PDA

Vis full versjon : Lager i magnetkobling/clutch, ac kompressor



locked
20/08/13, 21:23
Er det nokon som veit kva type lager som står i magnetkoblinga?

Det er altså snakk om lageret som roterar når kompressoren ikkje går.

Hadde satt stor pris på raskt svar, heile magnetkoblinga kostar 3300kr på volvo og det er litt surt når lageret kan kjøpast for en hundrings eller deromkring!

Takk! :-)

Vatnehol
21/08/13, 05:18
http://www.amazon.com/Volvo-AC-compressor-CLUTCH-ASSEMBLY/dp/B00CMIRW5O

like greit :)

har sett noen ganger oppgradert clutch og plate unit på ebay noen ganger, men finner det ikke igjen, skal ligge en link fra r forumet www.swedespeed.com
den kom på rundt 600 kr og.

Revolved
21/08/13, 07:33
Og forresten, det lageret er i "drift" hele tiden mens motoren går. Også når kompressoren er utkoblet.

Vatnehol
21/08/13, 10:33
http://www.ebay.com/itm/Volvo-S60-AC-Compressor-CLUTCH-Assembly-2002-2003-2004-2005-2006-2007-A-C-/221227075739

locked
21/08/13, 12:07
http://www.amazon.com/Volvo-AC-compressor-CLUTCH-ASSEMBLY/dp/B00CMIRW5O

like greit :)

har sett noen ganger oppgradert clutch og plate unit på ebay noen ganger, men finner det ikke igjen, skal ligge en link fra r forumet www.swedespeed.com
den kom på rundt 600 kr og.


Og forresten, det lageret er i "drift" hele tiden mens motoren går. Også når kompressoren er utkoblet.
Ja, det går når motoren går og kompressoren er 'av'. Så lenge kompressoren går så er det eit 'dødt' lager. Problemet er at når det havarerar blir det stille og så ryk kompressoren etter ei tid.

Har fått tak i lager på Meca orkanger der eg for tida er. Treng det for raskt til å vente på utenlands forsendelse.


1860-25212
meca.no

Lager
• ytre diameter [mm] 55, Innvendig diameter [mm] 35, Bredde [mm] 20

Revolved
21/08/13, 21:50
Er ganske så sikker på at det lageret går konstant altså. Dette lageret holder jo "svinghjulet" (reimhjulet) på pumpa, og det går hele tiden. Byttet lager på en saab 9-5 jeg hadde, og der var den sånn. Denso pumpe på den, men tror det er ganske likt.

locked
21/08/13, 22:24
http://www.amazon.com/Volvo-AC-compressor-CLUTCH-ASSEMBLY/dp/B00CMIRW5O

like greit :)

har sett noen ganger oppgradert clutch og plate unit på ebay noen ganger, men finner det ikke igjen, skal ligge en link fra r forumet www.swedespeed.com
den kom på rundt 600 kr og.


Er ganske så sikker på at det lageret går konstant altså. Dette lageret holder jo "svinghjulet" (reimhjulet) på pumpa, og det går hele tiden. Byttet lager på en saab 9-5 jeg hadde, og der var den sånn. Denso pumpe på den, men tror det er ganske likt.
Når kompressoren går så går reimhjulet og kompressoren like fort rundt sånn at lagerets ytre og indre bane roterar med same hastighet.

Når lageret havarerar så vil ikkje ytre og indre bane kunne rotere ulikt lenger med den følge at reimhjulet drar rundt kompressoren uansett om magnetkoblinga er strømsatt eller ikkje. På den måten fungerar ikkje trykkovervåkninga av ac-anlegget og kompressoren går til den havarerar.

Revolved
22/08/13, 08:16
Har du tatt opp og sett på dette? Lagerets ytre bane er presset inn i kompressorhuset, som alltid står i ro...

locked
22/08/13, 14:58
http://www.amazon.com/Volvo-AC-compressor-CLUTCH-ASSEMBLY/dp/B00CMIRW5O

like greit :)

har sett noen ganger oppgradert clutch og plate unit på ebay noen ganger, men finner det ikke igjen, skal ligge en link fra r forumet www.swedespeed.com
den kom på rundt 600 kr og.


Har du tatt opp og sett på dette? Lagerets ytre bane er presset inn i kompressorhuset, som alltid står i ro...

Nei, har ikkje det. Men om så er tilfelle så har ikkje eg kjøpt det lageret eg hadde tenkt. Finn ut av det når eg demontera det...

Revolved
22/08/13, 20:54
Tror det er det eneste lageret som kan byttes uten å måtte åpne kompressoren totalt. Har du ulyd kun når kompressoren går?

cortinaterje
23/08/13, 07:25
Om du tar av multireima - setter på tenninga og setter AC bryter i OFF så skal reimhjulet på AC kompressor snurre fritt uten å dra med seg kompressoren rundt.
Da hører du fort om lageret i hjulet er dårlig.

locked
24/08/13, 13:28
Har du tatt opp og sett på dette? Lagerets ytre bane er presset inn i kompressorhuset, som alltid står i ro...
Riktignok står indre bane på kompressoren, men i alle fall ikkje sånn eg hadde tenkt .. :)

Tror det er det eneste lageret som kan byttes uten å måtte åpne kompressoren totalt. Har du ulyd kun når kompressoren går?
Min feil :-) det var ikkje konstruert sånn som eg hadde tenkt detta, men eg har nytt lager og i tillegg komplett ny magnetkobling så skal få det stille no :-)

Var berre når kompressoren gjekk det var stilt, i alle fall vart det så stille då at motoren overdøve lyden.

Vatnehol
25/10/13, 00:54
Jeg kjøpte den linken på ebay, komplett hjul og monterte det på t5'en til frøkna, jeg er veldig fornøyd med det kittet ihvertfall:)
kom hurtig, følgte med alt som trengtes.

litt knot å komme til ac'en, jeg løsnet boltene på den, og sank ned hjelperammen i forkant for å komme til skikkelig. hadde av front og innerskjerm i hjulbue for å komme til den.