PDA

Vis full versjon : Løst: Skjelver/rister litt ved akselerasjon i oppoverbakke, også ved lav hastighet.



FroBe
15/08/13, 13:02
Hvor bør jeg begynne å lete, er det drivaksler eller forstilling?
Bilen er ellers stabil og fin selv ved motorveihastighet.

Torsen67
20/08/13, 21:41
Nå kjenner ikke jeg så godt til XC70, men på LR Freelander så har dette ofte med opphenget/foringer til mellomaksel og bakdiff å gjøre. Dette vil begynne å "skjelve" ved belastning og bilen vibrerer. Hvor langt har din gått?

FroBe
20/08/13, 23:30
Den er gått 180 000.
Mellomakslingen roterer jo selv om viskosen ikke gir kraft til bakhjulene, tenker vanligvis ikke over dette.

FroBe
08/10/13, 21:35
Nå har jeg hatt den på et verksted som gav beskjed om at høyre drivaksel fremme (indre knute) var veldig dårlig, mens venstre var bedre og kunne ventes litt med å bytte.
I tillegg var venstre spindelledd dårlig, pluss begge fremre länkearmsbussning.
Svensk pris på deler og arbeid var ca 12000 uten venstre drivaksel.

Nå hadde jeg dessverre ikke tid til å vente på at verkstedet i Sverige skulle skaffe deler og fått tid til å reparere dette (høstferien er ikke lang nok). Jeg lurte på om det hadde lønnet seg for meg å svinge innom et svensk Volvoforhandler og kjøpe med meg (original)deler og prøve å få et norsk verksted til å gjøre jobben?
Hvor mye dyrere er disse delene i Norge, og er det vanlig at verksted nekter å bytte hvis man skaffer deler selv?

Torsen67
08/10/13, 21:57
Hvis du henvender deg til uavhengige verksteder som Snapdrive eller Bilextra så tror jeg de glatt gjør jobben når du har med egne deler. De vil nok uansett ønske å knytte til seg nye kunder.

FroBe
08/10/13, 22:10
Spørsmålet er hvor mye jeg vil spare.
Hvis det ikke er mer enn en tusenlapp å spare på å handle delene selv vet jeg ikke om det er verd bryderiet.

Torsen67
08/10/13, 22:27
Sjekk ut hva disse delene koster deg på fcpeuro.com De selger en del gode produkter som Lemforder og Meyle. Jeg har bare god erfaring med FCP. Jeg har også reklamert på ett par ting to ganger da jeg feilbestilte noen deler der jeg mente informasjonen på delene var feil. Da har jeg fått bra avslag på neste ordre.

FroBe
21/04/15, 11:24
Jeg har ikke blitt kvitt problemene mine, og de merkes bedre med sommerdekk (16") enn med piggfrie vinterdekk.
Har byttet det meste av opphengsdetaljer fremme (lenkearmer, opphengskuler, støtdemperlagre), men bare ene leddet til styringen og bare den høyre drivakslingen.
Ristingen fremkommer normalt bare ved akselerasjon/belastning, men har også merket det noen få ganger i jevn hastighet når veien går i bølger. Hvis bilen "letter" litt på toppen av en hump så merker jeg ristingen.

Bør jeg bytte venstre drivaksel også, eller kan det være problemer med slark i styringen? Jeg har prøvd å bevege på forhjulene sideslengs når de er oppjekket, men har ikke erfaring nok til å vite når ting er ok eller for dårlig. Venstre hjul føles lettere å vri på, men bevegelsen forplanter seg bare inn i gummimuffen på styresnekken.

jerognal
22/04/15, 07:41
Sjekket motorfester? De er jo en gjenganger....

FroBe
22/04/15, 08:01
Øvre og nedre motorfester er fine, men har ikke sjekket de store festene som bærer motoren.
Noen gode forslag til hvordan man sjekker dem?

Torsen67
24/04/15, 20:52
Vakumpumpe du får på Biltema avdekker lekkasje raskt og enkelt.

FroBe
24/04/15, 21:06
Bensinmotorene har nok ikke motorfester med vakuum, det er vel kun diesel som har dette?

Torsen67
24/04/15, 22:26
Sorry, trodde du hadde D5. Nei, da vet jeg ikke hvordan du avdekker problemet dessverre.

Vatnehol
25/04/15, 16:53
de er oljefylte om jeg husker rett, om du ikke har lekkasje så skal du se på vaieren, er den slakk så har de blitt slitt og bør byttes.

FroBe
10/12/15, 17:31
Nå er også venstre drivaksel blitt byttet, og ristingen er forsvunnet.
Den indre leddet hadde mye slark.