PDA

Vis full versjon : Nok en klunke-lyd tråd... S60 05 D5



FolloAuto
13/08/13, 11:21
Sliter med klunk-klunk på ujevnheter i veien og ved kjøring på fartshumper.
Det klunker på hver lille jævla ujevnhet, og blir snart gal. Lyden høres kun fra passasjerside framme.

Følgende er byttet:

Motorfestene med vakum, "kyllingbein", bærekule, og fjørbeinslager/gummi.
Har denne gummien under og over fjører, og de ser hel og grei ut.

Det neste jeg skal bytte er "momentstaget" fra girkasse til hjelperamme.

Foringer o.l i bærearmer/hjelperamme ser helt ok ut, og kjennes thigte og fine. Rattet står imidlertid pittelitt skjeivt, kan det være et styrestag som lager denne lyden?

Hjelp en fortvilet Volvo-eier!

Torsen67
13/08/13, 12:39
Jeg hadde det samme og det klonket nåe jævlig, uansett om hvordan styringen var belastet. Jeg byttet høyre motorfeste som sitter rett fremfor høyre hjul. Dette er et tradisjonelt motorfeste i stål og gummi uten vakuum og koster under tusenlappen, og tar max 20 minutter å skifte.

Du trenger to jekker. Jekk opp bilen og fjern hjulet. Løsne innerskjerm foran fjærbein og brett ut og fremover (plastmuttere). Da ser du rett på festet. Løsne de to boltene som fester det i rammen og fjern disse. Så tar du jekk nr to med en plankebit på toppen og jekker motoren opp 1 cm i bunnpanna. (pass på at jekk nr 1 ikke mister grepet) Da kan du fjerne de to boltene som som holder festet til motoren og festet er bare å plukke ut. Monter det nye i motsatt rekkefølge. Veldig enkelt å gjøre på gårdsplassen med en kaffekopp;)

FolloAuto
13/08/13, 19:07
Takk for svar!

Har du delenr eller link til det nevnte festet?
Har løftebukk, så vil tro det går ganske kjapt å bytte isåfall.

Kan det være delenr VO 30748811? Det er det eneste høyre motorfestet jeg finner i vida,,

Torsen67
14/08/13, 00:44
Vet ikke delenr, men her har du eksempel på link:

http://www.fcpeuro.com/products/volvo-engine-mount-right-s60-s80-v70-xc70-xc90-8624757

FolloAuto
18/08/13, 20:12
Byttet motorfestet for sikkerhetsskyld, men det ble ikke noe bedre. Det gamle festet var forøvrig ganske slitt.

Men en ting har jeg oppdaget: I dag har det regnet. Det er nesten helt stille der framme nå. Jeg skjønner ingenting. Noen videre tips?

Evert
11/05/16, 09:10
Byttet motorfestet for sikkerhetsskyld, men det ble ikke noe bedre. Det gamle festet var forøvrig ganske slitt.

Men en ting har jeg oppdaget: I dag har det regnet. Det er nesten helt stille der framme nå. Jeg skjønner ingenting. Noen videre tips?

Fant du ut av dette til slutt?

Morgis
21/05/16, 20:23
er ikke dempertårnlageret noe å tenke på ?

mrstfu
21/05/16, 21:05
er ikke dempertårnlageret noe å tenke på ?

Han sier han har byttet fjærbeinslageret, eller tenker du på til tverrstaget med motorfestet?

Morgis
21/05/16, 21:13
var fjærbenslageret jeg tenkte på så da kan det ikke være det.

Kyllingbeina? Er disse defekt eller løsnet?
Kalipter skrudd godt til ?