PDA

Vis full versjon : ikke innkjørt motor? mulig å rette opp i?



PVT
19/08/13, 14:08
har kommet over en motor som har blitt kjørt med helsyntetisk olje etter overhaling av motor
den har kanskje bare gått 40 timer til sammen etter dette.
er det da forsent å bytte til mineral olje slik at stempelringene får slipt seg til?
er kraftig veivhustrykk i motoren, det blåser greit ut når oljepåfyllingslokket er skrudd av.
er det forsent å gjøre noe med det eller må motor plukkes ut og bytte lagerbaner og stempelringer?
kan legge til at det er grei nokk komp i sylinderne men noe lekkasjer kan det kanskje regnes med

PVT
20/08/13, 17:07
http://cdn.arwrath.com/1/125529.gif

Bombi Bomp

Aalsen
21/08/13, 01:51
Å bytte fra helsyntetisk til mineral er totalt idioti. Når motoren er overhalt og kjørt på syntetisk, kaster du bort mye av overhalingen ved å kjøre på mineralsk olje over lengre tid.
Veivhustrykket har ingenting å gjøre med olja. Noe er tett, og kan garantere at den syntetiske olja ikke har forårsaket dette.

Jævelig rart at den har tett veivhus når motoren nettopp er overhalt..! :confused:

Modalen
21/08/13, 09:28
Det er absolutt ikke idioti, men jeg mener mesteparten av "innkjøringa" allerede er gjort på dette tidspunkt. Når det gjelder krom-belagte stempelringer er det dessverre en viss fare for at motoren aldri blir skikkelig tett om man bare fyller syntetisk olje og laffer avgårde. Det blir ingen unormal slitasje av å kjøre en stund på mineralolje...

Hvor ille er det? Blåser oljepåfyllingslokket av, eller blir det liggende å danse på tomgang når det løsnes? Legger det seg i så fall ned når motoren ruses til 1500 o/min? Hvis dette er tilfellet mener jeg at motoren kan brukes, selv om den aldri blir så tett som den kunne blitt. Selvfølgelig kan det hende at veivhusventilasjon er tett, og aldri ble tatt hensyn til av den som gjorde overhalingen. Synes likevel det høres klassisk ut: Nye ringer uten/med honing, syntetisk olje fra første start, manglende innkjøringsprosedyre --> god komp på alle sylindre og betydelig veivhusånding.

PVT
21/08/13, 15:15
Å bytte fra helsyntetisk til mineral er totalt idioti. Når motoren er overhalt og kjørt på syntetisk, kaster du bort mye av overhalingen ved å kjøre på mineralsk olje over lengre tid.
Veivhustrykket har ingenting å gjøre med olja. Noe er tett, og kan garantere at den syntetiske olja ikke har forårsaket dette.

Jævelig rart at den har tett veivhus når motoren nettopp er overhalt..! :confused:

er vanlig prosedyre å kjøre med ikke syntetisk olje for at ting skal få slipt seg til.


Det er absolutt ikke idioti, men jeg mener mesteparten av "innkjøringa" allerede er gjort på dette tidspunkt. Når det gjelder krom-belagte stempelringer er det dessverre en viss fare for at motoren aldri blir skikkelig tett om man bare fyller syntetisk olje og laffer avgårde. Det blir ingen unormal slitasje av å kjøre en stund på mineralolje...

Hvor ille er det? Blåser oljepåfyllingslokket av, eller blir det liggende å danse på tomgang når det løsnes? Legger det seg i så fall ned når motoren ruses til 1500 o/min? Hvis dette er tilfellet mener jeg at motoren kan brukes, selv om den aldri blir så tett som den kunne blitt. Selvfølgelig kan det hende at veivhusventilasjon er tett, og aldri ble tatt hensyn til av den som gjorde overhalingen. Synes likevel det høres klassisk ut: Nye ringer uten/med honing, syntetisk olje fra første start, manglende innkjøringsprosedyre --> god komp på alle sylindre og betydelig veivhusånding.

hvis jeg løsner lokket flyr det av og olje kan ikke fylles på når motor er i gang blåser overalt.
men samtidig som du sier så blir trykket borte over 1500 omdreininger motoren går godt ingen ulyder og alt fungerer generelt som det skal bare usikker på trykket i blokka
men uansett så er det snakk om en N7A motor rs2000 så for alt jeg veit skal det være sån. veldig få av disse motorene i norge
Ford forumene er jo helt daue! sikkert fordi alle skrur på bila sine hele tia uten å komme noe lengere.
derfor jeg bare spørr generelt om motorer.

SWR
02/11/13, 15:50
Gammel tråd, men... 40 timer, ja... En motor er innkjørt (eller ikke) etter rundt en time. Eneste måten å få den tett på nå er nye ringer (lagerbaner slites ikke) og en flex-honing eller ditto til å fjerne glasseringa. Så kjøre den inn - med mineralolje, billigste biltema funker siden billig olje har dårligere livslengde, ikke dårligere kvalitet når den er ny - ved å la den gå på rask tomgang til den er varm i vannet + 10 min, så ta den ut og belaste den hardt fra første stund. Dvs, ikke piske den, men full gass fra 2500 til 3/4 av masturtall, motorbremse ned, gjenta 10-15 ganger, så gjør du det om igjen til fullt turtall noen ganger etterpå. Da er bunnpanna di - og filteret - fullt av grå guff, og du bør ikke ha stort av veivhustrykk. :)