PDA

Vis full versjon : 240 vil ikke starte på kald motor



Etern1ty
17/08/13, 02:01
EDIT: LØST LØST LØST

Bil: 1990 240 B230F LH 2.4

Problem: ville ikke starte på kald motor, men var mulig å dra igang, men tok gjerne 100-200 meter med clutchen ute. Når den var varm var alt fint, men den daua hele tiden uten pedalen ned.

Første jeg la merke til var at bensinpumpa ikke starta på tenning. Sjekka strøm ned til pumpe, den mangla. Begynte å feilsøke og fant ut at kontakt på bensinrele fra hjerne ikke var det spenning på (sjekk sikringer først for brudd eller irra kontakter etc!).

Kontakt på Relè er 86/2 eller 87/2, den som er samme farge på ledningen som kontakt 20 på bensinhjernen.

Når jeg la jord rett på denne kontakten så begynte pumpa og gå. Skiftet hjerne, OK!

Nå ville pumpa gå, men den ville fortsatt ikke starte på kald motor...

Prøvde med startgass, da gikk den som bare det.

Tenkte dette kunne være kaldstartdysa, så prøvde å bytte den.
Den gamle var lekk så det var like greit å få gjort, men fiksa ikke problemet mitt.

Prøvde å bytte tempføler, hjalp ingenting.

Fikk dradd bilen igang, og kjørt en kort tur. Sjekket så feilkoder, og hadde feilkode 2-1-4 inne. som da var "langvarig drivstoffkorreksjon eller for mager blanding). men bilen gikk da på startgass??

Kikka videre, var mye bensin som kom ut fra galleriet, men dysene åpnet ikke!

prøvde å bytte svinghjulsensor da jeg tror den styrer om dysene åpner eller ikke. Prøvde å kinne, ikke en dritt skjedde. Fant så ut at bensinpumpa plutselig ikke gikk lenger!
Feilsøkte videre, hovedsikring (en 25amp som sitter foran venstre fjærbein, med tenningsmodulen) var røket, skiftet denne, men gikk fortsatt ikke.
Ned å kikke på releet og hjernen igjen da. Relèet er forresten det store hvite som sitter med hjernene på torpedoen på passasjersiden.
Hmm, nå var det plutselig ikke signal fra 20 på bensinhjerne igjen... Skiftet hjerne igjen, men ikke helt der enda... da hadde jaggumed relèet tatt kvelden også...
Skiftet Rele, bilen starter som bare det!

jacobsen
17/08/13, 11:02
Har du feilkodeavleser på denne? Skal sitte ved venstre dempertårn

Etern1ty
17/08/13, 11:55
Har feilkodeavleser men ingen feilkode...

Etern1ty
17/08/13, 19:26
update:

dysene åpner ikke.

Har bytta svinghjulsensor, spjeldsensor, plugga ut lambdaen, fortsatt ikke noe virk.

og nå slutta plutselig bensinpumpa å gå (releet slår ikke inn, mangler et signal, rele er ok.)

lå også en feilkode inne : 2-1-4? (langvarig drivstoffkorreksjon, blanding for mager) som sier sitt da dysene ikke åpner... noen som har tips på hva det kan være?

EDIT: edit på hovedposten da problemet er løst å lar det være så folk kan bruke denne som mal hvis de dukker på samme problem.