PDA

Vis full versjon : Tenningsrele Volvo 940



knutjr
04/08/13, 15:44
Hele historien er slik:
Har en Volvo 940 96 mod b230ft. Den har fulgt alt av servicer.
Den siste tiden har jeg opplevd at den plutselig stopper. Det kan være mens den bakker eller under kjøring.
Må da vente noen minutter, så vil den starte igjen. Og alt er som normalt.
Så kan den stoppe igjen etter fem minutter eller jeg kan kjøre to timer (eller mer) uten problemer.

Nå er det kommet til at den ikke vil starte i det hele tatt.
Har prøvd å koble av både luftmassemåleren og lambasonden for å sjekke, uten at det har hjulpet.
Har prøvd å skifte tenningsmodul uten at dette hjalp. Var riktignok en modul fra biltema.

Da dette ikke virket så prøvde jeg å se om det var gnist på plugger.
Det var det ikke.
Viste seg at det ikke kom strøm inn på coilen i det hele og store.
Så da spekulerer jeg i å bytte tenningsreleet.
Men klarer ikke å finne ut hvor det er.

Kom gjerne med innspil dersom dere mener at det kan være andre ting som bør sjekkes. Eller andre ting jeg bør
vurdere å sjekke.

R.G
04/08/13, 16:06
svinghjulsføler?


feilkoder?

knutjr
04/08/13, 16:30
Har ikke lest ut feilkoder ennå. Mener å huske at 96 mod. kom med obd2 kontakt. Så det er vell neste på listen for å se hva som kan være galt. Men erfaringsmessig er jeg tidligere blitt "lurt" av feilkodene til å gjøre unødvendige reperasjoner.
Blir vel neste på listen i forhold til å se hva feilkodene sier.

Team Tynner
04/08/13, 17:20
bensinpumpe rele.store hvite bak askebegeret

knutjr
04/08/13, 18:11
bensinpumpe rele.store hvite bak askebegeret

Ser ingen grunn til at det ikke skulle komme strøm til coilen dersom det er bensinpumpereleet som er ødelagt.

knutjr
08/08/13, 21:11
Rettelse. Pratet med Volvo. Bensinpumpereleet styrer også tenningen.

skarderud
14/08/13, 21:36
hadde et liknende problem med min 96 mod, da var det hjernen. startsperre som slo inn innimellom.billigste og enkleste var å kjøpe ny (trim)chip, med den bonusen det var.

Tinnsoldaten
08/09/13, 20:35
hadde et liknende problem med min 96 mod, da var det hjernen. startsperre som slo inn innimellom.billigste og enkleste var å kjøpe ny (trim)chip, med den bonusen det var.

Har samme problem med min 96. Har også en 94-modell, lurte på å prøve tenningshjernen fra den. Men passer den over, siden det ikke er gullboks?

Jan turbo
08/09/13, 21:31
Ta ut en plugg og sjekk om du har gnist? Hør etter om bensinpumpe starter når du setter på tenninga? Hvis dette er iorden så bytter du det svarte releet på inerskjermen din,dette er med på å åpne dysene dine og er en vanlig feilkilde på disse.

Tinnsoldaten
08/09/13, 21:39
Bensinpumpe starter. Skal være gnist, ifølge forrige eier som ga opp bilen pga. dette problemet.
Det releet ligger og slenger løst, så skulle ikke forundre meg om det er noe muffens der. :) Takk for tips!

Tinnsoldaten
10/09/13, 21:00
Prøvd å bytte rele på innerskjerm, tenningsmodul på innerskjerm og bensin- og tenningshjerne uten resultat. Har gnist og bilen starter nå, men er tregstartet. Går helt fint når den først har startet. Når jeg "kinner"/drar den på starteren, virker det som om den feiltenner og slår tilbake innimellom. Skal lese av feilkoder en kveld nå, håper det kommer opp noe fornuftig der. Hadde et lite håp om at jeg fant feilen i kveld. Flere av plugghettene var dratt for langt ut på kablene, så pluggene har ikke hatt skikkelig kontakt. Men det ble ikke bedre etter at det var rettet opp heller.