PDA

Vis full versjon : Noen som kan bekrefte om bakakselolje skal bli svart?

samaron
25/08/13, 00:58
Heisann!

Har søkt og lest rundt, men finner ikke noe håndfast på dette. Jeg har i lengre tid slitt med ulyder og vibrasjoner i bakakslingen, og oljen som ble tappet av var mørkegrå/svart med mye partikler. Har hatt bilen inne på merkeverksted, men alt skal være helt i orden. Ble fortalt at det er nye tilsetninger i oljen som gjør den blir svart på veldig kort tid, så det er helt normalt den skal være slik. Syntes dette virket som en ganske tynn bortforklaring på et mulig stort problem.

Noen som har byttet bakakselolje i det siste året og brukt Volvo sin olje? Kan noen tappe dette av og bekrefte dette? I mitt tilfelle blir den slik på under 1000km.

Bilen det er snakk om er en 1986-modell 740 Turbo Intercooler med 1031 bakaksling (uten differensial brems).

- Frank

C.Erstad
25/08/13, 02:14
Hvilken bil er det snakk om?

samaron
25/08/13, 13:01
1986-modell 740 Turbo Intercooler med 1031 bakaksling (uten diff brems).

Sa til verkstedet at jeg har ikke sett noe lignende på andre Volvoer jeg har sett bakakslingoljen blitt tappet av. Da sa dem at tilsetningene er veldig nye, bare ett år siden eller to.

samaron
05/10/13, 13:46
Noen som kan bekrefte dette? Har søkt litt rundt på nettet, men finner ingen steder hvor dette er nevnt. Har ikke funnet tak i noen Volvoer lokalt som har byttet innen det siste året heller som jeg kunne sjekke.

Christian
05/10/13, 16:54
All olje blir svart under påkjenning.

samaron
05/10/13, 17:07
Hvorfor er noen oljer nesten tilnærmet nye når tappet av da? En venn av meg byttet på sin Volvo 940, og der var oljen omtrent som om den var ny ble jeg fortalt. Den var riktignok noen år gammel så den går ikke innenfor når verkstedet sier tilsetningene kom.

Svirre
05/10/13, 17:57
Enten så har kompisen din kjørt VELDIG lite eller VELDIG pent. Om den er gammel så endrer den ikke farge, men som Christian sier så blir den svart ved bruk. Selv kjører jeg med slik "vidunder" olje, og den er nesten svart, men ganske mørk når du får kjørt 12.000km med den.

Christian
05/10/13, 18:01
Hvorfor er noen oljer nesten tilnærmet nye når tappet av da? En venn av meg byttet på sin Volvo 940, og der var oljen omtrent som om den var ny ble jeg fortalt. Den var riktignok noen år gammel så den går ikke innenfor når verkstedet sier tilsetningene kom.

Ja, ikkesant. Er alltid sånn når folk skryter av bilene sine, alt er som nytt. Jeg ville vært mer bekymra hvis olja ikke var svart.
En av oljas egenskaper er å rense, da blir den svart.

samaron
05/10/13, 19:04
Men burde ikke bli svart og full av dritt på under 1000km uansett? Jeg kjører pent, mishandler ikke bilen min. Føler det er litt rart at den blir slik så fort. Har byttet olje kanskje 4 ganger i løpet av det siste året, så det som eventuelt er i systemet burde ha blitt renset vekk etter så mange skift.

Grunnen til at jeg lurer på dette er enkelt og greit fordi jeg ikke stoler på bilverkstedet jeg har hatt bilen hos.

H.S.D.D.
05/10/13, 20:27
En viktig egenskap olja har, ved siden av å smøre er som sagt lenger opp, er
som kjent å rense og da blir'n svart.
Når den blir så fort misfarga, og det kjennes som om noe er feil,
så ville jeg sett med om etter en annen aksel.
Er det spon i olja? Om det er spon hver gang så FÅ BYTTA aksel 😜
Finfin mulighet til å få litt mer samarbeid imellom bakhjula samtidig også

samaron
06/10/13, 20:49
Ja, er spon i olja hver gang. Hadde akslingen inne for overhaling hos merkeverksted i fjor slik den skulle være tipp topp. Har prøvd å klage, men blir forsikret om at det er helt normalt det skal være ulyder og slik olje. Synes det er noen tynne forklaringer dem har kommet med, spesielt når dem insisterer på det skal være ulyder og vibrasjoner. "Slik det var før."

Prøver å skaffe noen håndfaste bevis slik jeg forhåpentligvis kan få noe erstatning for alle timene og pengene jeg har brukt på å feilsøke dette selv. Har aldri sett en annen Volvo som har vært slik i bakakslingen.

Ola Hagen
06/10/13, 20:54
Hvis du vil være på den sikre siden så kan du jo rengjøre diff huset med rengjørings tilsetning også ha på nytt olje etterpå også sjekke igjen. Mange som skifter olje når den er kald, da ligger det igjen mye dritt att som ikke blir med ut..

samaron
07/10/13, 17:38
Jeg har rengjort huset ganske grundig tidligere, så det hjelper ikke.

Dette er tappet av bakakslingen på en 1,5 liter cola flaske. Denne har stått i to måneder. Som dere ser så ligger det ganske mye partikler i bunn og noe flyter rundt enda ellers. Med en gang den var tappet av gikk det ikke an å se igjennom oljen i direkte sollys en gang. Bildet nederst er rett etter det er tappet av. Som sagt går det ikke an å se igjennom oljen selv om jeg holder den slik jeg får sollys bak fra. Fargen er også veldig metallic. Skal vel ikke være meningen at det skal bli slik på under 1000 kilometer?

http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130724_194107_zps4b42982a.jpg.html)

http://forum.vccn.no/ (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130819_192844_zpsfde039be.jpg.html)

ellingsøyern
07/10/13, 17:43
det var en meget tynn forklaring fra verkstedet!!

men har ikke du bestilt torsen aksling da?

samaron
07/10/13, 18:10
Ja, har bestilt ny aksling. Men vil gjerne få reparert den jeg allerede har, har jo tross alt betalt dem for å gjøre det i utgangspunktet. Samtidig som jeg vil ha økonomisk erstatning for å måtte kjøpe ny aksling grunnet deres manglende evne til å sjekke/fikse feil.