PDA

Vis full versjon : Anbefaling av bilpleie



engkar
29/05/10, 19:04
Hei,

jeg lurer på om noen kan anbefale noen steder i Oslo/Akershus som er gode på bilpleie? Jeg har verken kunnskap eller tid til å gjøre det selv så da vil jeg gjerne få noen til å ta seg av konebilen.

Tenker meg polering og evt lakkforsegling + innvendig rens av interiøret.

TeamBørnOut
29/05/10, 19:58
hør om noen av gutta på forumt kan gjøre det for en liten svartpenge :)

Petter
29/05/10, 21:38
Holder til i Halden. Litt å kjøre men. Brynjar er i Oslo, men har lang ventetid.
Tyggern er i Moss.

Da har du noen å sende PM til. :)

engkar
30/05/10, 07:42
takk takk.. da skal jeg sende ut noen PM vettu :p

A.Finstad
04/06/10, 23:55
@petter: jeg kommer nokk til å kontakte deg når bilen min er lakkert for å få den ordentlig blank og få på et lag eller ti med voks :D

xblikken
22/09/10, 21:13
Har bestilt ny XC60 og ønsker en lakkforsegling eller hva det nå heter. Har lest og lest på nettet der den ene roser et produkt mens en annen mener det er helt pyton, det være seg ditech, permashine etc.... Jeg tenger ikke svar som om at det beste er å polere selv. Vær så snill å svare seriøst

Brynjar
23/09/10, 22:13
Har bestilt ny XC60 og ønsker en lakkforsegling eller hva det nå heter. Har lest og lest på nettet der den ene roser et produkt mens en annen mener det er helt pyton, det være seg ditech, permashine etc.... Jeg tenger ikke svar som om at det beste er å polere selv. Vær så snill å svare seriøst

Grattis med ny Volvo.
Ditech og Permashine er anerkjente forseglinger som veldig mange går for. Tefcar anbefaler jeg deg å styre unna da jeg desverre har sett svært uheldige lakkskader etter behandling.
Ditech og permashine gir jo en form for lakkgaranti i X antall år, såfremt at man kommer inn å får en top-up etter X antall mnd. Denne garantien er ikke mot vaskestriper eller riper, men mot at lakken ikke skal falme og at det skal være en form for beskyttelse igjen. De midlene de bruker fyller evt riper og bruker "bindemiddler" for at beskyttelsen skal sitte godt. Hvis det er en mørk bil og du er nøye med bilholdet, så tror jeg du kommer til å bli litt skuffet på sikt mtp glansen.

Det aller første du bør gjøre er å be Bilia (evt der du har bestilt bilen) om IKKE å ta klargjøring på bilen din. Det er en kjennsgjerning at det fort kan gå litt for fort i svingene der, noe som ofte resulterer i uønskede vaskestriper før du har fått rullet en eneste km desverre:-(

Hadde jeg bestilt meg en ny XC60 så skulle jeg hatt den levert med transportfilm/transportfett og alt før jeg selv hadde tatt meg en runde på den. Da ville jeg fjernet transportfilm, gått over bilen med clay/leire for å plukke opp urenheter i lakken som er der uansett om du vil eller ikke. Etter dette så hadde det blitt glanspolering eller korrigering etterfulgt av voks(for mitt vedkommende)

Andre alternativer til nevnte behandlinger kan være f.eks Meguiars # 21 lakkforsegling. Dette er en veltestet syntetisk sealer som erfaringsmessig holder i ca 12-18mnd, hvis påført korrekt. Nano-teknologi er det "nyeste" hotte som også har en ekstremt bra holdbarhet.

Hvis du skulle være interessert, så ta gjerne kontakt på PM om du ønsker å gi bilen den beste starten i sin kamp mot Norske salte veier.
Jeg utfører dog ingen av de to førstnevnte behandlingene, men tror nok ikke du ville blitt misfornøyd med behandlingen jeg kan levere.

