PDA

Vis full versjon : Tuningservice.no.....???



Holern
20/08/13, 09:03
Hei!

Jeg har fått et tilbud på tuning av bilen min, fra Tuningservice her i Trondheim.
Er det noen som har prøvd dette firmaet, eller har førstehånds kjennskap til dem? (Seriøsitet, service osv...)

Min '08 D5 skal visstnok yte 245hk/500Nm etter behandlingen, og det vil jo være en OK effekt.....:cool:

Holern
05/09/13, 10:16
Hmm...ingen som har hverken godt eller vondt å si om dette firmaet....??? :eek:

Cane
09/09/13, 19:17
Hmm...ingen som har hverken godt eller vondt å si om dette firmaet....??? :eek:

Jeg kjenner ikke dette selskapet, og uten å vite hvem som utvikler programvaren er det ikke like lett å google seg frem til brukererfaringer. Derimot ser jeg at dem skriver "Tuningservice samarbeider med et europeisk tuningselskap, som har utviklingsentere i Belgia, Finland og England." så da er det i hvert fall en god ledetråd for å finne ut mer. :-)

Madice
09/09/13, 20:44
Dem er vel relativt kjent i VAG-miljøet vil jeg si!
Også er dem ganske billige også:)
Jeg har hvertfall ikke hørt noe negativt.

gl740turbo
09/09/13, 21:43
De har nok bommet litt tror jeg.. 2010 modellen og opp får ca 245hk/500nm ;)

2008 modellen får 220hk/445nm :)

har du 185hk motoren?

Cane
10/09/13, 07:59
De har nok bommet litt tror jeg.. 2010 modellen og opp får ca 245hk/500nm ;)

2008 modellen får 220hk/445nm :)

har du 185hk motoren?
Hvorfor mener du at dem har bommet litt?

Holern
10/09/13, 10:33
De har nok bommet litt tror jeg.. 2010 modellen og opp får ca 245hk/500nm ;)

2008 modellen får 220hk/445nm :)

har du 185hk motoren?

Jeg har 185 hk ja...men det er vel i utgangspunktet samme motoren, eller ??

Mener å ha hørt at alle 5-syl dieselmotorene er like, men det kan jo hende det ikke er helt sant.....

Cane
10/09/13, 19:17
Jeg har 185 hk ja...men det er vel i utgangspunktet samme motoren, eller ??

Mener å ha hørt at alle 5-syl dieselmotorene er like, men det kan jo hende det ikke er helt sant.....

2.4D og D5 er i utgangspunkt samme motoren ja. Derimot har motoren fra 2010 dobbel turbo. Derfor, og uten at jeg er ekspert på området vil jeg tro at de nyere motorene er mer "tuning-vennlige".

Apropos effekt har jeg forstått det slik at det generelt er fullt mulig å øke effekten til flere hundre Nm mer enn det som blir levert fra fabrikk. Hvis man vil - men det betyr ikke nødvendigvis at det er lurt. Jeg synes Tuningservice beskriver det godt på sin hjemmeside: Målet med motoroptimaliseringen er ikke å hente ut den maksimale ytelsen fra motoren, men at motordelene ikke utsettes for større påkjenninger enn de er produsert for å tåle.

Det er også en grunn til at ikke Polestar tar helt av når de optimaliserer sine motorer. Slik jeg tolker motoroptimalisering er det en best mulig balanse mellom ytelse, drivstoff-forbruk, utslipp og ikke minst påkjenninger på motoren. :)

gl740turbo
10/09/13, 22:31
Her er info jeg fikk fra leverandøren av chipfilen til din bil ut ifra ditt rammenummer:

Tyskland:

Leistung 185 PS/136 kW 220 PS/162 kW 35 PS/26 kW
Drehmoment 400 Nm 480 Nm 80 Nm
Höchstgeschwindigkeit 225 Km/h 232 Km/h 7 Km/h

Leverandøren i Nederland og England sier dette:

Er to utgaver av den motoren. Ene gir 245/500 og andre gir 225/475 etter chip.


Så her er det ikke noe korrekt svar på hva du får :(

Kjører du BSR chiptuning får du litt mindre eller samme som fra Tyskland, men BSR sin effekt er bremset i benk ;)

gswede
11/09/13, 13:04
Litt drøyt å påstå at alle tuneprogrammene til BSR er benktestet. Det er de ikke og det er heller ikke nødvendig.
Har for øvrig god erfaring med BSR.

gl740turbo
11/09/13, 15:49
Litt drøyt å påstå at alle tuneprogrammene til BSR er benktestet. Det er de ikke og det er heller ikke nødvendig.
Har for øvrig god erfaring med BSR.

Alle modeller blir testet i benk under programmering.. Ikke hver og en bil så klart dette trodde jeg folk forstod?

De hadde forresten en flett ny Kia Rio eller noe iallefall en av de nye Kia`ene på benken for å lage chip. Men det var bare å gi seg for motoren røk får de fikk programmert om noe :P

Alle som lager Chip selger "kopier" av en original fil. De driver aldri å lager ny fil til hver bil. Folk har laget en fil til en bil med den og den motoren å den filen blir brukt på en rekke med biler. Stygt å si "kopi" men er ikke falsk jeg er ute etter her, men håper også dere forstår her hva jeg mener.

