PDA

Vis full versjon : Reg.reim surr.



Jobbe88
29/05/10, 08:59
Var av med register reim igår for å sette på dekselet i nerkant så man ser hvor mange grader fortenning man har. etter det skjønnte jeg lite. Når motoren står i 0 , øvre dødpunkt. Da skal vell sylinder 1 og 4 være på topp? De står i bånn hos meg når veiva står på 0 :P

TeamBørnOut
29/05/10, 09:39
er ikke bare kammen som står i 0 da? den går jo bare halvparten av motoren. sett motoren i 0 og se hvordan kammen står da

Volvo144
29/05/10, 09:41
jeg har også slitt litt med det på min 230fk...

Fant ut at det har noe med hvordan reimhjulet nederst blir plassert og det er utrolig enkelt å ikke få det helt på plass...

"tannhjulet" til registerreima nederst på veiven passer bare en vei.
Så har du et metalldeksel / skive som går utenfor som kan passe 2 veier... den ene veien er mer logisk enn den andre...

Og til slutt har du reimhjulet som har et lite hakk på seg som passer i metalldekselet som igjen passer i tannhjulet... mulig jeg er litt dårlig til å forklare...

Men uansett så nytter det ikke å stille etter 0 merket fant jeg ut. For det blir litt på siden av når motoren er i 0 (sylinder 1 og 4 på topp). Da passer egentlig reimhjulet kun et sted.

Når jeg sjekker tenninga med lampe får jeg veldig rare verdier. Den varierer frem og tilbake på tomgang, helt vilkårlig. Men om jeg gir gass stabiliserer den seg og gir jeg mer gass så flytter den på tenninga. Regner med det skal være slik og bilen går bra,,,

Jobbe88
29/05/10, 09:42
er ikke bare kammen som står i 0 da? den går jo bare halvparten av motoren. sett motoren i 0 og se hvordan kammen står da

men skal ikke kammen stå på merket å veiva på 12grader da? Skal se litt på det nå. kan ta litt bilder om det hjelper. Hvis jeg ikke får det til selv da , hehe.

TeamBørnOut
29/05/10, 09:46
sett markeringa i 0 på veiva. så tar du toppen etterpå :)

Volvo144
29/05/10, 09:51
Er jo bare å sette motoren i 0, montere veivtannhjulet som det skal og montere registerreima stramt så den er stram når alle hjulene står der de skal... på veiv og på toppen...

Gradene du snakker om er vel egentlig uvesentlig i denne sammenhengen...?

Jobbe88
29/05/10, 10:04
Er jo bare å sette motoren i 0, montere veivtannhjulet som det skal og montere registerreima stramt så den er stram når alle hjulene står der de skal... på veiv og på toppen...

Gradene du snakker om er vel egentlig uvesentlig i denne sammenhengen...?

Står i haynes boka at det skal være 12grader fortenning. Så er vell ikke uvesentlig det. Trodde det jeg også før , å kjørte rundt å bilen gikk som ett dass å jeg feilsøkte meg ihjel,siden jeg var sikker på reima sto riktig. stillte kam på merket sitt (det som står på dekselet bak kamhjulet) å veiv på ca 12. Da gikk bilen 10 ganger bedre..

jonass
29/05/10, 10:19
Fortenning ja, det du stiller er advance på kammen som blir 24grader

Volvo144
29/05/10, 10:41
Men er det ikke elektronisk tenning på disse som blir trigget av svinghjulssensoren?

Altså uvesentlig hvordan reimhjulet og fordeler eventuelt står?

TeamBørnOut
29/05/10, 10:51
jo. så man skal sette det i "0"

Jobbe88
29/05/10, 12:26
hvis kam og veiv står i 0 går bilen drit dårlig. satte kamen i 0 nå , å veiv på 12grader å det ser ut til å fungere.

mener det blir riktig , eller? Går hvertfall MYE bedre enn om begge står på 0

jonass
29/05/10, 12:37
Hmm synes dette høres veldig rart ut, sikker på at reimhjulet ikke er løst?
Skal være en styre pinne der slik at det blir låst mot veiva, den bruker ofte og mangle

Jobbe88
29/05/10, 12:45
Hmm synes dette høres veldig rart ut, sikker på at reimhjulet ikke er løst?
Skal være en styre pinne der slik at det blir låst mot veiva, den bruker ofte og mangle

ja xD den mangler.. men har tatt av å på å sjekka at den står riktig før jeg tighta skikkelig. Leter etter en kompis (som har fått spærra mobilen sin) som har maaasse gammelt liggende , får hente sporkjile hos han.

Men altså.. Når jeg setter veiv å kam i 0 så går bilen møkk dårlig altså.. Dumt jeg ikke åpna å lot TBO se for å få han til å bekrefte dette. Høres sikkert ut som jeg er dritfull nå men. Kan legge ut video av hvordan bilen går , men hvis du/dere har rett å mener den kommer til å gå ennda bedre er jo det knall!

ChrML
29/05/10, 13:45
ja xD den mangler.. men har tatt av å på å sjekka at den står riktig før jeg tighta skikkelig. Leter etter en kompis (som har fått spærra mobilen sin) som har maaasse gammelt liggende , får hente sporkjile hos han.

Men altså.. Når jeg setter veiv å kam i 0 så går bilen møkk dårlig altså.. Dumt jeg ikke åpna å lot TBO se for å få han til å bekrefte dette. Høres sikkert ut som jeg er dritfull nå men. Kan legge ut video av hvordan bilen går , men hvis du/dere har rett å mener den kommer til å gå ennda bedre er jo det knall!
Hvordan vet du at veiva står riktig i forhold til reimhjulet som merket er på hvis kila har knekt helt av? Uten å prøve å sikte å få satt det på riktig der den har knekt av.

