PDA

Vis full versjon : Måle bensinforbruk, måleutstyr?



henrik940
30/07/13, 21:03
Finnes det noe man kan koble på bensinslanger som måler bensinforbruk? Hvordan leser nye biler ut forbruket? Snakk om en gammel bil jeg skulle hatt det på :D

850GLTsilver
30/07/13, 22:55
Er ikke sikker på om de gamle målerne man satte inn i bensinslangen er tilgjengelig lengre.
Skulle hatt en slik komplett "Sparkrite 7000" du.
80-tallets mest solgte kjørecomputer.

Nyere biler benytter seg av åpningstiden for dysene og multipliserer dette med flowen de er satt opp med.


Furtech ser ut til å ha noe som kan funke.

HER (http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml) er en giver. Så er det å finne saker å koble på den så du får ut noe fornuftig.
Bla deg ned på siden til du finner: Diesel and Gasoline Flow Meter with Flow Sensor. Der har du i det minste en "komplett" måler for forbruk/time.

Svirre
30/07/13, 23:09
Antall fylte liter som deles på antall kjøre km krever bare en kalkulator :)

henrik940
30/07/13, 23:17
Antall fylte liter som deles på antall kjøre km krever bare en kalkulator :)

Men det ekke like kult!

Svirre
30/07/13, 23:18
Men det ekke like kult!

Syns det er like spennende hver gang jeg fyller. Kunne jo hende det avvika litt fra det normale.

henrik940
30/07/13, 23:21
Er ikke sikker på om de gamle målerne man satte inn i bensinslangen er tilgjengelig lengre.
Skulle hatt en slik komplett "Sparkrite 7000" du.
80-tallets mest solgte kjørecomputer.

Nyere biler benytter seg av åpningstiden for dysene og multipliserer dette med flowen de er satt opp med.


Furtech ser ut til å ha noe som kan funke.

HER (http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml) er en giver. Så er det å finne saker å koble på den så du får ut noe fornuftig.
Bla deg ned på siden til du finner: Diesel and Gasoline Flow Meter with Flow Sensor. Der har du i det minste en "komplett" måler for forbruk/time.

Ser den siste der, men det blir jo vanskelig å regne ut hva som blir brukt da, må jo evt ha en på returlinja og, for det er noe mange prosent som går tilbake i retur :P

gaupe
31/07/13, 08:29
480/460 har køyrecomputer på LH2.2, som reknar ut forbruket basert på åpningstid. Burde ikkje vere umogleg æ tilpasse.

850GLTsilver
31/07/13, 11:24
Ser den siste der, men det blir jo vanskelig å regne ut hva som blir brukt da, må jo evt ha en på returlinja og, for det er noe mange prosent som går tilbake i retur :P

Finnes sikkert et par petter-smarter som driver og leker litt med programmering av slike microcontrollere. Skal sjekke om det kan finnes en som kan lage en liten sak?
Skal vi se, er det kun L/mil som er greia, eller vil man ha litt flere funksjoner?

Sett opp ei liste, så skal jeg høre hva som er praktisk gjennomførbart til en pris på under, la oss si tusenlappen?

Forbruk i liter per mil, evt liter per 100Km. (Krever mengdemåler på tur og retur, samt et hastighetssignal)
Forbruk liter/time (Ved lav eller ingen hastighet)
Forbruk pr. tur (Ved start så startes en akkumulert telling av antall liter forbrukt, som kan vises i display i X antall sekunder etter at tenningen slåes av?)


Legg til annet folkens, så skal jeg høre.

eab
06/08/13, 21:06
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=236768

det er kanskje muligheter

850GLTsilver
06/08/13, 23:22
Er bare en stund siden jeg har sett slike computere i "løsvekt".
MEN kanhende man kan benytte en originalcomputer, som en fra 850 og "tilpasse"?
Alt man trenger vite er hvor mange pulser pr liter, og hvor mange pulser pr omdreining på hjulene. Og hjulenes omkrets.

Jimmen
07/08/13, 11:32
Går ikke dette på vakuum da?

850GLTsilver
07/08/13, 23:26
Går ikke dette på vakuum da?

Da er vi på disse "Eco-målerne". De er i praksis verdiløse.