PDA

Vis full versjon : Fuskende styresnekke/tannstang 99/00 V70



SverreP
22/08/13, 13:31
Den siste tiden har jeg merket at det "hugger"/napper en del i rattet, spesielt når bilen er kald. Det kan føles som servoen slår ut og inn, men dette er selvfølgelig ikke tilfelle. I lengre svinger "lugger" det i rattet. Har snakket med Bilia, som sier at dette høres ut som et kjent problem med tannstang/styresnekke, spesielt på V70N. Han ville ikke si noe om dette kunne bli gradvis eller plutselig verre. Siden jeg bruker bilen som familiecontainer, vil jeg være så trygg som mulig på at styringa ikke plutselig blir umulig. Jeg kommer ikke til å bruke 10-15.000 på å bytte tannstang, kan leve med den lugginga som er så lenge jeg kan være rimelig trygg på at bilen ikke plutselig blir farlig.

Tips, råd eller synspunkter, anyone?

850GLTsilver
22/08/13, 21:42
Er nok knuten på rattstanga som er problemet.

Låser seg ofte på disse den.

Tror det er rundt 800 for en ny.

SverreP
23/08/13, 07:30
Er nok knuten på rattstanga som er problemet.

Låser seg ofte på disse den.

Tror det er rundt 800 for en ny.

Takk for tips! Det rare er at problemet blir mindre når bilen (motor) blir varm... Synes ikke det rimer helt med knuta i rattsamme... Eller?

Sagen
24/08/13, 10:41
Jeg hadde en tannstang som sprakk! rundt huset der akselen går ut til rattstammen. Festeøret på midten hadde også knekt. Det kan ha vært som følge av at jeg røyk et styrestag. Det ble nedom en grøft i stedet for en elg.. Om det er tilfellet vet jeg ikke, for det gikk ganske lang tid etter den skaden, at jeg merket at rattet begynte å lugge litt. Særlig ved venstresving.

850GLTsilver
26/08/13, 20:17
Takk for tips! Det rare er at problemet blir mindre når bilen (motor) blir varm... Synes ikke det rimer helt med knuta i rattsamme... Eller?

Har det med å løsne litt etter å ha kjørt litt ja. Så helt typisk knutefeil.

SverreP
01/09/13, 12:45
Fikk flushet med ny servoolje CHF 11 S. Brukte 2,5 liter ny olje og tynnet ut i flere omganger. Tilsatte til slutt 3% (25 ml) Omega 917 lekkasjestopper. Problem løst, og styringen er nydelig igjen :-) Ville gjøre dette uansett, og det hjalp :-)