Kjøp et nytt drev med hel kile på og la være å bruk muttertrekker på den store mutteren eller vri motoren med reimhjulet når mutteren ikke er stram senere.

jonass
29/05/10, 13:56
Akkrurat dette problemet som fikk meg til og klikka på plasten bakom drevene så jeg reiv den av. Og da får du brukt de skikkelig merkene. Løsne reimhjulet og se i sporet dert kilen skal være og strammer du det når det er riktig, så tar du og driter i og bruke merket på reimhjulet mer og sikter "sporet" mot merket på alu plata der simmeringen sitter på veiva.

Kan ikke bli galt da.

Jobbe88
29/05/10, 15:49
Hvordan vet du at veiva står riktig i forhold til reimhjulet som merket er på hvis kila har knekt helt av? Uten å prøve å sikte å få satt det på riktig der den har knekt av.

Kjøp et nytt drev med hel kile på og la være å bruk muttertrekker på den store mutteren eller vri motoren med reimhjulet når mutteren ikke er stram senere.

vrir motor å kjenner på sylinder 4 at stempele er på topp. kjilen på veiva som er borte , ikke på kammen..

Volvo144
29/05/10, 16:08
Ifølge volvo skal det ikke være noen kile på veiva på min 1995fk ihvertfall. Dette spurte jeg om i forbindelse med overhalingen.

Men reimhjulet har jo ingen funksjon i forhold til registerreima...

Gjør som TBO sier og sett motoren i 0.... Da vil du også se at merket på tannhjulet på veiva (som registerreima går på) passer med merket dekselet som holder tetningene (eller plasten? ble usikker). Uansett. Når motoren står i 0 er det bare å justere kammen der den skal være så monterer man registerreima..

ChrML
29/05/10, 16:25
Ifølge volvo skal det ikke være noen kile på veiva på min 1995fk ihvertfall. Dette spurte jeg om i forbindelse med overhalingen.

Men reimhjulet har jo ingen funksjon i forhold til registerreima...

Gjør som TBO sier og sett motoren i 0.... Da vil du også se at merket på tannhjulet på veiva (som registerreima går på) passer med merket dekselet som holder tetningene (eller plasten? ble usikker). Uansett. Når motoren står i 0 er det bare å justere kammen der den skal være så monterer man registerreima..
Det er ingen kile på veiva, kun et spor. Kila mot både veiva og ytre reimhjul sitter fast på det nedre drevet til regreima. Det er vanlig at det knekker hvis man bruker muttertrekker på den store skruen eller prøver å vri motoren ved å tre på reimhjulet å vri uten at senterskruen er strammet.

Christian
29/05/10, 16:48
Skru ut pluggen på syl. nr. 1 og stapp en lang skrutrekker nedi der.
Kjenn på den mens du turner motoren for hånd, da vil du kjenne når syl. nr. 1 er på topp.
Da skal kammen stå til tenning. (merket skal peke rett opp i forhold til toppen, 90 grader)

depress
29/05/10, 16:55
bare ikke bruk en tynn skrutrekker får de knekker lett:p.. snakker av erfaring.:rolleyes: og uansett skal det være så godt som umulig å ta knekken på noe i motoren om du setter noe feil der. altso på reimhjulene. volvo er lagd får å tåle allt:D

Shaiko
29/05/10, 16:57
Her avanserer man jaggu med 1 tann feil på registeret og greier ja =P
Ekke bare bare og montere regreim på rødblokk gitt =P

jonass
29/05/10, 17:49
Hva snakker du om nå? Vet du noe vi ikke vet Shaiko

Shaiko
29/05/10, 17:51
jobbe88 sier han monterer registerreima med nedrereimhjul 12grader fortenning. det tilsvarer ca 1 tann feil om du skjønnte hva jeg mente nå da ;)

Jobbe88
29/05/10, 18:04
jobbe88 sier han monterer registerreima med nedrereimhjul 12grader fortenning. det tilsvarer ca 1 tann feil om du skjønnte hva jeg mente nå da ;)

hvis du ikke har noe fornuftig å komme med kan du la være å skrive.

Jobbe88
29/05/10, 18:05
Skru ut pluggen på syl. nr. 1 og stapp en lang skrutrekker nedi der.
Kjenn på den mens du turner motoren for hånd, da vil du kjenne når syl. nr. 1 er på topp.
Da skal kammen stå til tenning. (merket skal peke rett opp i forhold til toppen, 90 grader)

sylinder nr 1 må jeg ta av DP for å komme til :P men nr 4 er jo på topp når 1 er på topp (?)

Er metoden du nevner her jeg har brukt nå.

jonass
29/05/10, 18:06
4ern er på topp når 1. er det ja.

Jobbe88
29/05/10, 18:06
jeg vet foresten at reimhjula uta på drevet til regreima ikke har noen annen funkjosn enn dynamo og servo (evt AC) men det er merke på det reimhjule som er mye lettere å se enn merke på drevet til reg reima. Hvertfall når alt av deksler osv er montert.

jonass
29/05/10, 18:19
Jepp men ofte man blir lurt når kilen ikke er der, så reimhjulet har rotert i forhold til veiva

Jobbe88
29/05/10, 21:09
Jepp men ofte man blir lurt når kilen ikke er der, så reimhjulet har rotert i forhold til veiva

sant det du sier , men man kan vel se på kjilespore på veiva å det på reimhjulet å sette det så di står akkurat likt å "late som" kjilen er der :P