PDA

Vis full versjon : Lugger på langkjøring



t.b
05/08/13, 22:18
Hei. Har en 99 Mod v70 140 hk.aut. Motoren (automaten?) lugger/rister , som om den ikke helt klarer å bestemme seg, når jeg kjører uten gasspådrag eller skal til å gi gass igjen. Merker stortsett bare dette ved lengre turer og i hastigheter rundt 80 og lavt turtall. Trodde først det var automaten, men nå er jeg i tvil. Har ikke så god peiling, men har fikset en del småting selv, så om noen har tips ville det vært strålende!!

850GLTsilver
05/08/13, 23:46
Lat og dau i tillegg?

Da bør du sjekke en liten termokropp som sitter i bunnen av luftfilterkassa.
Den regulerer temperaturen på innsugslufta, og gir bare varm luft når den svikter.

Fungerer motoren bedre når den er kald? (Første kilometeren)

t.b
06/08/13, 16:28
Merker ikke noe når motoren er kald, og ja, den er ganske dau når dette inntreffer. Er dette en del det er lett og erstatte/fikse?? Vet noen hva denne delen heter?

850GLTsilver
06/08/13, 18:31
De vet hva det er om du møter opp hos Volvo og skal ha termokropp til luftfilterhuset.
Koster hundrelappen.
Relativt enkel å bytte. Sitter helt inn mot motoren i bunnen av filterboksen. Holdes på plass av ei lita plastleppe. Vipp ut og smett inn den nye.
Gjorde underverker på min "Dagmar" (2,5 10V)

Sjekk forresten at den varme innsugslufta ikke har ødelagt belgen på røret fra luftfilteret og ned til innsuget. Ikke mange kronene for denne heller.