Funker fjell.

850GLTsilver
28/08/13, 17:55
Elektriske bakruter (ruter) som ikke virker er som oftest på grunn av dårlig kontakt i bryterne for vindusheisene.
Særlig på din modell, der disse bryterne sitter i døra og får "vinterdusj" hele vinterhalvåret.

Anbefaler deg å få tak i nytt bryterpanel rett og slett. Ikke lett å reparere disse.

Tungstartet solarkoker? Ikke min greie, men glødeplugger og slikt er vel gjenganger, samt glødereleet.

smrendal70
28/08/13, 18:12
Takker for svar:-)
Nytter det å bytte bryter i bakdørene eller må jeg nytte hovedpanelet i førerdør?
Glødeplugger er ganske nylig byttet,men releet tror jeg er gammelt. Bilen har gådd fantastiske 510k :-)

850GLTsilver
28/08/13, 18:19
Takker for svar:-)
Nytter det å bytte bryter i bakdørene eller må jeg nytte hovedpanelet i førerdør?
Glødeplugger er ganske nylig byttet,men releet tror jeg er gammelt. Bilen har gådd fantastiske 510k :-)

Dersom bryterne i bakdørene ikke fungerer, så ligger nok feilen fortsatt der fremme.
Er en bryter der fremme som slår av strømmen til bryterne i dørene bak.
Sjekk gjerne om den står i stilling ON.
510 er bra. tangerer nesten konebilen her på gården.

smrendal70
28/08/13, 18:40
Ja den har gådd som taxi i finnmark :-) og to eiere i nord-norge etter det og jeg er tredjemann fra nord bak rattet :-)
Den står i ON fremme, får se om jeg ikke tar opp panelet og ser på det, menmå vel av med dørtrekket?

hgnubel
28/08/13, 18:53
Er absolutt enklest og minst fare for å ødelegge noe hvis du tar av dørtrekket ja.

Veldig enkelt, en skrue skjult under et lite deksel i plasthåndtaket du drar i for å lukke døren, clipse forsiktig av rammen rundt døråpneren, og så mener jeg det er bare å dra det forsiktig av. Sitter clips i bak- og ned-kant av trekket.

Nero
28/08/13, 19:29
Er absolutt enklest og minst fare for å ødelegge noe hvis du tar av dørtrekket ja.

Veldig enkelt, en skrue skjult under et lite deksel i plasthåndtaket du drar i for å lukke døren, clipse forsiktig av rammen rundt døråpneren, og så mener jeg det er bare å dra det forsiktig av. Sitter clips i bak- og ned-kant av trekket.

Er dette engangs clips man må ødelegge ved demontering eller brukes de om igjen?

hgnubel
28/08/13, 20:20
Brukes om igjen normalt sett, med mindre de knekker :) Men det er vel tre eller fire i nedkant og tre i bakkant eller noe slikt, så om én av dem skulle knekke går det fint an å henge det på plass og kjøpe ny clips om en uke (eller to år hvis man ikke er så nøye på det)...

Espen Hveding Nordgård
28/08/13, 20:38
Knallfine biler med en allright motor som om ikke anna går veldig billig!

Tungstarta er veldig vanlig, bare vent til vinteren! Over 5 grader så gløder den ikke, så hvis den er tungstarta over 5 grader så kan det være noe små-uggent. Blend EGRventilen med en gang, den soter igjen motor, innsug, eksos og sørger for en fantastisk røyksky hver gang du gir på for å kjøre forbi. Anbefaler å dra tungt et par ganger over lengre tid for å få blåst ut litt sot!
Min holder omtrent en mnd etter å ha blåst ut før den soter igjen og begynner å gå dårligere.

Om den bare er tungstarta under 5 grader så kan det være glødeplugger eller releet her. Jeg har småslitte glødeplugger og gløder 2-3 ganger om den har stått lenge, før jeg prøver å dra på starteren. Pass på å ha et godt batteri og ha med startkabler. De er TUNGE å dytte i gang :p

Vinduene på de her er ganske håpløse, et av bakvinduene mine ville ikke opp når det begynte å regne på en tur til sverige. Prøv først å bytte bryterene bak (om du bor i østlandsområdet kan jeg muligens hjelpe, har noen du kan teste med) og virker ikke dette må du nesten prøve panelet i døra. Det er veldig lett å ta av dørtrekka som beskrivi over her :)

Hadde samme problemet med Tracs og ABS selv, lodda opp en god del og det ble bedre, men feilen kommer litt innimellom så har ikke helt fått fiksa det...

smrendal70
28/08/13, 21:19
Jeg bor i nord norge. Er automatkasse så er vel veeeldig vanskelig å få trillet igang :p
Har nettopp vært ute med et diagnoseapparat som egentlig er til VAG men har en tilleggsfunksjon som heter CAN obd2. Men fikk ikke noen connection. Funker kanskje ikke på denne bilen. Har en nabo som brukte den på en v70 bensiner. Men den har kanskje annen elektronikk?

