PDA

Vis full versjon : Tinning av hjulbuer



andreas.
20/08/13, 20:50
Hallo,

Driver og skifter hjulbuer om dagen. Jeg har skiftet den ene buen, og har begynt å tinne den. Men, problemet er å slipe i radiusen i bua, da dette ikke går med vanlig flat tinnfil.

Noen som har noen forslag? Er det å få kjøpt filer med radius?

Takker for svar! :)

skarderud
21/08/13, 21:50
http://verktygsboden.se/tennspackling/karosserifil-boejd

Kan denne brukes?

andreas.
22/08/13, 15:49
Jeg skulle helst hatt radius andre vegen hvis du skjønner, slik at fila er en halvmåne :)

Men takk for tipset :)

skarderud
22/08/13, 20:32
Både gasolin og verktygsboden har instruksjonsbøker i tinning, sikkert etpar tips å hente der:) tenkte jeg skulle handle et sett og prøve litt før jeg går på avanserte prosjekter. Står både engelsk hjul, sikk/fals og krymp/strekk på ønskelista.

skarderud
23/08/13, 07:40
Den fila er sikkert 2 sidig, men ellers er vel det vanlige å lage passende treklosser og bruke smergelpapir.

Brisendal
23/08/13, 10:08
Treklosser og slipepapir er den billigste løsningen. Men tinnet har også den fordelen at du kan varme det opp igjen og forme det fortløpende, så med litt trening kan du komme ganske nært den endelige formen før du begynner å slipe.

andreas.
23/08/13, 13:34
Da skal jeg prøve med trekloss :)

Vatnehol
27/08/13, 03:07
den tinningen som dere snakker om, er det istedet for sveise fast hjulbuen, eller er det for forming ?
veldig interessert i å lære karroseri arbeid.

radiusen, er det profilen til hjulbuen?

skarderud
27/08/13, 07:05
Hei!

Tinning blir sparkling, men siden vanlig 2k sparkel gjerne trekker til seg fukt, blir det gjerne rust om det ikke er 100% tett. Tinnet blir en god rustbeskyttelse også, og den er mekanisk stabil, et must når man sikter mot maksimal finish.
Sjekk ut verktygsboden.se, de har mye utstyr og holder kurs i platearbeid. Det gjør kanskje gasolin.no å?