PDA

Vis full versjon : Skal bensinpumpe starte på tenning, uten å starte?



christoffera
14/08/13, 15:36
Sliter med en bil som ikke starter.
Bensinpumpa går ikke på.

Det jeg lurer på, eller dette vet jeg jo egentlig.... men, når motoren er av og man vrir på tenning hakk 2, skal bensinpumpa da starte?
Jeg har aldri hatt en 240 med annet en fogasser, men alle lh2.4 bilene jeg har vært borti så starter pumpa på tenning, og går av av seg selv når den bygger opp nok trykk!?

Det skjer ikke med den bilen jeg holder på med nå. og driten starter ikke.
Så har sjekket ledninger for strøm i alle rettninger og alt ser i grunn greit ut.
Bensinpumpa starter når jeg tvinger releet, så jeg vet at den funker! Men pumpa slutter aldri å gå. Skal ikke den slå seg av når den får nok trykk? (motoren er av)
Hva sier ifra når trykket er riktig? Pumpa? der er det jo bare pluss og minus så kan jo ikke være den. Er det dysene? eller en føler en eller annet vei?
Dette vil jeg vite bare for å skjønne hvordan ting fungerer.

At pumpa ikke går på tror jeg er hjernen sin skyld så skal prøve å bytte den i dag.

Har sjekket strøm inn på alle kretser i bensinreleet og alt får strøm, men releet klikker bare på den ene spolen. Den andre spolen må tvinges og DA går pumpa på.
Har også prøvd med annet bensinrele, så tror ikke det er releet som er gåent, ville jo vært veldig tilfeldig med 2 stk gåene bensinrele!

Skal bytte hjernen så får vi se :)

Men hadde vært fint med noen bekreftelser på mine teorier :)

Dan Bay-Johansen
14/08/13, 21:10
Har du pangsin på tanken?

Sendt fra mobilen min.

V90
14/08/13, 21:58
Sjekk pumperelèet for sprekker i loddepunktene;
http://forum.vccn.no/showthread.php?53541-Guide-Reperasjon-av-bensinpumperele-200-700-900

Sjekk om du har ledningsbrudd i ledningsmatta frem til pumpa.

Riktig at pumpa går 1-2 sek på trinn to.

christoffera
14/08/13, 22:18
Vi gikk gjennom hele ledningsnettet i går og fant ingen feil, så vi bytta hjernen i dag og vips! pumpa gikk igjen :)

Veldig rart at hjernen tar kvelden, men men...

Uansett... noen som vet hvordan hjernen vet når det er nok trykk i galleriet? altså hva bestemmer at pumpa skal skrus av?
Alt fungerer jo nå, men greit å vite om noen vet :)

Etern1ty
15/08/13, 21:48
feilen var som sagt at hjernen ikke sendte ut strøm fra kontakt 20 på hjernen til 87/2 på relèet hvis noen andre skulle trenge infoen :) tok å la en jordingskabel på kontakten på relèet så gikk pumpa

volvo
15/08/13, 23:27
Vi gikk gjennom hele ledningsnettet i går og fant ingen feil, så vi bytta hjernen i dag og vips! pumpa gikk igjen :)

Veldig rart at hjernen tar kvelden, men men...

Uansett... noen som vet hvordan hjernen vet når det er nok trykk i galleriet? altså hva bestemmer at pumpa skal skrus av?
Alt fungerer jo nå, men greit å vite om noen vet :)

Tror ikke det har noe med opparbeidet trykk å gjøre, men at det er tids styrt.

vassengen
17/08/13, 21:48
Tror ikke det har noe med opparbeidet trykk å gjøre, men at det er tids styrt.

Stemmer det.. hvis du hadde 5xx hjerne så pleier vel utgangen som styrer pumperele å rykr på disse..

Etern1ty
18/08/13, 04:24
Stemmer det.. hvis du hadde 5xx hjerne så pleier vel utgangen som styrer pumperele å rykr på disse..

Det kan jeg bekrefte ihvertfall, etter å ha drept den utgangen på 2 hjerner i helga. utgang 20 fra hjerne inn på 87/2 eller 86/2 på bensinrelèet.