Sagen
30/08/13, 05:34
Er den tungstartet bare når den har stått en stund? I tilfellet kan det være noe så enkelt som å bytte alle returslangene fra dysene. Ellers som over angående blending av EGR. Jeg hadde også nylig av innsugsmanifolden siden jeg måtte bytte pakningen. La den i ei balje med kraftvask. Det gjorde susen på møkka!

smrendal70
07/10/13, 18:05
Oj, det var lenge siden jeg har sett på denne tråden :)

Tilbake til at den er tungstartet. Snakket med en volvomekaniker hos bil i nord tromsø. Han sa det kunne være noe så enkelt som at det ble dradd falskluft fra dieselfilteret eller noe. Hvordan fikser jeg det?

Bilen starter mye lettere hvis temperaturen nærmer aeg null grader. Da fungerer glødingen. Er det noen måte for å få glødingen til å virke hele tiden?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

smrendal70
07/10/13, 18:06
EGR her jeg forøvrig blendet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

jerognal
07/10/13, 20:11
Ang. falsk luft i diesel; skift den lille plastventilen på toppen av dieselfilteret. Dette er en gjenganger på VAG-motorene...
I tillegg er det lurt å bytte returslangene mellom dysene om du ikke har gjort det.

Vindusheisbryterne i førerdør er nesten garantert skyld i at vinduene dine ikke går. Kjøpte her og den funker utmerket:

http://www.skruvat.no/Strombryter-vindusheis-P42440.aspx

Du kan og åpne bryteren og pusse kontaktene. Det gjorde jeg. Virket en stund før de konket ut igjen og da kjøpte jeg ny.

Glødeplugger: Kjøp kvalitet! Mye billige plugger som bare funker en liten stund..... de er kronglete å skifte så gjør jobben bare en gang! Mine ble skiftet på ca. 300.000. Nå er bilen gått 450.000 og pluggene funker fint enda. På golfen vi hadde kjøpte eg på Biltema - de virket ikke lenge....

Er alt dette i orden kan det være du må time dieselpumpen. Bare ørlite feil tenning så blir dem tungstarta. Disse motorene skal fyre umiddelbart om alt er på stell, uansett temp.

jerognal
07/10/13, 20:30
Ellers anbefaler eg å bruke dette stoffet hver gang du bytter dieselfilter: http://www.ebay.com/itm/310694441680?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Helles rett i filteret.

daihatsu93
07/10/13, 20:35
Du er ikke alene med tungstartet TDI. Har en v70 TDI selv og er veldig førnøyd, bortsett fra at den er tungstarta som du også sliter med. Glødeplugga er nye og ok, gløde rele nytt og ok. Aner ikke sist når reg reim og reim til dieselpumpa ble byttet sist, jeg minstenker feil timing på selve pumpa, noen som har no mening om det? Bilen bruker 0.65 på mila og går fint, og ryker svart :P

Har btw en transporter t4 med akkuratt samme motor, den starter lett som bare det i all slags vær. selv 30 minus. V70en sliter når den er kald på alt under 10 grader.

jerognal
07/10/13, 20:40
Om du ikke aner når reima og vannpumpe har vært skiftet ja da vet du hva som må gjøres for å unngå ras av motoren.... :cool:
0,65 på langtur? høre mye ut. Har kjørt min på 0,52..... Tror timingen din kan være på tur....

Ellers skal det vel være en temp.sensor et sted som styrer glødingen... prøver å vri hodet hvor den stod men har akkutt teflonhjerne akkuart nå...:p

daihatsu93
07/10/13, 20:53
0.65 tur retur by`n + lett blanda kjøring. skal bytte reg reim og div så fort som mulig, vet det er veldig viktig på disse. er ikke så alt for mye som får vært galt? :P den har gått 334 000...

jerognal
07/10/13, 20:57
Kjøp fullt kit med begge reimer, strammehjul, rullelager og vannpumpe. tror SKF har slikt kit. Koster litt å skifte, men det koster mer når reima ryker...:cool:

daihatsu93
07/10/13, 21:00
Har delene liggende :P så vet ikke hva det er og vente på. er vel kurrant plass på v70n :) Bytter selv..

smrendal70
07/10/13, 22:38
Synes egentlig det er rart hvis det skulle være falskluft da den starter ganske kjapt hvis den får gløding...:confused:

