PDA

Vis full versjon : XC90 med elektroniske poltergeist



xc90
28/07/13, 20:24
Heisann.:)

Noen som har mulighet/kunnskap til og gi meg en kort innføring på styringsbokser i Volvo XC90?

Har en 2003 D5 med stadig forskjellige merkelige elektroniske feil. Som fuskende kjørecomputer/displayfeil, helt dødt instrument, tidvis manglende varselsummer til lys og håndbrekk etc, avbrudd av stereoanlegg noen sekunder etter startet bil, varierende volum på stereo(denne er byttet til helt ny), motorfeil "solenoid til turbo", speil som går tilbake til en minneposisjon jeg aldri har lagret, og sikkert annet jeg ikke husker akkurat nå-

Noen som vet hvem/hva/hvor av hjerner og styreenheter? Eventuelt noen med lignende erfaringer og forhåpentligvis løsninger?

Begynner og bli frustrert nå, så noe må gjøres! Eventuelt noen som vet noe om ett volvoverksted som er eksepsjonelt gode på feilsøking av XC90.

Hjelp! :confused:

MadAss
28/07/13, 21:09
Defekt kombiinstrument er dessverre en gjenganger på disse bilene. Enten må du bytte det, eller sende det inn for rep (hos spesial reparatører).
Høres ut som ditt synger på siste verset ja.
Bilen lagrer km-stand to steder: i CEM (Sentral Elektronikk enhet) og DIM (kombiinstrumentet). Dersom du bytter ut en av disse med en annen brukt del, vil den delen som har lagret høyest km-stand bli gjeldene kjørelengde på bilen. Altså, om du kjøper brukt - finn en instrument som har gått mindre enn bilen din. Vil helst anbefale å kjøpe nytt eller reparere - da de aller fleste kombiinstrumentene ryker før eller siden på alle P2 bilene. Programvare må også lastes ved bytte (brukt og nytt).


Hva har du byttet på bilstereoen? Er programvare lastet etter bytte?
Er ikke helt uvanlig med problemer med ICM (selve radioen). Ellers kan andre styreenheter på MOST nettet (fiberoptisk) som er feil på, være med å slå ut hele stereoen.
Alle styreenheter er seriekoblet (i sirkel) i MOST nettet. ICM gjør en "ring break circuit test" ved oppstart. Om ikke alle styreenheter svarer og sender info videre og rundt til ICM igjen, vil ikke MOST nettet starte opp og ICM vil være "død" til den får MOST ringen sluttet/sammenkoblet.


Hvor har du lest ut feilkodene på motor, hos Volvo?
Regner med at det er "ECM-6805 Laddtrycksreglering. Felaktigt flöde", som de fleste sliter med.

Det kan være alt fra lekkende motorfester, defekt turbotrykkregulator, defekt intercooler eller lekkende turboslanger, myk innsugsslange som trekker seg sammen når turbo begynner å lade til igjenkoksede skovler i turboen.



PS: Om du opplever at feilene ofte kommer samtidig, kan det være en såkalte bablende styreenhet, som sender ut feil signal på CAN nettet og dermed slår ut hele low-speed nettverket i bilen. Har vært bort i en bil som hadde problemer med både AWD, kombiinstrument som ble svart, sentrallås og ruteheiser som ikke fungerte. Der var det radioen som slo ut alt pga en bablende styreenhet.
Men i og med at du har flere feil på kombiinstrumentet ditt, så tror jeg ikke detter er problemet her.

xc90
28/07/13, 22:21
Takk for opplysende svar.:)

Det jeg vet er at spilleren er byttet på Volvo ihvertfall. Instrumentet er også reparert, men det hører også med til feillisten at jeg ikke får nullet tripptelleren.

Motorfester er "koblet" vekk som følge av tidligere feilsøking, men dine tips gjør at jeg skal begynne og se over litt selv på det du nevner. Vil gjerne ha det i orden nå, problemet inntreffer som oftest ved halvvarm bil ved moderat gasspådrag, da kommer den nesten alltid. Ellers fungerer den bra.

