PDA

Vis full versjon : Dyser åpner ikke etter ombygging til turbo og LH 2.4



cosse
14/08/13, 16:10
Heihei! :)

Har byttet ut min A motor med en FT motor og 2.4 nett fra 240 :) Men har et problem med at dysene ikke vil åpne, gnist er der for dem som lurer.. Prøvde og koble på lyspære på dysekontakt nr.1 og kjinne men var lite liv der.. Lurer også på den 9-polte kontakten.. hvor mange av stikka på den skal ha strøm?

Har også prøvd og jorde hjernene uten hell..
Kan også nevne det at jeg ikke har montert bensinpumpe og de ledningene som skal inn på hovudreleet i følge (A til F-Fk-FT ) og tatt strøm rett fra batteriet og på den 9 polte kontakta for og se om jeg hadde gnist og dysene åpnet før jeg la dette opp skikkelig via tenningslås osv!

De som har strøm hos meg nå er desse to:


http://i634.photobucket.com/albums/uu66/driftking321/DSC00263_zps1f88a06b.jpg (http://s634.photobucket.com/user/driftking321/media/DSC00263_zps1f88a06b.jpg.html)


Takker mye for svar! :)

ellingsøyern
14/08/13, 16:42
reeegna med du he hatt på motstand på dysene?

cosse
14/08/13, 17:10
der e motstand på dysene ja.

metrakit
14/08/13, 17:42
går bensinpumpen din?.. og jordingen til dysene er koblet ? .. har du feilkoder?..du kan ta system sjekk då skal du kunne høre dysene opne .

sett pinnen/ledningen i punkt 2 så trykk på testknappen tre ganger i 1 sekund.
-Testen kjører av seg selv.

testen tester:
1 Elektrisk vifte - halv hastighet (LH 2.4).
2 Elektrisk vifte - full hastighet (LH 2.4).
3 Innsprøytningsventil(er).
4 Styreventil for tomgangshastighet.
5 Kaldstart injektor (LH 2.4).

felkode lesing står her
http://forum.vccn.no/showthread.php?650-Feils%C3%B8king-lh-2-4

cosse
14/08/13, 17:48
har ikke bensinpumpe, venter på den.. tenkte jeg skulle koble alt kjapt nå og se at alt funker før jeg legger det pent opp osv.. så jeg har ikke kobla noe på tenningslåsen men rett på batteriet ( Dette var bare for og prøve og se om der var gnist og dysene åpnet! ) det som står igjen for at det skal ver 100% ferdig er og koble ledningene inn på tenningslås i stede for rett på batteri og montere bensinpumpe.

hans1
14/08/13, 17:50
prøv å fjern motstanden. mye mulig du har høy oms dyser ;) sjekk også jording, og kjør en feilkoding :)

metrakit
14/08/13, 17:52
redigert litt inlegge mitt over.

legg ut nr på dysen dine da , regner med du har rett bensinhjerne samt uten startsperre?

cosse
14/08/13, 18:17
såg det, takk for bra svar! :)

Var ute og prøvde og lese av feilkoder men den viste 1-1-1..


Her er følgende som stod på dysene, Bosch dyser ja!

0 280 150 357 var et av nummera
643 var et av nummera og 060 til slutt.. rekner med det lengste er det du trenger for og finne info? :)

cosse
14/08/13, 18:32
Hmm...

R.G
14/08/13, 18:39
er bensinhjernen uten startsperre?

V90
14/08/13, 21:54
Hos meg ville ikke dysene åpne pga defekt forkoblingsmotstand til dysene. Har du mulighet til å teste motstandene dine i en annen bil?

Hvis du har -984 bensinhjerne, så er det startsperre som du evt må fjerne med en annen chip.

cosse
14/08/13, 22:31
hjernene skal vere chippa men jeg skal gå over og se imorra! mange som nevner det med startsperre så skal vertfall sjekke det imorra! Kan sikkert få prøvd dysemostandene i en annen bil ja :) Kommer med tilbakemelding ang. startsperra imorra!

ellingsøyern
15/08/13, 01:16
syns det er litt idiotisk av hans1 å få deg til å fjerne motstanden..

tatt fra guide fra A til F/FK/FT

OBS: IKKE start og heller ikke prøv å starte motoren uten formotstandene dersom du skal ha de, styreenhetene tåler ikke feil motstand (ohm) og ødelegges med en gang

ArneR
15/08/13, 01:32
Har du multimeter, så kan du måle motstanden i dysene, du får 2,4ohm på dysene til ET/FT/FK (-357 og -804)

cosse
15/08/13, 08:15
Får se litt på det idag :)

cosse
15/08/13, 14:20
Det er IKKE startsperre i denne hjerna som jeg har, men kan det ha noe med at jeg må ha bensinpumpemontert og oppkobla?

