PDA

Vis full versjon : Borring av b20. Hjelp!



Lafficus
05/08/13, 09:30
Jeg har anskaffet en 6bolts b20 som jeg har tenkt å prøve å få litt ekstra futt i.
I den forbindelse tenkte jeg på å få denne boret til 2,1L, og hvis jeg har forstått dette riktig så er det 92mm boring?
Er det da sånn at jeg kan bruke stempler fra B21? Hva annet bør byttes når man renoverer en slik motor, og hvor handler man deler?
Jeg ser at ventilene en noe slitte (muligens pga bruk av blyfritt drivstoff?), så disse har jeg uansett tenkt å bytte.
Hva med kam?
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å holde kostnadene nede, og styre unna turbo.
Dette er første gangen jeg demonterer en motor, så jeg har ikke mye greie på hva jeg driver med, så alle innspill tas imot med takk.

GreenWagonCruiser
05/08/13, 19:21
Skal følge tråden her, få en god oppskrift. Har tenkt å borre opp til 2.1 jeg også, ta av et par mm av toppen, borre opp til større ventiler, doble forgassere og mer åpent eksosanlegg. Og en litt kvassere kam da. Men, dette er bare planer, har ikke erfaring selv ;)

Tinnsoldaten
05/08/13, 19:51
Hvis du skal bruke B21-stempler, bør du bygge på 8-bolter. De har nemlig samme diameter på kryssboltene (24mm), mens 6-bolteren har 22mm. Med 8-bolter kan du også bruke M-rådene fra B23 og sen B21.
92mm borring er riktig til B21-stempler.

Du bytter selvsagt lagre og stempelringer. Du bør også bytte ut filttetningene på veiven med simmerringer. For å få dette til, må aluminiumshuset som tetningen sitter i maskineres. KG Trimning / Pedersens Racing selger ferdig modifiserte hus, og alt annet du trenger. Ellers kan nok BCB, Jørgenrud og Olav Teigen hjelpe deg med motordeler.

Anbefaler deg å laste ned katalogen til KG Trimning, mye godt lesestoff der. Du finner link på forsiden her:
http://www.pedersens-racing.no/bil/