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

smrendal70
08/10/13, 15:54
Er det noen som har forsket på den elektroniske glødingen på disse motorene? Går det an å bytte til et rele som gjør slik at den glødingen funker hver gang man skal starte?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

daihatsu93
08/10/13, 16:13
sitter et gløde rele i boksen i motorrommet. jeg bytte dette, ikke noe forskjell.

smrendal70
08/10/13, 21:54
Det jeg har gjort nå siden jeg kjøpte bilen i august er at jeg har brukt motorvarmeren hver dag og hvis bilen blir stående i over halvtimen (hjemme vel og merke).
Da starter den lett. Var og så under huven nå nettopp og kunne ikke se noen lekkasjer fra returslangene. Men jeg tenker, uten å ha noen kjempe peiling, at hvis den starter lett når den er varm må det jo ha noe med tempsensoren på kjølevannet å gjøre? Kan det stemme, eller er jeg helt på jordet?
Noen som vet hvordan delenummer tempsensoren til denne motoren har?

smrendal70
08/10/13, 22:28
Kan dette være delenr?? 1275494

smrendal70
09/10/13, 21:48
Har leita litt rundt på nettet, spurt litt rundt og funnet ut at jeg skal prøve meg på en enveisventil på tur- og retur før dieselfilteret. Men hvilken slange går til hva? Er det den øvre som er tur og den nedre som er retur?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

jerognal
15/10/13, 08:46
I stedet for å begynne å modifisere ting og tang så tar du det som er ...
Ny temp-sensor. Nye returslanger på dysene. Ny lufteventil oppå dieselfilter. Dette koster lite.....
Så om ting ikke funker går du videre: Sjekk at det faktisk er strøm på glødepluggene når motor er kald. Ikke strøm = feil i noe elektrisk. Sjekk ledningene inn på pluggene. De morkner med årene. Er det strøm inn på pluggene, ja da skifter du pluggene.(Har nevnt det før: Det er mye dårlige glødeplugger på markedet. Få montert kvalitetsplugger. Er det BT-plugger virker de bare kort tid.)
Kan nevne at eg hadde en L300 en gang. Den funket KUN med orginale plugger.... Nå vet eg at dette ikke gjelder VAG-motoren men det viser at skikkelige plugger er VIKTIG!

Når alt dette er på stell, kan du tenke gløderelè....(som helt sikkert ikke er gratis) og timing dieselpumpe...

smrendal70
15/10/13, 16:25
Bestillte ny temp sensor her i forrige uke og ventilen på filteret fra ebay så vi får se når dette er byttet om det blir noen forskjell. Hvis ikke må jeg vel bytte pluggene.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

jerognal
16/10/13, 06:19
Ser det er flere på vag-forumet som sliter med det samme. Tungstartet når kald med alt av deler nytt....
Justering av tenning er problemløseren. Typisk for hjemme-snekring av reg. reim. (eller verksted som ikke har rette datautstyret for å finstille sakene). Har du mye svartrøyk ved gasspådrag og? Og kanskje litt dårlig trekkraft? Typisk for feil tenning....

smrendal70
16/10/13, 20:49
Jeg har en del svartrøyk når jeg tramper i gassen i bånn. Men nå er denne chippet til 170hk men vet ikke om tenninga er justert etter dette. Så kanskje det blir etter at jeg har fått byttet ventilen på filteret. Temp sensoren byttet jeg i dag, så da får vi se om det var den som var problemet i morgentidlig. En annen ting jeg så i dag var at isoleringen på glødepluggkablene ikke så helt bra ut. Finner man tak i nytt ledningsnett til glødepluggene? Det er vel èn 2,5kvmm kabel som fordeles til alle pluggene?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

850GLTsilver
16/10/13, 21:39
Har et svare strev med å lese om tenning i dieselbiler.

Er vel tidspunktet for innsprøyting av diesel som er greia vel?
Og motorstyringen er vel adaptiv også på disse Solarkokerne? :D

smrendal70
17/10/13, 14:57
Ja det er vel det som er rett :D men det må vel gjøres etter chipping hvis det skal gjøres rett?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

smrendal70
25/10/13, 21:14
Nå har jeg byttet både tempføler og ventilen på filteret uten bedring... Er det noen som har flere forslag? Utenom glødeplugger som er nye..

J. Stoltenfjott
27/01/14, 02:55
Nå har jeg byttet både tempføler og ventilen på filteret uten bedring... Er det noen som har flere forslag? Utenom glødeplugger som er nye..

Hei.
Hvor ligger den der temp.sensor for kjøleveske???

850GLTsilver
27/01/14, 07:36
Hei.
Hvor ligger den der temp.sensor for kjøleveske???

Sitter på siden av termostathuset.
TDI har to, en nede mot girkassa også.