Alle kan lage chip, men ikke uten å ha testet den med kontroll over Bensin/diesel, tenning og AFR osv. Jeg har selv laget chipper og jeg tester ikke disse i benk, men jeg prøver de i forskjellige biler som har bredbåndslamda også kjører vi med 95octan under testing over lengre tid. Chippene blir da solgt med behov for 98octan for da er det enda litt å gå på. Alle som chipper kan gi din bil mer effekt, men da er det absolutt ingen garanti om noe som helt skjer.

Effekter som blir oppgitt er beregnet på originale deler som drivverk, motor osv og blir derfor begrenset.

Har selv chippet min Ford Ranger pickup som gikk fra 143hk til 176hk i følge filen som er laget til bilen, men her endret vi enda mer på kurvene og lukket mer av EGR ventilen for å gi mer ren luft til motor ved full belastning som da gir mer effekt. Det jeg ikke vet er om drivverk, motor og girkasse tåler dette. Men jeg tok sjansen og det fungerer ennå etter 1år kjøring å jeg fikk det lille ekstra jeg ville ha fordi jeg nesten konstant kjører med stor bilhenger.

Holern
12/09/13, 09:10
Bra å få en liten diskusjon rundt dette temaet.....sikkert mange som lurer på dette.

Jeg ser på hjemmesiden til Tuningservice at jeg sannsynligvis har blitt forespeilet en oppgradering som er forbeholdt biler med manuell kasse (jeg har seff automat).
I korrespondansen med firmaet ble det antydet at kassa mi ville gire mykere etter oppgraderingen, og at den ligger og utfører massevis av beregninger under kjøring (adaptiv kasse).

Jeg vet lite om hvor sterk automatene til Volvo er, og om den har noen begrensniger hva effekt/moment angår.

Cane
12/09/13, 17:19
Bra å få en liten diskusjon rundt dette temaet.....sikkert mange som lurer på dette.

Jeg ser på hjemmesiden til Tuningservice at jeg sannsynligvis har blitt forespeilet en oppgradering som er forbeholdt biler med manuell kasse (jeg har seff automat).
I korrespondansen med firmaet ble det antydet at kassa mi ville gire mykere etter oppgraderingen, og at den ligger og utfører massevis av beregninger under kjøring (adaptiv kasse).

Jeg vet lite om hvor sterk automatene til Volvo er, og om den har noen begrensniger hva effekt/moment angår.
Alle kasser har en begrensning på hvor mye kraft dem takler, men dette skal strengt tatt et seriøst tuningselskap tatt høyde for under utvikling av programvaren - ikke du som kunde. ;-)

Siden du har automatkasse ville jeg likevel vært ekstra nøye ved valg av leverandør, og hvert fall hatt noen erfaringer til grunn (som du også ber om her). Det er jo synd at våre norske biler er sperret for Polestar - da hadde vi ikke trengt å spekulere så mye i hva som kan gå galt. (Gjett om jeg vært i samme situasjon før!!).

Forresten, er bilen din importert? Da har du likevel mulighet å velge Polestar.

gswede
13/09/13, 17:55
Husker jeg hadde Digituning på hjemmebesøk for tuning av V50 T5.
Ifølge han burde jeg gå for tuneprogrammet til S60 R i og med at dette i bunn og grunn også var en T5.
Det ble ikke noe handel med digituning for å si det slik.

MadAss
15/09/13, 13:26
Jeg vet lite om hvor sterk automatene til Volvo er, og om den har noen begrensniger hva effekt/moment angår.


TF-80SC (6 tr. automat) takler et maksimalt dreiemoment på 450 Nm i følge Vida. Med litt annen programvare på girkassa kan nok denne maksgrensa høynes litt, men ville ikke gått for de kraftigeste chippene på disse kassene.



Derimot har motoren fra 2010 dobbel turbo. Derfor, og uten at jeg er ekspert på området vil jeg tro at de nyere motorene er mer "tuning-vennlige".

Dette er faktisk feil. De nyere motorene har en bedre utnyttelse av effekten, derfor er der ikke så mye å hente på chipping.
De motorene som leverer mest ved chip er Euro4 motorene, D5244T4 (185hk), D5244T5 (163hk), og D5244T7 (126hk). Rica leverer veldig mye effekt til disse motorene.

Holern
16/09/13, 11:24
Alle kasser har en begrensning på hvor mye kraft dem takler, men dette skal strengt tatt et seriøst tuningselskap tatt høyde for under utvikling av programvaren - ikke du som kunde. ;-)

Siden du har automatkasse ville jeg likevel vært ekstra nøye ved valg av leverandør, og hvert fall hatt noen erfaringer til grunn (som du også ber om her). Det er jo synd at våre norske biler er sperret for Polestar - da hadde vi ikke trengt å spekulere så mye i hva som kan gå galt. (Gjett om jeg vært i samme situasjon før!!).

Forresten, er bilen din importert? Da har du likevel mulighet å velge Polestar.

Min er ikke importert nei, mener den har gått som demobil hos Bilia i Oslo....
Hadde vært greit med en Polestaroppgradering ja, men det får vi bare sikle etter sålenge vi bor her på knausen :(