For litt referanse så kan du jo ta en titt på min siste jobb:
Lamborghini Gallardo LP 560-4 (http://www.detailersclub.no/forum/topic/7116-lamborghini-gallardo-lp-560-4/page__view__findpost__p__153946__fromsearch__1)

mvh Brynjar

bomo1709
28/09/10, 08:34
Suverent arbeid !

Men hvor får man handlet denne # 21 lakkforsegleren?

Og hva skal man gjøre før man tar forsegling egentlig?
Skjønner jo at man vasker osv, men noe annet man bør tenke på eller gjøre...

todleif
28/09/10, 12:23
Suverent arbeid !

Men hvor får man handlet denne # 21 lakkforsegleren?

Og hva skal man gjøre før man tar forsegling egentlig?
Skjønner jo at man vasker osv, men noe annet man bør tenke på eller gjøre...

Var det ikkje du som sa at du ikkje skulle ha svar om at det beste var å polere sjøl?
Og so spør du om fremgangsmåte om vask, polering og lsp (last step produkt)

Vil du gjera det sjøl, so gå inn på www.dcn.no
Der får du masse informasjon.
NB: Farlig side som tømmer lommeboka fort! ;)

xblikken
28/09/10, 21:05
Var det ikkje du som sa at du ikkje skulle ha svar om at det beste var å polere sjøl?
Og so spør du om fremgangsmåte om vask, polering og lsp (last step produkt)

Vil du gjera det sjøl, so gå inn på www.dcn.no
Der får du masse informasjon.
NB: Farlig side som tømmer lommeboka fort! ;)

Nei det jeg som sa det ikke -bomo1709-, men helt greit det.
Er det noen som har erfaring med Cartec Wax Guard ?

Brynjar
30/09/10, 21:51
Suverent arbeid !

Men hvor får man handlet denne # 21 lakkforsegleren?

Og hva skal man gjøre før man tar forsegling egentlig?
Skjønner jo at man vasker osv, men noe annet man bør tenke på eller gjøre...

MG#21 kan være litt tricky å få tak i her til lands, men noen få utvalgte BilXtra har hatt det inne(dog til blodpris). Ellers, så kan du bare sende en mail til NorskProl(grossisten i norge) så kan sikkert de være behjelpelig med å peke deg i riktig retning.
Det store utland selvsagt et alternativ. Der er det enkel tilgang.

bomo1709
01/10/10, 13:11
Tenkte å kjøpe:

1) Lakkrens (har en rens som jeg bruker)

2) Har en polish som jeg synes er bra (er dette veldig kristisk?)

3) Sealer

4) Voks

Men synes det egentlig er greit og polere for hånd, er vel ikke nødvendig og polere med maskin?

Takk for svar !:-)

ChrML
01/10/10, 17:23
Tenkte å kjøpe:

1) Lakkrens (har en rens som jeg bruker)

2) Har en polish som jeg synes er bra (er dette veldig kristisk?)

3) Sealer

4) Voks

Men synes det egentlig er greit og polere for hånd, er vel ikke nødvendig og polere med maskin?

Takk for svar !:-)
Maskin er absolutt å anbefale. Bare sliter deg ut for hånd hvis det skal bli bra og riper er tilnærmet umulig å fjerne for hånd. Jeg bruker Biltema sin Dual-Action maskin (2 hoder). Den syns jeg fungerer greit. Nå er jeg riktignok ikke på langt nær så "inn" i dette som mange andre på dette forumet er :).

elephant
02/10/10, 20:10
Hei!

Hvis du leter etter en bilpleier enda, så driver vi med et firma som gjør dette.
Vi polerer, vasker innv/utv, renser, osv.
Send meg en pm hvis du fortsatt er ute etter noen som kan ta jobben.

Martin.S
02/10/10, 20:14
Ta en titt på www.dcn.no der er det mye fin lesning. Det er også et "jobb ønskes utført" underforum der.