PDA

Vis full versjon : bensinlekk når man fyller bensin.



stian
12/08/13, 05:27
Noen som har opplevd dette? Det er kun når jeg fyller og aldri ellers. Ser ut som om det lekker på oversiden av tanken.

larsverm
12/08/13, 13:02
Ja, jeg hadde et slikt problem på min 245 for noen år siden. I mitt tilfelle kunne sølet unngås hvis jeg fylte på forsiktig. Dette tolket jeg som at lekkasjen måtte være i overkant av påfyllingsrøret evt overkant av rørets overgang til tanken, og det stemte nok. Jeg prøvde å kikke på det selv, men lyktes ikke med å komme noen vei. Jeg fikk det fikset på et verksted sammen med enkelte andre saker senere.

MadAss
12/08/13, 16:25
Er ikke uvanlig med hull i påfyllingsrøret.
Røret er av aluminium, men akkurat der det går sammen med bensintanken er det klemt fast med en stålklemme.
Klemma ruster og fører til at røret korroderer hull i, gjerne der skruen til klemma sitter (i overkant av røret).

Legg deg under bilen å se en dag du nettopp har fylt. Ser du ingen lekasje på selve tanken er det nok røret. Påfyllingsrøret er gått ut av produksjon, men ikke o-ringen og klemma. Skaff deg noen som kan sveise aluminium og bestill delene hos volvo.

stian
12/08/13, 17:21
Er nok det røret tror jeg. Må man ut med hele tanken for og bytte det? Dette er en 93 240.

MadAss
13/08/13, 11:17
Jeg har gjort det uten å ta ut tanken. Må gjerne senke den ned litt på skruene, men trenger ikke koble av slanger og ledninger.

Sent from my GT-I9100

stian
13/08/13, 12:48
Aha. Gjør du det under bilen da eller og fra hvilken side? Da mener jeg mot demperen eller bakakselen.

MadAss
15/08/13, 20:51
Jeg sto på løftebukk, tok av høyre bakdekk for å løsne klemmen rundt tanken.
Var en 245 jeg gjorde det på. Der måtte jeg ut med sidedeksel og bunnplate i bagasjerommet for å få ut røret. Gummitetninga ved påfyllingslokket må også bort.

Løsnet alle skruene til tanken slik at det var litt bedre plass å jobbe.