PDA

Vis full versjon : spørsmål ang turbotrykksmåler i v70 2.5 tdi



morpheusbd
19/08/13, 21:48
hei. jeg lurte på om jeg skulle montere en turbotrykksmåler på v70ien min.
noen som har noen form for guide eller lignende til dette? vil gjerne ha den til og vise riktig,



takker for svar:)

mrstfu
20/08/13, 11:00
Er ikke det helt store trikset. Selve måleren monterer du der du måtte ønske det, kobler opp i henhold til bruksanvisningen, og trykkslangen må hente trykk fra innluftssida, altså mellom turbo og motor. Ofte fra plenum, akkurat hvor du har mulighet til å hente fra vet jeg ikke, men så mange muligheter har du ikke, ta deg en titt og se om du finner noen ubrukte nipler, eller slanger du kan sette et T-stykke på.

T90
20/08/13, 17:19
slangen kan du koble på slangen som går til trykkvakta.
altså den tynne slangen som kommer fra røret som går fra intercooler.
slangen kan du trekke igjennom ett gjennomgangsrør rom ligger under sikkringsboksen.

strømmen kan du hente fra en av bryterne til lysa.

morpheusbd
20/08/13, 21:13
Flott takk for hjelpa:) fant ut hvor jeg skulle koble meg på røret men nå veit jeg hvor jeg kan legge slangen og hvor jeg tar strøm fra:) takker og bukker:)

morpheusbd
20/08/13, 21:17
Sånn btw. Bilen lader ca 1,1-1,15 er det normalt originalt eller no chip greier?:)

Svirre
20/08/13, 21:39
Det hørtes litt mye ut. Ville ha trudd at den skal ligge på ca. 0,5-0,6.

morpheusbd
20/08/13, 21:42
Hmm såpass ja. Mest sansynlig chip da? Hvordan kan man finne ut det? Finner ikke noen trimboks eller noe i motorrom. Bilen soter også en del ved hardt pådrag om det kanskje kan ha Og si om den er chippet eller ikke

Svirre
21/08/13, 16:42
Om den går BRA, og da mener jeg bra, så kan den være chippa. Om den soter mye så kommer nok det av EGR ventilen. De aller fleste pleier å blende den da den har null hensikt for seg. Da vil du også få bedre forbrenning når denne er blendet.
Ang. chipping så kan den være profesjonelt chippet direkte i hjernen, noe jeg tviler på. Holder likevel en knapp på at den ikke helt klarer å regulere trykket riktig. Den kan også være timet feil på dieselpumpa som gjør at den soter så mye, men anbefaler å starte med å blende EGR ventilen ;)

morpheusbd
21/08/13, 17:31
Finnes det no diy på det?:)

morpheusbd
21/08/13, 18:34
Fant et par guider på dette. Må bare finne ut hva jeg kan blende med. Blir det noe mer effekt ut av dette annet enn mindre sot og lavere forbruk?

R.G
21/08/13, 18:39
blending av egr så vil nok ikke forbruk forandre seg noe. men temp i forbrenningskammer kan forandre seg:)

soting vil bli noe bedre, da egr på dieseln vil trøkke innsug full av sot, noe ingen egentlig liker.
egr er ett krav som kom, og ble borte på noen modeller, og kom tilbake, blending/fjerning av egr vil ikke bli anmerket på pkk eller BT kontroller. kan blendes med ei lita plate som skrues mellom megr ventil og rør eller mot innsug, så kan det fortsatt se ut som egr er koblet til:)

morpheusbd
22/08/13, 00:06
hva gjør man med det at den ikke klarer regulere turbotrykk riktig? hjelper det med egr blending? sorry for at jeg virker litt dum men har erfaring på dette

morpheusbd
22/08/13, 18:17
Har 0 erfaring skulle det stå:)

Svirre
22/08/13, 22:03
Prøv å blende egr. Usikker på hvordan hjernen "tenker" når den skal regulere turbotrykket, men det er vel en TCV (Turbo control valve) som kan ryke etter en stund. Mistenker at den kan være på bærtur. Btw: du burde prøve dyserens for diesel (Würth er brukbar, men TUNAP er den desidert beste!) Anbefaler den sistnevnte for å få friska opp systemet ditt ;)

morpheusbd
22/08/13, 22:15
Hvor selger de tunap?:)

morpheusbd
22/08/13, 22:19
Har noen no tips om hva jeg kan lage blende skive av? Kanskje noe man har hjemme?:)

Svirre
22/08/13, 22:19
Bilia (volvo) hadde dette før (trur de har gått over til Würth), men søk det opp og se om du finner en forhandler.

morpheusbd
22/08/13, 22:40
Noen som har no tips om hva jeg kan lage blende skive av? Noe som man har hjemme kanskje?

jerognal
23/08/13, 17:56
en liten stålplate elelr kobberplate duger i massevis. klipp den til og bor hull for bolter så er det bare å skru den inn. Klipp gjerne til en temperatur-bestandig pakning og for å være sikker på at det blir tett.

T90
23/08/13, 18:59
Tdi skal ladde ca 1, 2 bar ved fullt pådrag

Svirre
24/08/13, 20:15
Om den skal lade 1,2 bar så må det være dårlig kompresjon i sylindrene i utgangspunktet. Men om det er riktig så er i allefall trykket riktig!

morpheusbd
24/08/13, 20:33
ja om den skal lade 1,2 så lader den riktg i hvertfall

Svirre
25/08/13, 11:30
Det er i hvertfall bra at det stemmer. Hørtes høyt ut for min del i første omgang. Uansett; anbefaler å blende EGR uansett. I tillegg dytte på noe dyserens ;)