PDA

Vis full versjon : volvo 940, eksos?, hjelp.



Ben
02/08/13, 15:58
Heisann.

jeg kjører en volvo 940 95 modell, har en feil på bilen som jeg må få fixet, men litt usikker på hvor stor feil et dreier seg om. Problemet er første del av eksosannleget, den delen som går utifra motoren, virker som sitter løst, så etter litt kjøring der jeg f.eks må over en fortauskant, brå sving eller en dump så begynner den å bevege seg og legger seg inntil noe som gjør at det blir en skrape og skrangle lyd når jeg kjører over noe. Dette er veldig irriterende, og ikke minst vil jeg tro det kan skade delen av eksosannlegget. Noen som har opplevd det samme og eventuelt vet om grunn eller feil?

slenger med noen bilder og håper på svar og hjelp:) takk

http://i42.tinypic.com/16075n9.jpg

http://i42.tinypic.com/169n3mt.jpg

http://i40.tinypic.com/24pxytv.jpg

sekse
02/08/13, 17:35
Jeg forstår det slik at du mener eksosanlegget er løst mot turbo?

Det er i så fall helt normalt. Muttrene som holder downpipen mot turbo har en tendens til å løsne. Må strammes på hver service, om ikke oftere.

Ellers kan det godt hende at varmeskjold på katalysator er løst og lager lyd.

Ben
02/08/13, 19:49
aha jeg forstår, har planer om å ha bilen på en service om ikke altfor lenge, regner med at jeg får fixa det da :)

turbohjelle
02/08/13, 22:58
Hvis du skal levere bilen inn på verksted gjør de nok ikke noe med det hvis du ikke sier ifra.

Ben
03/08/13, 10:02
hm ok, da skal jeg hvertfall passe på å nevne det! :) har noe annet småplukk jeg skal få fixet samtidig, blandt annet lyser ABS lampa sånn helt av og til. No idea hva det skyldes.

Ben
03/08/13, 20:34
fy faen å jeg begynner å bli irritert av problemet :p føles ut som den er så løs nå at jeg må presse den tilbake hele tiden for å ikke ha den jævlige lyden :p

turbohjelle
03/08/13, 20:35
Du kommer til minst 2 av muttrene fra ovenfra i motorrommet, så begynne med å feste de. Hvis du ikke har 3" kommer du kanskje til den nederste også.

Ben
03/08/13, 21:43
skal se på det imorra, forhåpentligvis kommer jeg greit nokk til og bør få det ordnet! uansett takker for hjelp og svar:)

Ben
04/08/13, 11:46
var nettop ute for å skru på mutterne, viste seg at den ene skruen hadde brekt litt i enden så det ikke gikk ann å skru den inn, så nå har jeg egentlig bare 1 skrue som holder igjen. Vet ikke om jeg bør kjøre så altfor mye nå inntill jeg får fixet det.

gsmik
04/08/13, 12:44
Hadde et problem på min bil at pinnboltene som står i turboen mot dp løsnet og datt helt ut. Fikset dette ved å smøre på litt lock tight på pinnboltene før jeg skrudde de inn.
Eneste som suger med dette er, at det blir vanskelig å få boltene ut igjen. Men det har jeg ikke noen plan om å gjøre :P

Ben
04/08/13, 12:45
haha :p skjønner,! vell, jeg får ikke skrua inn i det hele tatt nå så er nokk best å få fixet det ordentlig når jeg først skal gjøre det! :)

gsmik
04/08/13, 12:47
Hehe. Ser den ja :D

PVT
04/08/13, 15:38
problemet oppstår når eksosoppheng begynner å bli slitt eller når den er montert feil i utgangspuniktet.
I mitt tilfelle er det opphengene som begynner å sige litt pga 3'' eksosen veier mere enn orginal eksosen.
derfor løste jeg problemet ved å sette på en eksos klemme og lage en liten brakett av noe stål jeg hadde liggende
Den er bøyd til slik at den fjærer litt samt holder eksosen på plass trenger ikke bruke foringer da den er festet til alu brakketten som støtter girkassa
I teorien kan denne braketten også lages slik at den blir helt stiv hvis du har flexi rør på eksosen etter nedløpet fra turboen.

her ser du hvordan jeg løste det.

3421

Ben
04/08/13, 16:33
smart. grei løsning vil jeg tro. er mulig hele eksosen min sitter løst og henger litt også, i og med at den dumper nedi over hver jævla fartsdump, uansett hvilke fart så og si :p

PVT
04/08/13, 20:10
ordna det i dag faktisk og funger bra.
ser nå at powerflex har kommet med eksos oppheng nå, så dette blir ført opp på min handleliste hvertfall.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/230.jpg

Ben
05/08/13, 16:17
nice. Leverte bilen på service i dag har endel småplukk som skal fixes, men om problemet kommer tilbake er dette en løsning for meg å :)