PDA

Vis full versjon : Turbo til B230et



Italybikes143
27/08/13, 16:53
Hei, turboen på min 740tic har tatt kvelden :/ Noen som vet om en bra turbo til den (B230et)

Lurte litt på den her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31795272&searchQuery=volvo+740

Noen her som har noen erfaringer med den? Eller har noen foreslag til en?

ClassicTurbo
27/08/13, 20:14
Etter hva ryktene sier bør du vel styre unna den karen der.

Ta ett søk på forumet etter turbo for b230fk/ft så dukker det nok opp en del gode svar.

Ola Moen
27/08/13, 20:14
Du bør styre unna turboknugen. Sjekk tråden om forhandler deres ringer.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Batland
27/08/13, 20:57
Hei, turboen på min 740tic har tatt kvelden :/ Noen som vet om en bra turbo til den (B230et)

Lurte litt på den her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31795272&searchQuery=volvo+740

Noen her som har noen foreslag til en?

Sjekk denne:
http://www.raceinfo.no/temp/Turbonetics%20Volvo.jpg

Italybikes143
06/09/13, 20:18
OK, så etter hva jeg har skjønt så er ikke turbokungen helt til å stole på... Men på den den turboen Batland sendte bilde av, er det nødvendig å ha ceramic ball bearing?

Batland
06/09/13, 23:56
OK, så etter hva jeg har skjønt så er ikke turbokungen helt til å stole på...
Men på den den turboen Batland sendte bilde av, er det nødvendig å ha ceramic ball bearing?
Da er du i godt selskap.
Neida, ball bearings er ikke nødvendig, det bare ett tillegg for dem som skulle ønske det.

Tinnsoldaten
07/09/13, 10:24
Neida, ball bearings er ikke nødvendig, det bare ett tillegg for dem som skulle ønske det.

Er det verdt pengene? Er jo et relativt stort tillegg, sett i forhold til prisen på selve turboen. Hva er fordeler/ulemper med kulelager? Raskere spool-up?

Batland
07/09/13, 12:58
Er det verdt pengene? Er jo et relativt stort tillegg, sett i forhold til prisen på selve turboen. Hva er fordeler/ulemper med kulelager? Raskere spool-up?
På en BSRT325 mener jeg nei. Denne spooler penti godt nok med vanlig lager. Hvis man ønsker å følge min anbefaling om en skikkelig turbo så er man forhåpentligvis åpen for å følge anbefaling om egnet motorolje til 1,5 BAR ladetrykk også. ;)
Det er mange forskjellige meninger om kulelager vs glidelagre, og dette er min versjon av sannheten:

Fordeler med kulelagre vs glidelagre.
Raskere og tidligere spool up, spesiel med oversize turboer som spooler sent og tregt.
Turboen takler kombinasjonen høye ladetrykk med dagens "miljøvennlige" og veike motoroljer veldig godt.

Ulemper.
Dyrere.
Takler dårlig rusk i motoroljen. (Turboen raser.)
Takler dårlig lekkasjer i trykksystemet. (Turboen raser.)
Mer vrient og dyrere å overhale.
Trenger vannkjøling - noe som øker kravene til radiatorstørrelsen.

Berg Performance
16/09/13, 21:21
Hvilke motoroljer anbefaler du til glidelagra turboer da Batland?

Batland
17/09/13, 07:25
Hvilke motoroljer anbefaler du til glidelagra turboer da Batland?
Jeg mener at man trenger en solid motorolje med API rating SJ, alternativt oljetilsetning som ZDDP+, MOS, Ceratec, Motorprotect eller lignende.
En olje som er utviklet for å tåle uvenlig mye varme er også en fordel og ingen motorer går varmere enn de som er luftavkjølte. Såkalte V-Twin MC oljer er derfor godt egnet slik jeg ser det og Mobil1 sin er førsteklasses.
Mobil1 sin 15W/50 motorsportolje er et annet eksempel.
RS Tuning Bergen har valgt å få importert Liqui Moly sin Molygen 5W/50 olje som er en av få helsyntetiske oljer i 2013 som klarer SJ kravet. Den inneholder en dasj "Motorprotect" og så fyller vi i en skvett MOS2 i tillegg. Metall til metall kontakt er i praksis umulig å oppnå og man merker at turboene stortrives med dette.

De som ønsker alternativer på spesialiserte oljer sjekker fra Joe Gibbs, Royal Purple, Redline, Motul, m.fl, men se til at du velger en olje om klarer eller overgår API rating SJ.

Moderne oljer med API rating SL, SM og SN er blottet for godstoff og de er derfor for veike til gamle motor- og turbokonstruksjoner.