PDA

Vis full versjon : sikringsingsholder nr.25 svidd?



S.O.B
31/07/13, 01:37
Noken som har eit logisk svar på at sikringsholder nr.25 (day running lights eller noke slikt) er svidd?
Veit om fleire som har skjedd det same med, og lurer på om det er eit standard problem eller noke slikt? er ikkje noke alvorlig eller noke slikt, ser berre der har vorte svidd litt.. :)

Takk for svar.. :)

henrik940
31/07/13, 10:53
Hvorfor vet ejg ikke, men at det skjer vet jeg! Det skjer alle 740/940 jeg har sett hvertfall :P

R.G
31/07/13, 10:55
standard problem ja. derfor river jeg ut den sikringa på alle 740/940 jeg har

S.O.B
31/07/13, 20:20
Ok, så den sikringa treng ikkje ver der??

sverre2210
31/07/13, 20:23
Nei, det gjør den ikke ;)

Øyvind L.
31/07/13, 20:27
Hvorfor det skjer og hvordan man fikser det:
"Säkring nr 25 är en servicesäkring som kan tas bort om kunden vill ha släckt belysning till exempel vid färd i länder som inte har lagkrav på dagbelysning.
Då ljusomkopplaren står i läge 0 på 740/940-bilar med urkopplingsbart automatiskt halvljus, matas förutom halvljuset också bl.a positionsljuset och nummerskyltbelysningen via säkring nr 25.
Om en släpvagn kopplas till bilen och ljusomkopplaren står i läge 0 matas även släpvagnens positionsljus och nummerskyltbelysning via denna säkring.
Följden av detta kan bli att säkring nr 25 blir överbelastad och bränns av.

För bilar utrustade med dragkrok har därför följande servicelösning utarbetats:
- Ledningsskon i position 2 på säkring 25 byts ut mot ny ledningssko med detaljnummer 979002-3
- Säkring på 15 A byts ut mot ny säkring på 25 A."

Kilde: PDF fra Volvo

S.O.B
31/07/13, 21:29
Ok, tusen takk for svar!! :D

ræggelæll
02/08/13, 01:04
Sett inn en 6A sikring, problemet er løst.

henrik940
02/08/13, 09:42
Sett inn en 6A sikring, problemet er løst.

Why??

Andreas945
03/08/13, 11:28
hever meg på her jeg.

denne sikringen er også brent i min bil, non som da har opplevd at sikringen sitter bom fast?
no triks for å få den ut?

C.Erstad
03/08/13, 11:57
Sett inn en 6A sikring, problemet er løst.
Stikk en annen plass og tro ting...

Why??
For da ryker sikringen...

hever meg på her jeg.

denne sikringen er også brent i min bil, non som da har opplevd at sikringen sitter bom fast?
no triks for å få den ut?

Ta i?
Eventuelt bruk tang og lirk den ut... :)

ræggelæll
03/08/13, 22:00
Jeg tror ikke, jeg vet!

PVT
04/08/13, 22:37
Noken som har eit logisk svar på at sikringsholder nr.25 (day running lights eller noke slikt) er svidd?
Veit om fleire som har skjedd det same med, og lurer på om det er eit standard problem eller noke slikt? er ikkje noke alvorlig eller noke slikt, ser berre der har vorte svidd litt.. :)

Takk for svar.. :)

sikkringa der smelter pga dårlig jording, gå over jordingspunktene til tåkelys og de små dottene over blinklysene. sikkringen skal opperere tåkelys (forran og bak) og 10w pærene øverst i blinklysene når lys brytern er i posisjon 0. min var smelta la opp nye kabler til jording og nye stumper i sikkringsboksen og problemet var borte.

henrik940
04/08/13, 22:39
sikkringa der smelter pga dårlig jording, gå over jordingspunktene til tåkelys og de små dottene over blinklysene. sikkringen skal opperere tåkelys (forran og bak) og 10w pærene øverst i blinklysene når lys brytern er i posisjon 0. min var smelta la opp nye kabler til jording og nye stumper i sikkringsboksen og problemet var borte.

Sikring 25 er vel til kjørelysa? Så selvom brytern står i 0 skal kjørelysa være på :)

PVT
04/08/13, 22:46
er kjøre lysa ja. men på 700 serien er kjørelysa de dottene over blinklysa. hovedlampene kommer ikke på før du er på posisjon 3

S.O.B
06/08/13, 02:06
sikkringa der smelter pga dårlig jording, gå over jordingspunktene til tåkelys og de små dottene over blinklysene. sikkringen skal opperere tåkelys (forran og bak) og 10w pærene øverst i blinklysene når lys brytern er i posisjon 0. min var smelta la opp nye kabler til jording og nye stumper i sikkringsboksen og problemet var borte.

Hmm!! får prøve dette da kanskje :) Takktakk får svar! :)

brekkjen
12/08/13, 21:38
På min 940 var nærlyset også koblet via "Varningssensoren for glødlampsbortfall" (Stor rund dings i bakkant av sikringsholder) Denne er ikkje dimensjonert for dette og medførte at etter 20 år så var sokkelen på denne nedsmeltet.