PDA

Vis full versjon : Trenger VADIS/VIDA-hjelp: Plassering av fjernlysrelé i original fjernlysledningsnett



mrstfu
24/08/13, 21:11
Noen som vet hvor dette sitter? Har et kontaktstykke i dag som dukker opp rett bak venstre hovedlykt, med kun en kontakt i, dette får 12V når fjernlys blir slått på. Problemet er at jeg finner ikke noe relé, og vet således ikke om dette er hovedstrøm til ekstralys, eller styrestrøm til reléet.. det går via ekstralysbryter i kupeen, så det er garantert originalnettet. Har ikke turt å koble hovedstrøm på det, så den kontakten styrer i dag et annet relé, men jo mindre kabling i motorrommet, jo bedre.

Lurer altså på om dette reléet sitter i motorrom, eller i elsentralen bak venstee fjærbein. Om dette kun er styrestrøm, hva kan jeg forvente meg av pris om jeg kjøper ledningsnett på Volvo fra denne kontakten og ut? Bilder fra VADIS eller VIDA setter pris på, gjerne med delenummer.

mrstfu
26/08/13, 11:03
bump.

OlavS.
26/08/13, 13:46
mitt lå under den plastikktingen oppå radiatoren, som vifterelleet og styr er festet i...men så ikke orginalt ut da. MEN det bvar org bryter:)

hgnubel
26/08/13, 13:48
Hva, en elektriker som ikke klarer følge en kabel? ;)

Kan bare finne ett rele for lys i Vida for 1999-, og det heter 104/108. Ser ikke om det sitter i el.sentralen under instrumentpanel, i sikringsboksen eller i den fritthengende sikringsboksen i motorrommer, men skal være ett av stedene.

Edit: partnr 9483309

OlavS.
26/08/13, 13:50
Hva, en elektriker som ikke klarer følge en kabel? ;)

Kan bare finne ett rele for lys i Vida for 1999-, og det heter 104/108. Ser ikke om det sitter i el.sentralen under instrumentpanel, i sikringsboksen eller i den fritthengende sikringsboksen i motorrommer, men skal være ett av stedene.

Edit: partnr 9483309

den elektrikkeren ja ;) som forsåvidt har fulgt mange kabler, og fått det til slik som det skal :)

850GLTsilver
26/08/13, 20:06
bump.

Hovedlysreleet er 104/108 som sitter oppe i Elsentralen ja.
Den kontakta du nevner finner jeg ikke i det skjemaet jeg ser i, men årsmodell kan være feil.
Kan jo være kontakt for dobbellykter også, om du har H4 som hovedlyspærer.
Om du har noen farger på ledningene der så er det til god hjelp.
Er ellers litt forvirret rundt strømforsyningen til høydejusteringen, da jeg finner det litt merkelig at de har strøm hele tiden.
Er jo normalt at de først får strøm når nærlys er tent på mange andre biler.

850GLTsilver
26/08/13, 20:08
mitt lå under den plastikktingen oppå radiatoren, som vifterelleet og styr er festet i...men så ikke orginalt ut da. MEN det bvar org bryter:)

Er nok rele for ekstralys.
På tidlige modeller var ikke kablene trekt for dette, mens fra -96 eller deromkring så lå kablene klare for tilkobling av rele og bryter.