PDA

Vis full versjon : V70 XC `98 modell - Drivaksel front



bab
14/08/13, 08:18
Hei!
Må bytte drivknute på høyre side foran, da jeg har begynt å få "kneppe lyder" der. Gummibelgen ødelagt :(

Volvo selger kun hele akselen som del med delenummer 8251509.
Er det sånn at hele akselen må byttes, eller kan man bytte kun drivknuten?
Hvor er det i tilfelle mulig å skaffe denne til en rimelig pris?

Sagen
15/08/13, 07:45
Du kan bytte bare drivknuten om du vil det. Biltema, Meknomen, etc.. http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/wheel-drive/drive-shaft-parts/drive-shaft-front-right/1029639/

Espen Hveding Nordgård
15/08/13, 10:28
Låner litt:

Veit noen om den er lik på "vanlige" turbobiler og dieselen? VADISen min er klikk om dagen så får ikke sjekka... Volvo skulle forøvrig ha 5700kr for høyre komplette drivaksel...

Og kan det indre drivleddet byttes?

bab
15/08/13, 10:47
På linken over fra "Sagen" får du bra oversikt over deler til din bil!
Fant og tips om komplett drivaksel fra fcparts her : http://www.fcpeuro.com/products/volvo-cv-axle-shaft-front-right-v70-850-awd-80-7814
Ikke avskrekkende frakt kostnad heller!

mrstfu
20/08/13, 11:07
Før du bytter komplett aksel, og om du har mulighet til å la bilen stå litt, ta ut akselen og demonter drivknuta. Rengjør skikkelig, se etter skader innvendig, og om det ikke er det, fyll opp igjen med drivnutefett og ha på en ny belg, godt og billig alternativ om alt er i stand. Ofte når belgen har sprekt, dreier kneppelydene seg om småstein og grus som har kommet inn i drivknuta.

Overhalte den høyre fremre på min AWD for noen uker siden, kjørt 2000km med en del harde pådrag, hastighet og akselerasjon i svinger uten antydninger til ulyder eller problemer.

Espen Hveding Nordgård
20/08/13, 20:56
Oi, den var ikke dum du!
Har tenkt at nå er det sluttkjørt, ettersom den knepper... dæven...

Noe spesielt med "drivknutefettet" eller? Har en del aeroshell som står å koser seg i garasjen, kanskje mulig å bruke...

mrstfu
20/08/13, 21:07
Biltema, gutten min. En tube til hver drivknute holder lenge.

Bare vær nazi på grader og skader, de må være feilfrie innvendig.

Espen Hveding Nordgård
21/08/13, 08:30
Kjøpe mansjett på tema og? Og hva gjør jeg hvis de ikke er feilfrie? :(

mrstfu
21/08/13, 08:42
Kjøpe mansjett på tema og? Og hva gjør jeg hvis de ikke er feilfrie? :(

Hvis det finnes grader eller skjærespor innvendig, eller skader på ringen eller kulene (brura?), haddenjeg fått tak i en ny/brukt med en gang. Mye krefter som skal overføres, i mye rare vinkler. Mansjett hadde jeg kjøpt på Volvo om mulig, men Tema sin funker den og. Tror dog de bare har til ytre, veit ikke om den passer til den indre.