PDA

Vis full versjon : finne tilbake til gløding på volvo v70 2.5tdi



Haakonw
01/08/13, 16:58
Hei, jeg går et glødeproplem jeg vil finne utav før vinteren kommer.. symptomene er sånn at det ikke vises noe glødelampe i dæsjbordet, uansett hvilken posisjon nøkkelen står i, bortsett fra om jeg kobler kontakten fra temp sensoren som går til ecu, da lyser lampa.. kobler på igjen, ingen glødelampe. Har skiftet sensor, men ingen endring. Begge har sensoren har samme ohm verdi på kald (ca 20 c)

Når jeg prøver å starte på kald motor, starter den ikke viss jeg tar tenning rett på 3, venter jeg til særs lampa slukker, starter den tvert, så jeg vil tro det er noe form for gløding. Noen som har anelse om hva som kan være feil?

T90
01/08/13, 19:32
temp må være under 4 grader ute førr at bilen tenner glødingen

Haakonw
01/08/13, 21:54
Men bilen starter jo tvert når jeg holder tenningen i posisjon 2 til srs lampa slukker, ikke ellers. Vil du Si at den ikke gløder noe på denne tiden? Kanskje jeg skal kjøle ned sensoren til under +4 og se om den gløder da? Kan det være den berømte pumpereima som er litt ute av posisjon? Kan det sees på en diagnose?

Sagen
02/08/13, 08:35
Du kan jo "manipulere" glødereleet. Jeg tok av "hetta" på releet for å sjekke at det virkelig slo inn. Da er det også enkelt å koble inn releet manuelt, for å sjekke resten av glødekretsen.

Haakonw
02/08/13, 15:19
Hva er "hetta" på glødereleet? Jeg ser en grov sikring når jeg løfter av lokket, men detter kanskje den du mener? Eller mener du selve huset til elektronikken?

Sagen
09/08/13, 05:47
Hei, Jeg mener selve plastdekselet, slik at du kommer "inni" releet. Når du da gløder, ser du veldig lett om releet slår inn eller ikke (gitt at temperatur er lav nok for at den skal gløde osv..) Det som er enkelt når du har tatt av dekselet, er å koble releet manuelt, bare ved å klemme sammen kontakten som gir strøm til glødekretsen.