PDA

Vis full versjon : Flushingn av automatkasse



Tuborgexport
28/07/13, 19:01
Lurer egentlig på om ved flushing av automatkasse, om det også da inbefatter bytte av olja i converteren? Eller er det samme olja som sirkulerer i både converter og kasse?

cortinaterje
28/07/13, 19:08
Lurer egentlig på om ved flushing av automatkasse, om det også da inbefatter bytte av olja i converteren? Eller er det samme olja som sirkulerer i både converter og kasse?

Ja det er samme. Inneholder ca 7 ltr olje. Ved flushing bytter du ca 12ltr for å få renset skikkelig opp.

S80Tønsberg
02/09/13, 19:53
Lest mye om flushing, men hvor ofte bør det gjøres? Har hatt min S80 i 2mnd nå bare. Aner ikke hva som er gjort av sånne ting eller ei. Men bilen hadde hatt samme eier side 2004 og er i god stand. Jeg vil jo gjerne unngå å rase kassa pga oljeslurv.

larsverm
03/09/13, 15:38
Det er ikke pekt ut som servicepunkt, så det ser ut til at det "offisielt" ikke er behov for å gjøre det i det hele tatt. Og for eksempel på en 2,0T er nok ødelagt automatgirkasse sjelden noe aktuelt problem (verre på visse kraftige dieselvarianter). Likevel er det lurt å ta det etter noen år, for å være på den sikre siden. Hvis det ser ut til at det aldri har blitt gjort før på din bil, kan det være greit å ta det en gang snart. Jeg fikk tatt det på min 04-modell S80 2,0T nå i sommer i forbindelse med 160.000 km-service (med bl a skifte av registerreim).

vikry
03/09/13, 21:54
Flushing er et tilbakevendende tema her i forumet.
Må si at jeg blir ikke helt klok på det.
Man får inntrykk av at det nærmest er en forsømmelse å ikke flushe kassa hver 60k eller så, og at hvis man ikke gjør dette så er det bare et tidsspørsmål før kassa havarerer.

Samtidig så har altså ikke Volvo oljeskift på kassa som servicepunkt i det hele tatt??!!

Bilfabrikkene er ikke ufeilbarlige, for all del, men likevel. Hvis dette var et så stort problem som enkelte her i forumet vil ha det til så kan jeg ikke tro at ikke Volvo ville ha fanget dette opp og kommet med anbefalinger.

Selv har jeg 6-trinns kassa som kom i 2006 i min xc70 som har 250k på klokka nå.
Klart jeg blir litt nervøs av alt snakket om hva som kan skje, men jeg velger å tro at fabrikken vet best .
Noen som støtter meg, eller er jeg litt naiv?

larsverm
03/09/13, 22:28
Står ikke ført opp i serviceheftet på årsmodell 2004 m fl i hvert fall.

Antar at bruken og motortypen (særlig momentsterk diesel) har alt å si for elementet av fare her. Tror det blir nokså ekstremt å regne det for en forsømmelse å ikke ta det hver 60k, men det trenger likevel ikke bety at det er best å stå helt over. Jeg tok det nå på 10 år/160.000 km, og har ikke planer om å gjenta det med det første...

Torsen67
04/09/13, 11:39
Det er jo en fordel for Volvo og ikke ta dette med i servicen hvis de tror kassa holder uten oljeskift. Er ikke så gunstig og ta dette med da det blir dyrere bilhold for kjøper. Dette har jo så klart noe med konkurranse å gjøre uten at jeg vet hvordan det er med Mondeo, Passat etc. sine automatkasser. Men til Politi og Ambulanser så anbefaler de skifte hver 60 000 km etter hva jeg har hørt.

MadAss
04/09/13, 15:46
Volvo Norge har komt med beskjed om bytteintervall i ettertid, da de så hvilke problemer de fikk med kassene. Intervallet er 80 000 km på vanlige biler og 60 000 km på utrykkningskjøretøy og taxi.
Sverige har IKKE intervall på oljebytte.

Sent from my GT-I9100

jacobsen
04/09/13, 20:05
Volvo Norge har komt med beskjed om bytteintervall i ettertid, da de så hvilke problemer de fikk med kassene. Intervallet er 80 000 km på vanlige biler og 60 000 km på utrykkningskjøretøy og taxi.
Sverige har IKKE intervall på oljebytte.

Sent from my GT-I9100

Link/kilde?

MadAss
04/09/13, 20:15
Dette er ikke noe offentlig informasjon, men info som forhandlerene selv sitter på, utsendt fra VPN.
Er ganske sikker på at om rett pakke legges inn på service, så kommer giroljeskift automatisk med på ordren. Dette gjelder iallefall taxi, men tror også på vanlige biler.

Det at Sverige ikke har skiftintervall, var en svensk instruktør som jobber for volvo som sa til meg. Han synstes det var bra at VPN hadde tatt tak i problemet, og kunne ikke skjønne hvorfor svenskene ikke kunne gjøre det samme.

Sent from my GT-I9100

Larsge
04/09/13, 22:10
Mercedes hadde også ingen service på sine automater. Etter en del havari på diverse C og E klasse modeller så har de nå innført 60000km intervall på alle sine personbiler med automat.

larsverm
05/09/13, 11:19
Høres fornuftig ut. Servicen og intervallene skal da vel sørge for at man er på den sikre siden?

Torsen67
06/09/13, 00:06
Mens vi er inne på flushing, finnes det noen som har "how to" på hvordan det gjøres, og er det evt. noen filtre eller pakninger som skal byttes i samme slengen?

Ditch
12/09/13, 06:39
Byttet på 110 000 km på min D5, ristet i girkasse før den ble varm og oljen viste seg å være rimelig klar for bytte.
Blir bytte på 60-80' km intervaler fra nå for min del.


Har vært med på flushing, men for ikke å si noe feil vil jeg ikke skrive en "how to", men det er hvertfall ingen filtre eller pakninger som må byttes ved flushing Torsen67

Torsen67
12/09/13, 10:54
Flott, takk for info. Vi skal flushe kassa til brodern i ettermiddag hvis oljen har ankommet.

Stig-Arne
12/09/13, 10:57
Kan være greitt å ha reserve klips til returslangen som du tar av fra oljekjøleren. Lett å ødelegge de

cortinaterje
14/09/13, 15:29
Mens vi er inne på flushing, finnes det noen som har "how to" på hvordan det gjøres, og er det evt. noen filtre eller pakninger som skal byttes i samme slengen?

Det er mye info i denne: http://forum.vccn.no/showthread.php?1546-Flushing-av-automat&highlight=G%C3%A5+p%C3%A5+Tess

Det ligger også en "how to" på nettsida til IPD usa mener jeg å huske.