PDA

Vis full versjon : Klirring fra fjører/Dempere Bak V70



Lundstrøm
03/08/13, 18:59
Har sjekka på skjølve fjør oppheng bak, ligger en skål i bunnen av fjørene ( på begge sider ) den er på en måte ikke festa i noe som helst. Den bare ligger der å klirrer noe så inni h..... Noen som har peil på hva det kan være? Er ikke dempere på denne bilen, kun fjører. Skal se om jeg får tatt ett bilde om noen missforstår.

mrstfu
04/08/13, 14:30
Har du ikke dempere på bilen din? Det er et problem jeg ville ha viet MYE mer oppmerksomhet enn litt ulyder. Demperens hovedoppgave er ikke å dempe støt, men å dempe svingninger i fjæra etter kompresjon. Uten demper vil fjæra fortsette å svinge helt til den stopper av seg selv, og med veistandarden her i landet risikerer du å riste bilen i filler ganske kvikt.

Uansett, den skåla i bunn av fjørene skal skrus fast med en mutter i bunn, slik at den holder fjæra låst til bunn av fjærskåla.

Lundstrøm
04/08/13, 15:43
Beklager, :p Mente demper "utforbi" fjøra

Lundstrøm
04/08/13, 15:44
Mn ja har prøvd å skru den fast med den mutteren på bunn, men hele saken følger med rundt hvis jeg prøver å stramme. Har ikke funnet ut noen måte å tvinge den fast på heller. Så gjerne kom med tips.

mrstfu
04/08/13, 16:37
Beklager, :p Mente demper "utforbi" fjøra

Hæh? Utforbi? Mener du å si at du har coilover bak?


Mn ja har prøvd å skru den fast med den mutteren på bunn, men hele saken følger med rundt hvis jeg prøver å stramme. Har ikke funnet ut noen måte å tvinge den fast på heller. Så gjerne kom med tips.

Om du har separat fjær og demper, kan du legge en dæsj med silikon under den skåla, så den holder seg rolig. Det anbefalte er å sveise på et mothold, så du kan skru igjen mutteren skikkelig. Uten et mothold er det i tillegg nesten umulig å demontere fjæra i senere tid, om du skulle ha behov for å bytte ut eller vedlikeholde bakaksling.

850GLTsilver
05/08/13, 23:51
Neida Mrstfu.

Han sier jo at han har demperen utforbi. Gud vite hvordan disse bilene hadde vært på veien helt uten dempere.

Ja den lille runde dingsen inne i fjøra der bak har egentlig et mothold, som dessverre ruster i filler.
Og uten det motholdet så er det trøblete å få stramma den mutteren.
Anbefaler innkløp av nye , med delenummer 3546435-3 (originalt. Kan ha fått nytt)

mrstfu
06/08/13, 06:56
.
Neida Mrstfu.

Han sier jo at han har demperen utforbi. Gud vite hvordan disse bilene hadde vært på veien helt uten dempere.

Ja den lille runde dingsen inne i fjøra der bak har egentlig et mothold, som dessverre ruster i filler.
Og uten det motholdet så er det trøblete å få stramma den mutteren.
Anbefaler innkløp av nye , med delenummer 3546435-3 (originalt. Kan ha fått nytt)

Lønner seg uansett å sveise på et mothold, selve skåla er jo ikke laget for verktøy.

Lundstrøm
06/08/13, 07:21
Den er ikke rusta i det heletatt. Fra mitt synspunkt ser det ut som om noen har bytta den her en gang i tia å montert det feil på ett sett å vis. For det fins ikke rust i det heletatt på "skåla"

Lundstrøm
06/08/13, 07:23
Men skal se om det er noe mulighet for å holde den fast med en kraftig klemme eller noe før jeg begynner å sveise den fast.

mrstfu
06/08/13, 08:31
Men skal se om det er noe mulighet for å holde den fast med en kraftig klemme eller noe før jeg begynner å sveise den fast.

Ikke sveis fast skåla, da får du ikke byttet fjær seinere. Sveis fast en feit mutter på toppen av bolten i skåla, så du har skikkelig mothold når den skal strammes og senere demonteres.

850GLTsilver
06/08/13, 12:54
Den er ikke rusta i det heletatt. Fra mitt synspunkt ser det ut som om noen har bytta den her en gang i tia å montert det feil på ett sett å vis. For det fins ikke rust i det heletatt på "skåla"

Skal være en liten "pinne" som skal ned i det hullet ved siden av bolthullet der nede i fjærskåla.
Og enig med MRSTFU her. Sveis ikke fast denne, da ville jeg heller sveiset fast en liten pinne der du nok vil se at det har vært en, alternativt er den bøyd inn i den delen.
En 4mm bolt, ca 20mm lang er perfekt.
Rens gjerne gjengene på ben festebolten og spander på deg et par nye låsmuttere.