PDA

Vis full versjon : teste om termostaten funker som skal den!



flua89
13/08/13, 16:26
tror jeg har dårlig termostat på bilen. og skal teste det. men hva kan jeg bruke for og måle vannet sin temp mens jeg varmer opp? går det ann og bruke sånn man stikker inni kjøtt? og vil den klare og holde følge med endring i tempraturen i vannet?

R.G
13/08/13, 17:07
legg termostat i en kjele, og kok opp vann. da vannet ditt begynner å koke så skal termostat begynne å åpne. rundt der omkring. vann koker jo på 90gr o.l. så da vet du om termostat er i orden eller ikke,.
eksakte grader om du vil vite det er litt vanskelig å måle, men du ser da i hvert fall om termostat virker eller ikke når vannet koker. koker vannet en del så skal tyermostaten være helt åpen.

jo nærmere vannet kommer kokepunkt, der omkring, vil du se termostat begynne å åpnes sagte, til den er fullt åpen når vannet koker ordentlig

matros72
13/08/13, 17:08
Ja er bare å bruke et kjøtt termometer. Digitalt termometer er jo best,da dette følger tempstigningen fortest.Termostaten begynner som regel å åpne litt før sin gitte temperatur.F.eks en termostat på 92 grader begynner som regel å åpne på 80-85 grader..