Denne her har jeg ikke kobla opp:

-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring)


( Tatt fra guiden A til F-FK-FT )

Er den ledningen nødvendig for at dysene skal fungere?

cosse
15/08/13, 14:54
og formotstandene skal fungere ja! :)

V90
15/08/13, 17:13
Dysene skal vel ha et visst trykk før de åpner.

Ville ha montert bensinpumpa og sjekket at begge leverer suppe.

Da fyrer den nok...

cosse
15/08/13, 18:28
Kommer et innlegg fra Riff her, han var nede og så på problemet idag!

Riff
15/08/13, 20:47
Dysene skal jo få strøm selv om der ikke er bensin ;)
Vi har testet hovedrele'et, det hvite som henge på tenningshjerna og det slår inn.

Har tenning, men får ikke innslag på dysene. Har prøvd med ei lyspære, og koblet opp mot dysekontakten, men får ikke noe lys der.
Har dessverre ikke multimeter for øyeblikket, finner ikke mitt.

Dette er ett 240 nett, og den tjukke røde som går til batteriet er koblet til.
I 9 pins kontakten, hvilke trenger 12v?

cosse
15/08/13, 22:14
wæææ, dritlei......

V90
16/08/13, 06:34
Beveger turtelleren seg når du drar den på starteren? Hjernen skal ha beskjed/impuls når starteren går...

Sjekk jordingen til dysene.

R.G
16/08/13, 07:17
v90: dyser får jording fra bensinhjernen. 12volt batteti spenning inn på formotstander, og lavere volt ut igjen til dyser. Jordinger på innsug er til alt, mwn ikke dysene. er det tenning er nok svinghjulsføler ok. Prøver man å starte bil skal det være pkuss i ene stikket på dysa. Er det ikke pluss der, så kan problem være en glemt pkusskabel.

cosse
16/08/13, 10:41
har ikke turteller og har sjekka jordingene som kommer opp ved innsug.. gnist er der så svinghjulsføler vil jeg tro er ok.. Men noen som kan bekrefte på hvem av stikka på 9 pins kontakta som skal ha 12v?

cosse
20/08/13, 12:47
Ingen???? Må der ver bensinpumpe for at dysene skal fungere? noen som kan bekrefte dette???

ArneR
20/08/13, 13:41
Har du i det hele tatt lest tråden som omhandler ombygging fra B230A/E til F/FT/FK?

Under howto delen ligger det også koblingsskjemaer i massevis, last ned og kryssjekk koblingsskjemaene for 89-90 og kanskje 91 modellene (nyere har ikke 9-pol kontakt) til du finner det som fargekodene i 9-pol kontakten din stemmer med, så er det null problem å finne ut hva du skal gjøre med ledningene.

cosse
20/08/13, 14:55
ja har lest den tråden sikkert 20 ganger.

V90
20/08/13, 16:01
Jeg anbefaler deg til å montere bensinpumpene!

Så lenge du har gnist kan du sette "X" over alt som har med tenningen å gjøre. Slik som tenningsmodul, svinghjulsføler, osv.

Så må du spørre deg om hva skal til for at bensin skal komme ut av dysene. Du har jo sjekket at b.hjernen, relèet, motstander, m.m funker, så da ville jeg ha montert pumpene for å ha eliminert den muligheten. Er jo veldig fort gjort...

Har du sjekket evt. ledningsbrudd i loddepunktene der hvor du har ledningene til motstandene?

krbarstad
20/08/13, 16:04
ta å dobbelsjekke innsp rellet (hvit). dysen får + strøm fra dette og - impulser fra punkt 18 på innsp hjernen. ta også å sjekke etter eventuelle ledningsbrudd.

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm

link til lh 2,4 fra 940 men i prinsippet det samme som fra 240.
eneste at på 940 så er det et ekstra relle som blir styrt av innsp relle som gir dysene strøm fra batteriet.
på lh 2,4 fra 240 så går denne ledningen direkte fra innsp relle til dysene.
men har definitivt sjekka innsp relle.
det kan være det klikker, men det betyr ikke at det fungerer.
regner med dyse motstandene er loddet inn i etterkant.
kontrolere at det ikke er ledningsbrudd i forhold til montering av disse.

cosse
20/08/13, 16:44
har prøvd med annen hjerne og annet hovudrele også nå! har bestilt bensinpumpe så får bare vente og se når jeg får kobla opp den om det blir noe mer liv ! :)

krbarstad
20/08/13, 20:17
bensinpumpa skal ikke i utgangspunktet ha noe å si for at dysene skal reagere, for pumpa å dysene er styrt av samme relle å ikke avhengig av hverandre.
hvilken av dyse ledningene koblet du inn motstandene på? grå eller grønn?
hvis du slår på tenninga å innsp relle klikker, kan du da måle noen 12v spenning på ene stikket i dyse kontakten? hvis du måler på stikkene mellom dyse kontaktene, er det da kontakt mellom alle gråe kabler å alle grønne kabler?