PDA

Vis full versjon : Bremselys/kjørelys -07 V70N



Svingen
09/08/13, 01:03
Er det noen som vet om det går ann å få koblet bremselysene slik at de også er kjørelys?

Jimmen
09/08/13, 01:19
Alt går, men er vell canbus der?
Uansett, blir det noe pent da? :) Er jo 4 kjørelys fra før liksom..

FroBe
09/08/13, 06:12
Er det ikke enklere å bare slå på tåkebaklyset? ;)

Jeg ville vært forsiktig med å rote for mye med baklysene, de styres av transistorer i REM via CAN-bussen og går i tillegg via en bro for lyspærevarsling.

Svingen
09/08/13, 09:59
Okai, hmm

Tengte det hadde vært morro å se hvordan det ble med lys i hele høyden oå baklyktene...

Er det "skummelt" å rote med ryggelyset også? Vurderer xenon eller sterkere pære :D

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

FroBe
09/08/13, 12:08
Ryggelyset går via et tradisjonelt relé i REM, der kan man rote uten problemer.

Jeg kjøpte et par adaptere for halogenpærer for innendørsbruk og satte en 35W OSRAM Halostar IRC GY6.35 som skulle kunne erstatte 50W halogen.
Da jeg ikke merket store forskjellen fra den andre standardpæra gjorde jeg ikke mer med det.
Det er mulig det ville blitt bedre lys hvis pæren hadde hatt korrekt fokuspunkt i reflektoren.

Jeg kjøpte også et par 15W Xenon for ryggelys, mest av nysgjerrighet for å se hvordan de var laget. Har ikke montert disse, synes det er litt ventetid før de lyser fullt, og vet ikke om jeg trenger mer lys bak.

Jimmen
10/08/13, 00:38
FroBe og Svingen, xenon i ryggelys på x70 00 - 08 lyser HELT vilt!

Btw, Xenon for BREMSE-lys?!
Håper du skrev feil der :p

FroBe
10/08/13, 09:49
Helt rett Jimmen, jeg mente selvfølgelig ikke bremselys, der må man ha lys som reagerer kjapt. Jeg har rettet teksten nå.

HansM
10/08/13, 19:36
Ryggelyset går via et tradisjonelt relé i REM, der kan man rote uten problemer.

Jeg kjøpte et par adaptere for halogenpærer for innendørsbruk og satte en 35W OSRAM Halostar IRC GY6.35 som skulle kunne erstatte 50W halogen.
Da jeg ikke merket store forskjellen fra den andre standardpæra gjorde jeg ikke mer med det.
Det er mulig det ville blitt bedre lys hvis pæren hadde hatt korrekt fokuspunkt i reflektoren.

Jeg kjøpte også et par 15W Xenon for ryggelys, mest av nysgjerrighet for å se hvordan de var laget. Har ikke montert disse, synes det er litt ventetid før de lyser fullt, og vet ikke om jeg trenger mer lys bak.

Har disse pærene her i mine ryggelys, og satte inn et sett i 97-00 V70 også. --> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181012897083&ssPageName=ADME:L:OC:GB:3160
Det lyser opp i hvertfall, ble dagslys i forhold til lødepærene og uten å modde noe som helst. Ikke gir dem noe pærefeil heller om det er pærevarsling på ryggelysene.

Hvordan disse lyser kontra xenon vet jeg ikke.

FroBe
10/08/13, 20:06
Jeg er skeptisk til LED-pærer uten skikkelig kjøling, med så lite kjøling trekker de nok ikke mer enn 2-3W.
Hvis de virkelig var 16W ville de blitt så varme at halvlederne røk, her er et bilde av en 14W LED-pære med bedre kjøling:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/591.jpg

HansM
11/08/13, 09:49
Jeg er skeptisk til LED-pærer uten skikkelig kjøling, med så lite kjøling trekker de nok ikke mer enn 2-3W.
Hvis de virkelig var 16W ville de blitt så varme at halvlederne røk, her er et bilde av en 14W LED-pære med bedre kjøling:

Dette med kjøling og varme skal jeg ikke legge meg borti, for det har jeg null peiling på.

Men det jeg vet er at det lyser godt og en god del bedre enn 21W glødepære. Har hatt de i bilen i 9mnd uten at jeg har opplevd noe problemer eller skader av varme i lykta :)