PDA

Vis full versjon : '99 V70 AWD, småproblemer med AC/ventilasjon



mrstfu
03/08/13, 18:22
På V70en har jeg 2soners ECC, og fra tid til annen, når jeg endrer innstillinger på en eller annen måte, gjerne fra AC off til AC on, eller sirkulering av inneluften til å ta inn ny luft, eventuelt en enkel temperaturjustering, kan det til tider tyte ut synlig og illeluktende damp av de på drt aktelle tidspunktet åpne ventilene. Om jeg sirkulerer innelufta, blir det tåkelagt i kupéen, og det legger seg dugg på frontruta, som ikke ser ut som vanlig fuktighet... litt seigere, liksom. I tilegg legger det seg kondens på rillene i ventilene.

Lukten kan og inntreffe uten synlig damp, og den lukter ikke helt som vanlig kjøleveskedamp... er noe annet der og, uten at jeg klarer å beskrive det.

Da jeg ikke har stor erfaring med ACanleggene på P80, lurer jeg da på om dette er en rett-på-sak varmeapparatskifte, eller noe annet? Er i tilfelle varmeapparatregisteret likt på denne som på eksempelvis en 850 uten AC?

Bilen bruker noe kjølevann, går fra maksmerket og halvveis ned til minmerket på ca 1500km. Setter pris på all hjelp.

Verdt å nevne: AC fungerer uten problemer, med unntak av en liten ting.... de velkjente oransje lampene blinker ved oppstart, har fått feilkode på den ene kupésensoren i bilen. I tillegg til detts, kan anlegget en sjelden gang ikke la seg endre fra AC off til AC on. Regner med dette har med feilkoden å gjøre.

hgnubel
03/08/13, 19:20
Sånn som du beskriver det ville jeg kanskje først prøvd om en prest kan jage bort demonen.

Men bruker den kjølevæske så er det nok den du ser, og at lekkasjen er liten og kun merkes når ECC bytter modus på et eller annet vis, om den et øyeblikk har spesielt høyt eller lavt trykk på et kjipt sted.

Mer konkret enn det har jeg dessverre ikke peiling til å være, men det bruker vel være varmeveksleren som lekker på disse?

Nero
03/08/13, 19:41
AC rens og bytte kupefilter er jo også noe som fjerner lukt, men selve kilden til det bør jo sikkert utbedres først.
http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=Nano&product_id=533 = Great success;)

mrstfu
03/08/13, 19:44
Ja, en prest hadde gjort seg. Det finnes liksom ikke noe mer konsise utløsere enn en eller annen operasjonsendring; feilen oppstår ikke HVER gang jeg slår på AC, bytter til sirkulasjon eller endre temperatur... bare innimellom.

Irriterende som et beint hælvette hver gang det inntreffer.

PyrionZ
05/08/13, 15:41
Hadde Samme problemer med min, bare ikke i like stor grad. Og da hjalp det å bytte registeret. Ac-service skal jeg ta, da det virker som om anlegget ikke er helt i hundre enda! Samme blinkende lamper som deg har jeg og.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

mrstfu
05/08/13, 15:44
Noen som vet om registeret er likt på 850 og x70, samt med og uten AC? Virker som om det er størst tilgjengelighet på 850registre, brukt hvertfall. Skal prøve med en brukt en før jeg kjøper ny.

850GLTsilver
05/08/13, 23:55
Gled deg du venn av Turid.

Akkurat samme varmeapparatregister. Hvor du ser ut til å ha en lekkasje av typisk 850-type.
Er så greie disse vaqrmeapparatene i bilene våre. Kun to komponenter som er forskjellige i dette omtrådet med eller uten AC.
Evaporatoren og dekselet over den er det hele egentlig.
Det er først når ECC rykker inn for fullt at det drar på seg med spjeld og motorer og greier.