Finnes det ikke utstyr hos Volvo som kan kjøre en grundig test av nettverket, med test av at hver enhet fungerer som forutsatt?

Takk igjen for svar.:)

MadAss
30/07/13, 17:50
Det er i grunnen vanskelig å gi noe gode tips så lenge man ikke har alle feilkodene tilgjengelig.
Jeg skriver noe generell feilsøkingsinfo lenger nede, men kan ikke gå ut i fra dette før du har feilkodene.

Alle volvoverksteder skal ha meget kompetente teknikere som er godt trent innen feilsøking. Er ikke alltid man er heldig at teknikeren er ledig til feilsøkingen, og da vil noen andre få jobben. Som regel vil de alle fleste mekanikere klare jobben, men om det er en vanskelig feilsøking kan det være greit med en tekniker på saken.
Store volvoverksted har som regel bredere erfaring og dermed bedre trente teknikere. Mindre verksteder har nødvendigvis ikke samme erfaringen, selv om teknikeren er dyktig. De små gir som regel bedre service, mens de store er kjappere.




Defekt intercooler og lekkende turboslanger vil som regel medføre en del røyk ved pådrag.



MOST:
Det høres ut som problemene dine trenger en del feilsøking og kan være tidkrevende.
Først ville jeg sjekket at radiobyttet er skikkelig utført med programvare.
Det finnes enkle verktøy for å teste MOST nettet, men om feilen kun varer i få sekunder kan det være vanskelig å klare å spore dette.
Det enkleste kan i så fall være å koble bort en styreenhet av gangen og kjøre en periode for å teste. Ved å koble inn en sløyfe der styreenheten var tilkoblet, vil du ikke bryte kretsen og resten av MOST nettet vil fungere - selv om det vil sette en feilkode på manglende kommunikasjon med styreenhet.
Har vært bort i et par ganger at styreenheten for antennen (ATM) er defekt, men ellers bruker det å være ICM. Men kan også være andre.





CAN:
Periodiske feil er som regel vanskelig å finne på disse bilene. CAN nettverket er ganske komplekst, men selvdiagnosen er dårlig på styreenhetene.
Det finnes feilkoder som heter "intern feil", men disse dukker sjelden opp. Om det finnes en bablende styreenhet, så vet den som regel ikke om det selv.
Det er ofte at styreenheten med feil sender ut signaler med rett spenning og frekvens, men at meldingspakkene er feil. Altså at antall 1 og 0 i en meldingspakke ikke stemmer.
I og med at alle styreenhetene sitter på samme nettet, så vil ingen styrenheter forstå denne meldingspakken. I tillegg sender gjerne denne defekte enheten ut meldinger hele tiden, som gjør meldingene kresjer med andre meldinger fra andre styreenheter. Derfor vil ingen styreenheter få noe vettig info fra CAN nettet, dermed fungerer ingenting - og alle vil sette feilkode på kommuniskajonsfeil.
Derfor er det egentlig umulig å finne rette styrenhet som er feil på, dersom feilen ikke er aktiv når bilen kommer på verksted. Ved aktiv feil, kan man begynne å koble ut styreenhet etter styreenhet, frem til de resterende enhetene på CAN-nettet begynner å kommunisere med hverandre igjen. Da har man funnet feilkilden.



På 03 XC90 har man fire ulike nettverk:
- High Speed CAN BUS, 250 Kbps, to ledere (til motor, gir, bremser o.l)
- Low Speed CAN BUS, 125 Kbps, to ledere (til lys, dører, kombiinstrument o.l)
- Volcano Lite/ LIN BUS, 9,6 Kbps, en leder (enkel seriellkommunikasjon, fra Master til Slave modul og tilbake)
- MOST, 25 Mbps, en fiberoptisk leder (til entertainmentsystem)

På alle nettverk bortsett fra LIN/Volcano Lite må man laste programvare ved bytte av styreenhet, for at den skal kommunisere med resten av nettet.