PDA

Vis full versjon : Volvo S80 Kjørecomputer virker ikke



mhaarstad
04/08/13, 23:53
På min far sin Volvo S80 2001 så funker ikke kjørecomputeren, går ut ifra at den skal komme opp når du starter bilen? men det gjør den ikke. Har prøvd å trykke inn READ knappen men det funker ikke. Noen som vet hva som forårsaker dette?

C.Erstad
04/08/13, 23:54
Er det kjørecomputer på den i det hele tatt?
Har den virket?

mhaarstad
04/08/13, 23:58
Er det kjørecomputer på den i det hele tatt?
Har den virket?

Har akkurat kjøpt bilen så vet ikke. Men telefonen virker heller ikke, den er nede i samme hjørnet. står i manualen at det er kjørecomputer.

Mikael
05/08/13, 06:41
Kjørecomputer kommer ikke opp når du starter.. Må vri på hjulet på blinklyshendel for at du skal se de forskjellige alternativene (gjennomsnittforbruk osv.)

FroBe
05/08/13, 08:27
Det skal holde å trykke Read for å få beskjed om det er 0 eller flere meldinger lagret.

Nå kjenner jeg ikke S80, men trodde ikke disse ble levert uten kjørecomputer.
Det som jeg derimot vet er at disse speedometerkonsollene (DIM) fra 2001 og nyere har potensiale til å ryke, mer om dette i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) tråden.

degocostly
05/08/13, 09:34
Kan jo være at pærene er gåen, det gjorde de i min 01mod. Rakk aldri å bytte før salg, men mener det var 2 pærer.

FroBe
05/08/13, 10:02
Hvis pærene bak LCD er røket kan man likevel sannsynligvis skimte om det er tekst i displayet ved å lyse på det med en lommelykt forfra eller fra siden

mhaarstad
06/08/13, 02:27
Det kan jeg prøve :) fant ut at 01-03 modellene har et problem med dette ja :) er ikke sånn at den er nødvendig, bare kjekt at det er i orden :)

FroBe
06/08/13, 06:24
Kjørecomputer er kjekk å ha hvis man vil prøve å kjøre økonomisk eller får feil med bilen.

Min viser for tiden batterispenning og kupetemperatur, alternativt kjølevannstemperatur og bensintankinnhold i liter. :cool:
CFE (http://www.volvotech.eu/cfe) er kjekt ekstrautstyr for oss med eldre Volvo, med denne får man ekstrafunksjoner som Volvo ikke gidder å gi oss, og man kan tilpasse mye rart.

C.Erstad
06/08/13, 16:59
Hvordan virker denne boksen?
Noe du må ha i bilen hele tiden aller programerer du bare bilen med den?

FroBe
06/08/13, 17:24
CFE-boksen kobles til CAN-bussen og lurer av og til inn noen kommandoer i tillegg til de vanlige kommandoene som normalt går på CAN-bussen.
Den må være tilkoblet for å virke, og kan i tillegg slåes av og på via Reset-knappen til kjørecomputeren.
Mesteparten av tiden er den usynlig for systemet, og hvis bilen tilkobles VIDA slår den seg av for å ikke forstyrre noe eller gi feilmeldinger.
Kanskje man kan kalle det en hjelpsom hardware-trojaner for å bruke dataspråk?

Har man AEM tar det 5 minutter å koble første gang, men selv måtte jeg koble den via bilstereoen, noe som tok vel 15-20 minutter. Selve boksen som er litt større enn en kortstokk har jeg lagt i hanskerommet for enkel tilgang.

Konfigurering av innstillinger og nedlastinger av nye revisjoner gjøres på PC via USB, det enkleste er å plugge den ut og ta den med inn for å gjøre dette.

mstrandbo
06/08/13, 20:45
Ser at på facelift-modeller kan den kobles til via ODB2-uttaket. Genialt. Blir å handle meg en sånn en etterhvert ja :)

mhaarstad
09/08/13, 04:03
Prøvde å lyse på skjermen med lommelykt, så ingenting så er ikke noe lys som er gåent tror jeg, any thoughts?